آن روز که روح از بدن جو جدا شد

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، روح از محصولات شرکت والت دیزنی است که در سال 2020، به عنوان برترین فیلم انیمیشن در مراسم اسکار و گلدن گلوب انتخاب شد. موضوع محوری این انیمیشن، لذت بردن از زندگی است.

آن روز که روح از بدن جو جدا شد

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، روح از محصولات شرکت والت دیزنی است که در سال 2020، به عنوان برترین فیلم انیمیشن در مراسم اسکار و گلدن گلوب انتخاب شد. موضوع محوری این انیمیشن، لذت بردن از زندگی است.

هدفم، همه زندگی من است

این کارتون داستان یک معلم موسیقی دبیرستان را روایت می نماید که همه زندگی اش را وقف جاز و موسیقی نموده است. جو گاردنر در میانسالی، یک زندگی یکنواخت و قابل پیش بینی دارد. نهایت آرزوی او این است که بتواند در یکی از گروه های موسیقی جاز پیانو بزند. بالاخره مدرسه ای که گاردنر مدت ها در آن به شکل حق التدریس درس می داد، به او پیشنهاد قرارداد استخدام می دهد. اما این پیشنهاد هیچ شوقی در او به وجود نمی آورد.

تا اینکه یک تماس از طرف شاگرد قدیمی اش، او را آن چنان ذوق زده می نماید که دیگر سر از پا نمی شناسد و آن قدر هیجان زده می گردد که بدون توجه به اطراف وارد خیابان می گردد و توی یک چاله می افتد و روح او از جسمش جدا می گردد. جو به کما می رود؛ درست موقعی که قرار است در یکی از معروف ترین گروه های جاز پیانو بزند.

ایدئال گرایی یا لذت گرایی

جو گاردنر که در میانسالی هم هنوز از شنیدن نظرات سرکوبگرانه مادرش اضطراب می گیرد، مشغول کاری است که به عقیده مادرش از بیکاری بهتر است و حداقل می تواند با آن پول قبض آب و برقش را بدهد. اما او از کارش لذت چندانی نمی برد. روح پر از نشانه های سرکوب احساسات جو است؛ گاهی مادر این کار را می نماید و گاهی ضمیر ناخودآگاه خودش، جانشین والدین مستبد می گردد. نارضایتی مداوم مادر از جو، دایره امن زندگی او را آن قدر کوچک نموده که او به یک زندگی انفرادی و در انزوا و بی لذت قانع است.

او حتی موفقیت هایش را نمی بیند. در یکی از صحنه ها که دوست جو از اجرای فوق العاده او تعریف می نماید، او با شکسته نفسی، سطح کار خود را پایین می آورد. از دیدگاه روان شناسی مثبت نگر، یکی از موانع مهم شاد بودن، قیاس خود با معیارهای محدودی است که والدین یا جامعه به فرد دیکته می نمایند. کسی که تحت تربیت والدین مستبد بوده است، زمانی که مشغول رفتارهای اجبارشده از طرف والدین نباشد، احساس خودارزشمندی ندارد. درحالی که زندگی حقیقی، سرشار از کارهای ارزشمند است و هم به کوشش احتیاج دارد، هم به لذت.

اجبار مداوم؛ مانع درک لذت

یکی از صحنه های مهم انیمیشن روح، جایی است که جو گاردنر نوجوان برخلاف میل خودش و با اصرار فراوان پدر وارد کلوپ موسیقی جاز می گردد و او ناگهان حس می نماید از جاز خوشش آمده است. البته ممکن بود جو بعد از تجربه های متعدد باز هم به موسیقی جاز علاقه مند گردد، اما وقتی پای اجبار وسط می آید دیگر لذت از بین می رود. صحنه مهم و پربار دیگر این انیمیشن جایی است که یکی از شاگردان گاردنر به نام کانی می خواهد ترک تحصیل کند.

کانی وقتی با مخالفت و اجبار همیشگی گاردنر روبرو نمی گردد و حق انتخاب پیدا می نماید، خود به خود از تصمیمی که گرفته بود، منصرف می گردد. اهمیت حق انتخاب در حدی است که حذف آن می تواند انسان فرشته خو را شیطان صفت کند. اشتباه کردن، بدیهی ترین پیامد داشتن حق انتخاب است. اما وقتی با انتخاب و اختیار خودمان راهی را می رویم، پذیرش مسئولیت آن برای ما آسان تر می گردد و اشتباهاتمان را با حال بهتری اصلاح می کنیم. ولی زمانی که با زور و اجبار به راهی قدم می گذاریم، حتی اگر بدون اشتباه باشد، لذت نخواهیم برد.

منبع: همشهری آنلاین

به "آن روز که روح از بدن جو جدا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آن روز که روح از بدن جو جدا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید