بازارچه خرید و فروش ای پی آی رونق استارتاپ ها را به همراه دارد

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، بازارچه خرید و فروش API(Application Programing Interface) کـهمجموعه ای از پروتکل ها و فرآورده های نرم افزاری است و برنامه نویس ها برای سیستم های وب از آن استفاده می نمایند)، از سوی سازمان فناوری اطلاعات روی سامانه سروا به آدرس sarva.iran.gov.ir راه اندازی و رونمایی شد. درباره این سامانه بهنام ولی زاده، سرپرست معاونت دولت الکترونیکی توضیحاتی ارائه داده و نظر کارشناسان را هم درباره این اقدام جویا شدیم.

بازارچه خرید و فروش ای پی آی رونق استارتاپ ها را به همراه دارد

پنجره ای واحد برای نمایش API ها

بهنام ولی زاده، معتقد است یکی از راه های افزایش کسب و کارهای اینترنتی و رشد اقتصاد دیجیتالی در دسترس بودن API های دولتی است. بنابراین API های دولتی اعم از خدمات الکترونیکی دستگاه های دولتی، بانک ها و حتی شرکت های خصوصی به صورت یکپارچه در سامانه سروا (گذرگاه عمومی خدمات دولت)PGsb در قالب بازارچه خرید و فروش جمع آوری شده و در پنجره ای واحد نمایش داده می گردد.

ولی زاده گفت: تنها با یک بار اتصال، امکان ارتباط با تمامی API های موجود در این پنجره واحد فراهم می گردد و توسعه دهندگان خدمات الکترونیکی می توانند از آنها در توسعه برنامه های کاربردی در پلتفرم های تحت وب، نرم افزارهای تلفن های هوشمند، نرم افزارهای قابل نصب روی کامپیوتر و غیره استفاده نمایند.

وی اضافه نمود: پیش از این توسعه دهندگان برنامه های کاربردی همواره در پی API ها با قابلیت های خاص می گشتند تا احتیاج آنها را تأمین کند ولی مجبور بودند برای این کار به صورت جداگانه با سایت ها تعامل برقرار نموده و متناسب با پروتکل های همان سایت اقدام به برنامه نویسی متفاوت نمایند ولی هم اکنون با استفاده از سامانه سروا قابلیت ارائه APIها، راه اندازی کسب و کار برای استارتاپ ها و حتی کسب و کارهای حرفه ای فراهم شده و می توانند به عایدیزایی برسند.

ولی زاده درباره تأخیر در راه اندازی این بازارچه هم گفت: از ابتدای سال 99 گذرگاه عمومی خدمات دولت برای سرویس های بین دولت و بخش خصوصی راه افتاده و پیش از این مرکز ملی تبادل اطلاعات صرفاً مختص بین دستگاه های اجرایی بود از این رو تا گذرگاه عمومی خدمات دولت راه اندازی نمی شد، امکان ارائه خدمت API به کسب و کارهای بخش خصوصی وجود نداشت.

سرپرست معاونت دولت الکترونیکی درباره هزینه های دریافتی برای API ها هم معتقد است که بازارچه سروا، برای کسب وکارها بوده و API ها را در اختیار توسعه دهندگان برنامه های کاربردی قرار می دهد و به شکلی طراحی شده اند که پاسخ استعلام پس از احراز هویت تحویل داده می گردد بنابراین هزینه های دریافتی مربوط به برنامه های کاربردی جانبی و زیرساخت فناوری اطلاعاتی است.

وی درباره اینکه آیا صرفاً از بخش خصوصی بابت ارائه API ها هزینه دریافت می گردد، گفت: بر اساس ماده 67 قانون برنامه ششم توسعه کشور، تبادل اطلاعات بین دستگاه های دولتی و حاکمیتی رایگان است و این تبادل بر بستر تبادل اطلاعات دولت (GSB) انجام می گردد. بازارچه مذکور مربوط به گذرگاه عمومی خدمات دولت (PGSB)است که برای کاربردهای بخش دولتی با بخش خصوصی (G2B) و برای انتفاع شهروندان (در دریافت خدمات از دستگاه های اجرایی) راه اندازی شده است.

ولی زاده در پاسخ به این سؤال که آیا دیگر نهادها مانند قوه قضائیه و مقننه هم باید API های خود را در این سامانه ارائه دهند، گفت: بر اساس قانون، تمامی دستگاه های اجرایی موظف به ارائه خدمات به صورت الکترونیکی هستند و چنانچه این خدمات قابلیت ارائه به شهروندان و کسب و کارها را داشته باشد به وسیله این بازارچه API قابل ارائه خواهد بود.

وی اضافه نمود: البته هر کسب وکاری احتیاج به API داشته باشد که در بازارچه موجود نیست، می تواند به وسیله کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی درخواست دهد و در صورت تصویب این کارگروه، دستگاه مربوطه موظف به ارائه API سرویس است.

این مسئول درباره اینکه کارشناسان معتقد هستند در زمینه رد یا تأیید درخواست ارائه API از سوی دستگاه های اجرایی باید شفاف سازی گردد هم گفت: این سامانه فراوری نماینده API نیست و مانند سایر کشورهای جهان مسئولیت داده های مربوطه و اختیارات قانونی و الزامات بهره برداری محتوایی و معنوی API از سوی فراوری نماینده آن صورت می پذیرد.

وی درباره اینکه برای پایداری این اقدام اخیر با تغییر دولت بهتر است تا این بخش به شورایی متشکل از نمایندگان بخش خصوصی سپرده گردد هم گفت: چون این سرویس از سوی کارگروه تعاملات دولت الکترونیکی که از تمام قوا (مقننه، مجریه و قضائیه)، نیروی انتظامی، مرکز ملی فضای مجازی، اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی و نماینده بخش خصوصی (نظام صنفی رایانه ای کشور) حضور دارند، ارائه شده بنابراین با تغییر دولت هم پایدار می ماند و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

توسعه و رشد صنعت دیجیتالی

نیما نامداری عضو هیأت مدیره سازمان نصر، اقدام سازمان فناوری اطلاعات را در راه اندازی سامانه سروا و بازارچه خرید و فروش API های دستگاه های دولتی، مثبت ارزیابی کرد و گفت: همین که دولت تصمیم گرفته درگاه متمرکز و یکپارچه ای را برای ارائه خدمات دولتی راه اندازی کند، تصمیم خوبی است و این اقدام یاری می نماید تا ضمن استاندارد سازی، توسعه سرویس ها تسهیل شده و نظارت پذیری هم افزایش یابد.

نامداری اضافه نمود: با توجه به اینکه 5 سال از راه اندازی پروژه مرکز تبادل ملی اطلاعات می گذرد، کاش زودتر بازارچه خرید و فروش API ها راه اندازی می شد، چون API بیشتر دارای ثمرات مالی و کسب و کاری است و آزاد سازی API ها در جهان باعث شده صنعت دیجیتالی بشدت رشد پیدا کند.

این کارشناس در ادامه گفت: API ها به کسب و کارهای اینترنتی این امکان را می دهد تا با هم اطلاعات و سرویس های نرم افزاری را تبادل نمایند. وقتی بتوان در بین نرم افزارهای مختلف سازمان ها تبادل داده و سرویس های نرم افزاری انجام داد بنابراین انرژی صرف کسب و کاری می گردد که پیش از این راه اندازی نشده است.

به اعتقاد نامداری، وقتی دولت تصمیم می گیرد داده های دستگاه های خود را در قالب API آزاد کند، محرک و مشوق جدی برای تبادل اطلاعات و همکاری های بین دستگاهی در بین دولت و بخش خصوصی است، چون بخشی از داده ها مانند احراز هویت، استعلام پستی، کد ملی و... دارای ماهیت حاکمیتی است ولی فقدان آنها و قرار نگرفتن این اطلاعات از سوی بخش دولتی و حاکمیتی باعث توسعه پیدا نکردن کسب و کارهای دیجیتالی می گردد. به گفته نامداری این اقدام دارای نقص هایی است و به نظر می رسد وب سایت بسیار شتابزده و ابتدایی راه اندازی شده و بعضی از صفحه ها بدرستی کار نمی نماید و دارای اطلاعات کافی نیست و باید بهبود یابد.

وی در ادامه گفت: از سوی دیگر برای بعضی از سرویس ها پرداخت هزینه تعریف شده ولی انتفاعی و غیرانتفاعی بودن آن تعیین نیست و باید برای دریافت پول منطق شفافی وجود داشته باشد. مهمتر اینکه باید تعیین گردد آیا دستگاه های دولتی هم باید برای تبادل API بین خود هزینه بپردازند یا هزینه فقط از بخش خصوصی دریافت می گردد. این کارشناس اضافه نمود: در این سامانه این حق برای مدیران وب سایت های دولتی دارای API در نظر گرفته شده که می توانند بعضی از درخواست ها را رد نمایند بنابراین باید در سامانه علت رد شدن درخواست کاربر هم شفاف تعیین گردد که چرا درخواست کسی پذیرفته و دیگری رد می گردد.

به گفته نامداری، کسب و کارها فقط به API های قوه مجریه احتیاج ندارند، بلکه به API های دیگر قوا و نهادها مانند نیروی انتظامی، شهرداری ها و... هم احتیاج دارند. بهتر است این بخش ها هم API های خود را در این سامانه ارائه دهند.

این مسئول سازمان نصر تهران از سازمان فناوری اطلاعات هم خواست تا برای پایداری این اقدام، مسئولیت و نظارت بر آن از بخش دولتی خارج شده و به شورایی از نمایندگان بخش خصوصی ارائه گردد تا با تغییر مدیریت ها لطمه ندیده و به کار خود ادامه دهد.

ایجاد فضای رقابتی

مهدی حمیدی مدیر مارکتینگ اپلیکیشن گهواره، راه اندازی این بازارچه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با این اقدام ها به سمت دولت الکترونیکی کامل تری قدم بر می داریم و باعث می گردد تا یکسری از داده ها از انحصار خارج شده و فضای رقابتی ایجاد گردد.

حمیدی اضافه نمود: راه اندازی بازارچه API چندین تبعات مثبت دارد اول اینکه باعث می گردد کسب و کارها و توسعه دهندگان خدمات الکترونیکی بخش خصوصی هم بتوانند با استفاده از API های دولتی کار خود را توسعه داده و بهبود بخشند، چراکه ضمن جذب کاربر به عایدیزایی هم برسند و حتی بعید نیست که در آینده نزدیک شاهد سوپر API هایی باشیم که در این بازارچه ارائه شده. از سوی دیگر کاربران، خدمات بهتری را تجربه می نمایند و احتیاجی نیست که کاربران برای دریافت یک خدمت خاص به سامانه همان دستگاه مراجعه نمایند و اینکه دولت هم به وسیله فروش API های خود می تواند عایدی کسب کند. این توسعه دهنده اپلیکیشن نکته قوت در این سامانه را بانک اطلاعات اسم کرد و گفت: بانک اطلاعاتی که در اختیار توسعه دهندگان قرار می گیرد، فرصت مناسبی برای کسب و کارها ایجاد می نماید تا بتوانند شرایط کاری خود را بهبود بخشند.

منبع: ایران آنلاین

به "بازارچه خرید و فروش ای پی آی رونق استارتاپ ها را به همراه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازارچه خرید و فروش ای پی آی رونق استارتاپ ها را به همراه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید