برگزاری نشست علمی و نمایش نویافته های باستان شناسی در کاشان

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان از برگزاری نشست علمی و نمایش نو یافته های باستان شناسی از محوطه های باستانی استرک و جوشقان، فضای دستکند سفیدشهر، فیض آباد و خانه فلاحتی این شهرستان در دانشگاه کاشان اطلاع داد.

برگزاری نشست علمی و نمایش نویافته های باستان شناسی در کاشان

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان؛ مهران سرمدیان رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان با اعلام این خبر گفت: در این نشست که با حضور اساتید، دانشجویان و فعالان حوزه میراث فرهنگی همراه بود، موارد باستان نشاسی محوطه های باستانی استرک و جوشقان، فضای دستکند سفید شهر، فیض آباد و خانه فلاحتی مورد نقد و آنالیز کارشناسان این حوزه نهاده شد و گزارش کاملی از روند عملیات باستان شناسی در این محوطه ها ارائه شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان خاطر نشان کرد: در کنار این نشست علمی، نمایشگاهی نیز از آثار و اشیاء بدست آمده از این محوطه های باستانی برپا شد که مورد توجه کارشناسان و علاقمندان این حوزه نهاده شد.

در بخش دیگری از این نشست علمی، محسن جاوری رئیس دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان نیز مطرح نمود: این یافته های جدید شامل بشقاب های ساده و دسته دار به ترتیب مربوط به 900، 1200 تا 1400 و 1700 میلادی است.

محسن جاوری ظرف های دیگچه و فنجان دسته دار با قدمت 900 تا 1200 میلادی و فنجان های لوله دار و دسته دار با قدمتی بین 1400 تا 1700 میلادی را از دیگر یافته های به نمایش درآمده مطرح نمود.

او اضافه نمود: کاسه و بشقاب آبی سفید صفوی مربوط به سده های 11 تا 13 هجری قمری و کوزه، خمره و ابریق (ظرف های آب شبیه به خروس) نیز از دوره پیش از ایلخانی بخش دیگری از این نمایشگاه را تشکیل می دهد.

رئیس دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان یادآور شد: فصل نخست کاوش های محوطه باستانی جوشقان و استرک سال 1395 انجام شد و داده های بسیار قابل توجهی را در اختیار باستان شناسان قرار داد که مهمترین آن مربوط به رسم آتش سپاری یا مرده سوزی بود.

روستاهای جوشقان و استرک از توابع بخش مرکزی کاشان به ترتیب با جمعیت 2 هزار و یک هزار و 300 نفر در فاصله های 22 و 17 کیلومتری مرکز این شهرستان واقع شدند. محوطه باستانی جوشقان و استرک در محدوده بین این 2 روستا قرار گرفته است. خانه تاریخی فلاحتی نیز در محله سرپله شهر کاشان قرار گرفته است که پیشینه آن به دوره قاجاریه بازمی شود و با توجه به وجود تزئین هایی با آجرهای مهر، نشانه هایی از دخل و تصرف های دوره پهلوی اول نیز در آن به چشم می خورد. این بنای تاریخی که هم اکنون از سوی بخش خصوصی در حال بازسازی می باشد، سال 84 با شماره 14047 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

محوطه تاریخی فیض آباد نیز از سال 91 تا کنون در قالب پنج فصل کاوش باستان شناسی بقایایی از شهری متعلق به دوره ایلخانی به دست داد که تنها شهر باقی مانده دارای ارگ حکومتی از حدود 700 سال پیش می باشد. این محوطه تاریخی واقع در شهر نوش آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل، سال 84 در فهرست آثار ملی ثبت شد. پیشینه مهرابه کشف شده در سفیدشهر آران و بیدگل نیز حدود 6 هزار سال تخمین زده شده است.

منبع: میراث آریا

به "برگزاری نشست علمی و نمایش نویافته های باستان شناسی در کاشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری نشست علمی و نمایش نویافته های باستان شناسی در کاشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید