بازار قیصریه اصفهان ؛ تلفیق هنر و زندگی در محبوب ترین بازار اصفهان

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، نکات مثبت

  • بازاری با ارزش فرهنگی و تاریخی
  • یک گالری سرپوشیده از هنر نقاشی و کاشی کاری
  • قرار داشتن در قلب میدان نقش دنیا و دیدنی های اصفهان
  • سرزنده بودن و رونق داشتن بازار
  • تجربه خرید اجناس و خوراکی های سنتی

نکات منفی

  • کهنه شدن بعضی از نقاشی های دیواری و نیازبه بازسازی بخش هایی از بنای بازار

اصفهان که شهر هنر و زیبایی های بی بدیل است، نمونه بی مثالی از این بازار های زیبا را میزبانی می نماید. بازار قیصریه اصفهان واقع در میدان نقش دنیا، یکی از مجذوب کننده ترین و محبوب ترین بازار های سنتی ایران است که از دیرباز مورد تحسین دنیاگردان مشهور قرار گرفته است. این بازار که یادگاری از دوران شکوهمند صفوی در اصفهان است نمونه اعلایی از نفوذ هنر به زندگی روزمره مردمان به شمار می آید که تا امروز نیز این کارکرد خود را حفظ نموده است. با خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق گشتی در این بازار مشهور بزنیم.

بازار قیصریه اصفهان ؛ تلفیق هنر و زندگی در محبوب ترین بازار اصفهان

آشنایی با بازار قیصریه اصفهان

بازار قیصریه از معروفترین بازارهای تاریخی ایران است که به بازار شاهى هم معروفیت دارد. این بازار از سردر قیصریه در شمال میدان امام آغاز شده و به بازار چیت ساز ها و از آنجا به بـازار دارالشفا منتهى می شود. این بازار از بزرگ ترین و مجلل ترین مراکز خرید و فروش در دوران صفویه بوده است. امروزه بازار قیصریه یکی از مراکز مشهور صنایع دستی است. این بازار بخشی از بازار بزرگ سرپوشیده اصفهان است و در هر بخش آن کالای ویژه ای فروخته می شود. از فرش، صنایع دستی ریز و درشت، پارچه و زیورآلات گرفته تا البسه و ادویه جات و خوراکی های سنتی همه و همه در بازار تاریخی قیصریه اصفهان یافت می شود.

بازار قیصریهبازار قیصریه

تاریخچه بازار قیصریه

تاریخ احداث بازار قیصریه به سال 1029 هجری قمری باز می شود. زمانی که شاهان قدرتمند صفوی به عظمت هرچه بیشتر ایران می اندیشیدند و روز به روز به شکوه و رونق اصفهان می افزودند. بازار قیصریه یا شاهی که در دوره صفویه مرکز فروش پارچه های گرانبها بوده، به عنوان یک بازار بین المللی در آن موقع شناخته می شد، به گونه ای که شرکت های تجاری خارجی نیز در آن حجره هایی داشته اند. دنیاگردان مشهوری مانند ناصر خسرو و شاردن به توصیف این بازار پرداختند. آن ها علت انتخاب این نام را شباهت این بنای تاریخی به قیصریه در آسیای صغیر(ترکیه امروزی) می دانستند. این بازار بخش اصفهان تازه دوره صفویه را به شهر سلجوقی آن روزگار که در حال حاضر به میدان قیام تغییر نام پیدا نموده، متصل می نموده است. در این بازار دکان هایی وجود دارد که از 400 سال قبل تا امروز به عرضه تنها یک نوع کالا مبادرت نموده اند.

بازار قیصریه

سردر بازار قیصریه اصفهان

سردر بازار قیصریه، که در مقابل مسجد جامع عباسی در شمال میدان نقش دنیا نهاده شده، سردرى قوسی شکل با کاشی کارى مجلل و نقاشی های شکوهمند صفوی است که ورودی بازار قیصریه محسوب مـی شود. مقرنس کاری های زیبا و نقاشی و کاشی کاری های نفیس این سر در تاریخی را بسیار مجذوب کننده نموده است. در سردر ورودی بازار بزرگ قیصریه، چند تابلوی نقاشی وجود دارد که در قسمت بالایی آن دو مرد تیرانداز با نیم تنه ، شیر یا ببر و دم اژدها بر کاشی معرق که بیانگر صورت فلکی اصفهان است، به چشم می خورد. در دو طرف این سردر ، دو سکوی وسیع وجود دارد که در روزگار قدیم محل بساط زرگران و جواهر فروشان بود و از این محل برای فروش محصولات خود استفاده می کردند.

سقف داخلی سردر از کاشی هایی به رنگ آجری، گلبهی و سرمه ای بسیار خوش رنگ با طرح های اسلیمی به صورت مقرنس، تشکیل شده است که باعث خیره شدن نگاه ها به این طراحی زیبا می شود. در زمان حکومت قاجار و در روزگاری که مسعود میرزای ظل السلطان حاکم اصفهان بود در بخش های سردر قیصریه تغییراتی اعمال شد و یک حاشیه کاشی کاری نیز در امتداد سه جانب سردر اضافه گشت. سـردر بازار قیصریه یک ورودی باشکوه و اصیل به میدان نقش دنیا است که دید و چشم انداز فوق العاده این میدان را تکمیل نموده است.

بازار قیصریهبازار قیصریه

معماری بازار قیصریه اصفهان

بـازار قیصریه از بزرگ ترین و باشکوه ترین بازارهاى اصفهان با معماری فوق العاده است. بازار قیصریه اصفهان راسته ای دو طبقه و به صورت کاملاً مسقف است. بر روی سقف گنبدهایی تعبیه شده است و در انتهای گنبدها نورگیرهایی برای تأمین روشنایی و تهویه هوا در نظر گرفته شده است. این بازار زیبا چهارسویی بسیار چشم نواز با طاقی گنبدی دارد که در دو طبقه بنا شده و با اشکالی هندسی آراسته شده است. چهار سو از جنوب به بازار شاهی، از شمال به تیمچه ضرابخانه و از شرق به ضرابخانه سلطنتی منتهی می شده است. ضرابخانه هم اکنون به عنوان بانک مشغول به کار است.

در غرب چهارسو کاروانسرای شاهی نهاده شده است که به دستور شاه عباس ساخته شده است. این کاروانسرا هشت ضلعی هم اکنون در میان بازاریان به عنوان سرای ملک التجار شهره است و به عنوان انبار کالاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. تیمچه ضراب خانه یکی از بخش های بازار قیصریه است که هم اکنون به فروش زیورآلات و بعلاوه صنایع دستی نفیس اصفهان مشغول است. راسته بازار قیصریه در دو طبقه مرتفع ساخته شده که طبقه بالا به امور دفتری و بازرگانی اختصاص داشت و در طبقه پایین مغازه های اصناف گوناگون در کنار هم مستقر بوده اند. از این بازار بزرگ و مجلل بازارهای دیگری منشعب می شدند و بعضی از آن ها هنوز هم فعال بوده و به مشاغل مختلف اختصاص دارند.

بازار قیصریهبازار قیصریهبازار قیصریه

بازارهای قیصریه

بازار عربان، بازار هارونیه، نیم آورد گلشن، مخلص، سماور سازها و مقصودبیک از دیگر بازارهای قیصریه هستند. چند تیمچه و سرا نیز از دیرباز در بازار قیصریه وجود داشتند که هم اکنون نیز بعضی از آن ها فعالند. معروف ترین آن ها شامل سرای خانی، سرای آقا، سرای اردستانی ها، سرای میر اسماعیل و غیره می شود. در طول راسته بازار مسقّف قیصریه، مساجدی از قبیل مسجد خیاط ها، مسجد نو، مسجد ذوالفقار، مسجد شیشه، مسجد خارجی و مساجد دیگری به فعالیت های مذهبی می پرداختند.

بازار قیصریه اصفهان

تماشایهای اطراف بازار قیصریه اصفهان

خبر خوب اینکه بازار قیصریه در قلب تماشای های اصفهان یعنی میدان نقش دنیا نهاده شده است. علاوه بر خود میدان و لذت بردن از زیبایی های آن، می توانید به تماشا سه بنای اصلی در سه ضلع متفاوت آن بروید: عمارت عالی قاپو، مسجد امام و مسجد زیبای شیخ لطف الله . بنای چهارم در ضلع چهارم خود بازار قیصریه است. به علاوه، عمارت چهلستون و مسجد حکیم هم از دیگر جاذبه های اطراف میدان قیصریه به شمار می فرایند.

بازار قیصریه

اطلاعات بازدید از بازار قیصریه اصفهان

ساعات بازدید: همه روزه از 8 صبح تا 10 شب (حتی آدینه ها)

قیمت بلیط: رایگان

آدرس: اصفهان، میدان نقش دنیا، بازار قیصریه اصفهان

بازار قیصریهبازار قیصریه

راستا دسترسی به بازار قیصریه اصفهان

برای دسترسی به بازار قیصریه فقط کافی است تا خود را به میدان نقش دنیا اصفهان برسانید و به ضلع شمالی میدان بروید. اگر با وسیله شخصی سفر می کنید باید به میدان دروازه دولت در مرکز شهر رفته و به وسیله خیابان سپه خود را به میدان امام برسانید. دسترسی به میدان امام از سمت چهارراه شکرشکن و خیابان حافظ هم امکان پذیر است. حتی می توانید از پارکینگ های خیابان حافظ هم برای پارک ماشین خود بهره ببرید. در صورت تمایل به استفاده از حمل و نقل عمومی نیز، ایستگاه های مترو و اتوبوس میدان امام حسین، نزدیک ترین ایستگاه ها به میدان نقش دنیا هستند.

بازار قیصریه اصفهان

امکانات و خدمات بازار قیصریه اصفهان

واضح است که بازار قیصریه همان کاربری بازار های دیگر را دارد: خرید. در این بازار می توانید انواع و اقسام اجناس و کالا های مورد احتیاج را بخرید. به خصوص اگر اهل استفاده از اجناس یا خوراکی های قدیمی هستید، این بازار انتخاب خوبی برای شماست. زیور آلات، طلا و جواهر، پارچه و البسه، ادویه جات و خشکبار، تنها بخشی از اجناسی است که در قیصریه پیدا می کنید. به علاوه این بازار به راحتی به سایر بازار های دور تا دور میدان نقش دنیا نیز راه دارد. به علت نهاده شد بازار در دل میدان، می توانید از تمام امکانات میدان از قبیل سرویس ها، کافه ها و غذاخوری ها و همین طور پارکینگ های بیرون میدان نیز بهره ببرید.

بازار قیصریه

برترین زمان بازدید از بازار قیصریه اصفهان

میدان نقش دنیا به قدری زیبا و دل فریب است که نمی توان برترین زمان مناسب برای آن در نظر گرفت! هر فصلی برای بازدید از این میدان و بنا هایش از جمله بازار قیصریه، لطف خودش را دارد. اما در فصل های بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز، هوای اصفهان و به خصوص میدان نقش دنیا چیز دیگری است.

بازار قیصریه

آیا تا کنون در بازدید از میدان نقش دنیا بازار قیصریه را هم دیده اید؟ نظرات خود را در این مورد با وبلاگ فیسبوکی ها در میان بگذارید.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور

به "بازار قیصریه اصفهان ؛ تلفیق هنر و زندگی در محبوب ترین بازار اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار قیصریه اصفهان ؛ تلفیق هنر و زندگی در محبوب ترین بازار اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید