بهار در آثار نقاشان عظیم

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، بهار که به عنوان نماد از نو متولد شدن و سرآغاز فصل جدید زندگی شناخته می گردد، همیشه الهام بخش هنرمندان سراسر دنیا بوده است.

بهار در آثار نقاشان عظیم

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، هنرمندان بسیاری فصل بهار و شکوفه های نوظهور درختان را به عنوان سوژه تابلوهای نقاشی خود انتخاب نموده اند. در این گزارش نگاهی داریم به منتخبی از آثار هنرمندان عظیم تاریخ که با الهام از بهار خلق شده اند:

کلود مونه - باغ گلی در بهار 1886

بعضی از منتقدان هنری از تابلو نقاشی باغ گلی در بهار اثر کلود مونه به عنوان برترین تابلو نقاشی سبک امپرسیونیسم با موضوع بهار یاد می نمایند. این تابلو باغ گلی در دهکده ژیورنی را به تصویر می کشد. این باغ ها در نهایت الهام بخش مجموعه تابلوهای مشهور نیلوفر آبی این هنرمند شدند.

ونسان ون گوگ - شکوفه های بادام 1890

این تابلو نقاشی یکی از مجموعه تابلوهای نقاشی شکوفه های بادام ونسان ون گوگ است که در فاصله سال های 1888 تا 1890 و زمانی که ون گوگ در آرل و سن-رمی-دو-پروانس زندگی می کرد خلق شده است. شکوفه های درخت برای ون گوگ از اهمیت ویژه ای برخوردار بودند و نماد هوشیاری و امید محسوب می شدند.

ون گوگ تابلو نقاشی شکوفه های بادام 1890 را به مناسبت تولد برادرزاده هم نام خودش خلق کرد.

کلود مونه - موعد بهار 1872

کلود مونه در تابلو نقاشی موعد بهار تصویر کامیل (Camille Doncieux) همسر نخست خود را نقاشی نموده است. مونه اواخر سال 1871 به همراه خانواده خود در دهکده ارژانتوی واقع در شمال غربی پاریس مستقر شد. همکاران مونه پس از مدت کمی به او پیوستند و دیری نگذشت که این دهکده به پاتوغ امپرسیونیست ها تبدیل شد.

در بهار سال 1872، مونه مجموعه ای از تابلوهای نقاشی را با موضوع باغ خود نقاشی کرد که در اغلب آن ها تصویر همسر نخستش دیده می شد.

گفته می گردد آلیس (Alice Hoschedé) همسر دوم مونه دستور داد تا تمامی تصاویر و یادبودهای زندگی کامیل و مونه به طور کامل نابود شوند؛ به همین دلیل تابلوهای نقاشی کمی از کامیل به جای مانده است.

جوزپه آرچیمبولدو - بهار 1573

این تابلو نقاشی یکی از تابلوهای چهارگانه فصل ها است که توسط جوزپه آرچیمبولدو برای دربار سلطنتی وین و پراگ خلق شده است.

این مجموعه تابلوهای نقاشی اکنون در موزه لوور واقع در پاریس نگهداری می شوند. یکی از ویژگی های شاخص نقاشی های آرچیمبولدو استفاده از عناصری همچون میوه و گل برای خلق یک چهره محسوب می گردد.

رنه ماگریت - بهار 1965

رنه ماگریت یک هنرمند سوررئالیست بلژیکی بود. او برای خلق آثار هنری با ویژگی جناس تصویری شهرت دارد. آثار این هنرمند اشیای معمولی را در مضامین غیرمعمول به تصویر می کشند و معمولا برای به چالش کشیدن ادراک از پیش معین شده بیننده شناخته می شوند.

آثار ماگریت بر پاپ آرت ، هنر مینی مالیستی و هنر مفهومی تاثیر گذاشت و پرنده ها از سوژه های مورد علاقه او برای نقاشی کشیدن محسوب می شدند.

ونسان ون گوگ - درخت هلوی صورتی 1888

ون گوگ در سال 1888 در آرل ساکن شد. او در این زمان مجموعه ای از تابلوهای نقاشی از شکوفه درختان را خلق کرد. تابلو نقاشی درخت هلوی صورتی، باغ میوه سفید و باغ میوه صورتی سه تابلو نقاشی هستند که ون گوگ در بهار آن سال خلق کرد. هر سه این تابلوهای نقاشی در موزه ون گوگ واقع در آمستردام نگهداری می شوند.

آلفرد سیسلی - علفزار کوچک در بهار 1880

آلفرد سیسلی شاید یکی از نادیده گرفته شده ترین هنرمندان امپرسیونیست باشد. او در سال 1880 به ناچار پاریس را ترک کرد و در دهکده های اطراف این شهر ساکن شد. نقل مکان او به دهکده سبب شد آثار جدیدش سرزنده تر از پیش جلوه نمایند. در تابلو علفزار کوچک در بهار ، درختان همچنان بدون برگ هستند و هیچ اثری از شکوفه های گیلاس دیده نمی گردد. اما در بخش جلویی این تابلو نقاشی تصویر دختر جوانی دیده می گردد که همان نماد از نو متولد شدن و سرزندگی است.

پیر اگوست رنوآر - دسته گل بهاری 1866

تابلو نقاشی دسته گل بهاری یکی از آثار اولیه پیر اگوست رنوآر محسوب می گردد که آن را در سن بیست وپنج سالگی خلق نموده است.

کاتسوشیکا هوکوسائی - سهره و شکوفه گیلاس 1834

شکوفه های گیلاس، سیب، هلو و آلو نماد فرارسیدن بهار محسوب می شوند. در ژاپن اما، شکوفه به عنوان نماد طبیعت فانی بودن هر چیز شناخته می گردد.

کاتسوشیکا هوکوسائی به عنوان یکی از عظیم ترین نقاشان و چاپگران ژاپنی شناخته می گردد. مجموعه تابلوهای نقاشی گل های کوچک این هنرمند که سهره و شکوفه گیلاس نیز جزء آن هاست، شکوفه های شاخه های درخت گیلاس به همراه پرنده ای بر روی آن را بر تصویری با زمینه آبی تیره به تصویر می کشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بهار در آثار نقاشان عظیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهار در آثار نقاشان عظیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید