لوله بخاری کلاس پاره است...

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، زمستان آمد و سرما، سایه سنگین و سردش را بر مناطق قشلاقی عشایر خراسان شمالی سایه افکند و این روزها شماری از دانش آموزان عشایری این استان در پی بی توجهی ها از سرما به خود می لرزند.

لوله بخاری کلاس پاره است...

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، هوا که رو به سردی می رود، دیگر جایگاه های چوبی و زمخت فلزی، دیوارهای نمور و ... مشکل بشمار نمی آیند. اینجاست که سرما حرف اول را می زند و مشکل، تنها سردی کلاس درس می شود و دانش آموزان مجبور به تحمل هوای سرد کلاس درس می شوند.

بر صورت تک تک دانش آموزان عشایری خراسان شمالی در برخی مدارس قرمزی ناشی از سرمای بسیار نقش بسته و گویی زمستان سیلی سردش را هر روز بر صورت این دانش آموزان می کوباند.

لوله زانویی بخاری کلاس پاره است و بخاری روشن نیست

صناعی یکی از معلمان عشایری خراسان شمالی است در گفت وگو با وبلاگ فیسبوکی ها، اظهار کرد: هر سال عشایر کوچ روی این استان با فرارسیدن فصل سرما به مناطق قشلاقی در استان گلستان کوچ و در حوالی شهرهای مراوه تپه، کلاله و گنید اتراق می نمایند.

وی با اشاره به این که هم اکنون در یکی از مدارس عشایر که به صورت کانکس می باشد، مشغول به تحصیل است، اضافه کرد: هوا سرد شده و مدرسه ام به شدت با مشکل سیست مهای گرمایشی روبرو است.

این معلم عشایری خراسان شمالی توضیح داد: هر سال پس از کوچ عشایر به مناطق ییلاقی در خراسان شمالی، مدارسی که به صورت کانکس هستند در منطقه قشلاقی باقی می ماند اما زمانی که دوباره به این مناطق باز می گردیم با تخریب شدید این مدارس از سوی سودجویان و ... روبرو می شویم.

صناعی ادامه داد: افرادی چون معتادان در نبود عشایر اقدام به برش آهن میز و نیمکت، خود کانکس و بخاری می نمایند تا بتوانند آن را بفروشند و زمانی که ما به مناطق قشلاقی باز می گردیم مجبور هستیم دوباره آن را احیاء کنیم اما یا خبری از سرانه دانش آموزی نیست و یا سرانه دانش آموزی بسیار اندک است.

وی اظهار کرد: بخاری این کلاس نفت سوز است اما لوله زانویی آن پوسیده و جرأت روشن کردن آن وجود ندارد و باید با سرانه 30 تا 40 هزار تومانی لوله بخاری خرید؟ گچ خرید، ماژیک خرید؟ نفت خرید؟ مگر می شود؟!

این معلم عشایری خراسان شمالی اعلام کرد: بیشتر بخاری های مدارس کانکس که نفت سوز هستند از کار افتاده هستند و باید فکری به حال آن ها کرد و دانش آموزان خود را با پوشیدن لباس زیادی در این کلاس ها گرم می نمایند.

وی در ادامه با بیان این که مشکل خرید نفت نیز وجود دارد، توضیح داد: مجبور شدم تا با زحمت فراوان یک بشکه نفت با قیمت 50 هزار تومان بخرم اما شرکت توزیع نماینده فاکتور نیز ارائه نداد و آموزش و پرورش نیز پولی از این بابت به معلمان پرداخت نمی نماید.

گرم کردن دانش آموزان در چادرهای عشایری با نور آفتاب

سکینه حسین پناه یکی دیگر از معلمان عشایری این استان در ادامه در گفت وگو با وبلاگ فیسبوکی ها، با اشاره به این که در چندین سال گذشته کلاس آموزشی وی، چادر عشایری بود، گفت: کلاس را با والور گرم می کردم اما این سیستم گرمایشی بسیار خطرناک بود.

وی با بیان این که استفاده از والور دردسر بسیاری داشت، اعلام کرد: باید همیشه مراقب دانش آموزان باشیم تا دست و پای آن ها به والور نخورد تا این سیستم چپ نشود و آتش سوزی رخ ندهد و یا خود دانش آموزان به والور برخورد ننمایند.

حسین پناه توضیح داد: در بسیاری از مواقع زمانی که هوا آفتابی بود بچه ها را به بیرون چادر راهنمایی نموده و در فضای باز زیر نور آفتاب برای این که بچه ها بتوانند از گرمای خورشید استفاده نمایند، کلاس را برپا می کردم.

وی به مشکل نفت اشاره نمود و گفت: از آنجایی که به ما اعلام می نمایند که جزو معلم های عشایری شیروان نیستید و از منطقه لوجلی شیروان هستید و باید نفت را از آنجا تهیه کنید، موضوع حمل و نقل و خرید نفت از این منطقه برای ما مشکل ساز شده و ما مجبور شدیم نفت مورد احتیاج خود را از اطراف مراوه تپه که برای اهالی آورده بودند، تأمین کنیم.

ترس از آن دارم که هر آن موتورخانه منفجر شود

کاظم نیا مدیر مدرسه پسرانه شبانه روزی محمد رسول الله مراوه تپه نیز در گفت وگو با وبلاگ فیسبوکی ها اظهار کرد: کلاس های درس این مدرسه با شوفاژ که گرمای آن به وسیله موتورخانه تهیه و تأمین می شود.

وی با اشاره به این که این موتور خانه قدیمی بوده است، گفت: در گذشته این موتورخانه با گازوئیل کار می نموده اما اکنون تغییر سیستم داده و با گاز کار می نماید و همیشه ترس از آن دارم که روزی منفجر شود.

کاظم نیا اضافه کرد: از آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز دعوت نموده ایم تا به این مشکل رسیدگی نمایند، که در این راستا بازدید به عمل آمد اما مشکل به صورت سطحی رفع شد و باید این مشکل به صورت اساسی رفع شود.

وی ادامه داد: هر دفعه لوله های این سیستم گرمایشی دچار ترکیدگی می شود و از هر نقطه ای چشمه آب به بیرون می زند.

کاظم نیا توضیح داد: لوله های بزرگ آبی عبور داده شده که عایق ندارند و برخی از آن ها بسیار داغ هستند.

لوله های موتورخانه تازه تأسیس مدرسه فاقد عایق است

دانایی مقدم مدیر مدرسه دخترانه شبانه روزی حضرت خدیجه(س)مراوه تپه هم چنین در گفت وگو با وبلاگ فیسبوکی ها، توضیح داد: این مدرسه شبانه روزی در سال گذشته به بهره برداری رسید و سیستم گرمایشی آن به صورت شوفاژ است که این شوفاژها نیز یک درمیان کار می نمایند.

وی با بیان این که چندی پیش موتورخانه دچار مشکل شد و مجبور شدیم مهندسی را برای تعمیر بیاوریم، شرح داد: نکته قابل تأمل در این میان آن بود که از سوی این شخص اعلام شد که لوله های این موتورخانه تازه تأسیس عایق کاری نشده است و بیشتر گرمای فراوری شده در این بخش در همان جا هدر می رود.

دانایی مقدم اعلام کرد: برای تعمیر موتورخانه تازه تأسیس مجبور به پرداخت 230 هزار تومان شدم.

سرانه دانش آموزی مدارس سیار عشایری خراسان شمالی در مناطق قشلاقی گلستان کفاف هزینه ها را نمی دهد

قربانعلی عبدی کارشناس مسئول آموزش عشایر خراسان شمالی نیز در گفت وگو با وبلاگ فیسبوکی ها، با اشاره به این که سیستم گرمایشی مدارس سیار عشایری این استان در مناطق قشلاقی بخاری های استاندارد نفت سوز هستند، گفت: 52 مدرسه کانکس عشایری وجود دارد که از این تعداد دو کانکس ثابت بوده و امسال اعلام شده که اموال آن به سرقت رفته است.

وی اضافه کرد: به غیر از این دو مدرسه سیار، سایر کانکس ها همیشه به نزدیک ترین روستا به هنگام کوچ عشایر به مناطق ییلاقی برده می شود و آنجا به شخص قابل اعتمادی امانت داده می شود تا مورد تخریب قرار نگیرد.

عبدی ادامه داد: سیستم گرمایشی مدارس شبانه روزی گازسوز هستند و سیستم گرمایشی مدرسه شبانه روزی محمد رسول الله به نوسازی احتیاج دارد که رقمی حدود 400 تا 500 میلیون تومان را باید برای آن هزینه کرد و هم اکنون به صورت سطحی اقدام به رفع کردن مشکل آن نموده ایم.

وی در رابطه با مشکل سوخت نیز گفت: مشکل تأمین سوخت در شهرستان مراوه تپه در امسال فراگیر بوده اما تصور می شود این مشکل هم اکنون رفع شده باشد.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که گلایه معلمان بیشتر در خصوص آن بوده که مبلغی که آن ها برای خرید نفت هزینه می نمایند به آن ها پرداخت نمی شود؟ شرح داد: این مشکل به سرانه دانش آموزی باز می شود، چون بیشتر کلاس های سیار عشایری در استان گلستان دارای چهار تا پنج دانش آموز بوده که جمع کل سرانه آن ها 40 تا 50 هزار تومان می شود و این رقم کفاف هزینه های یک مدرسه را نمی دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "لوله بخاری کلاس پاره است..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لوله بخاری کلاس پاره است..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید