خطوط ریلی زیبایی که باید به قصد دیدنشان سفر کرد
به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، این نوع گردشگری به مسافرانی پیشنهاد می گردد که مایلند در مدت زمان محدود تعطیلاتشان، جاهای مختلفی را ببینند و در عین حال حرکت آرام در سفر برایشان خوشایند است (عجله ای برای رسیدن به مقصد ندارند!) و به قول معروف می خواهند دمی بیاسایند!
توسعه سریع جهتهای مونوریل و ریلی در مناطق جنگلی و کوهستانی و استفاده از جذابیت های داخلی قطارها حاکی از تقاضای زیاد و اهمیت راه آهن در توسعه این نوع گردشگری است. کشور ما با جغرافیای وسیع، مناظر طبیعی بکر و 14078 کیلومتر شبکه راه آهن استاندارد موقعیت ممتازی برای گسترش گردشگری ریلی دارد. در این مطلب زیباترین خطوط ریلی ایران را مرور می کنیم.
زیباترین خطوط ریلی ایران کجاست؟
سفر با قطار و تماشای منظره های اطراف از پشت شیشه های آن، تجربه ای لذت بخش است. آنقدر لذت بخش که توسط میلیون ها مسافر دنیا تبدیل به عکس های زیبا و حیرت انگیز، تابلوهای نقاشی، شعر یا سکانسی از یک فیلم می گردد. تماشای تصاویر پشت شیشه های قطار، تغییر منظره ها و رنگ ها در ساعت های مختلف تجربه ای آرام بخش برای ذهن بازیگوش هر مسافری است.
اگر مسافر یکی از جهتهای راه آهن ایران هستید، خواندن این مطلب به شما یاری می نماید زیباترین و مشهورترین خطوط ریلی ایران را که بعضی از آن ها جزء آثار ملی محسوب می شوند و حدود دو قرن از احداث آن ها می گذرد، بشناسید. این خط ریلی از میان رشته کوه البرز عبور می نماید، جاذبه هایی مانند پل های بلند، دره ها، تونل های طولانی، رودخانه ها و چشمه ها را دربرمی گیرد و از روی پل های تاریخی سه خط طلا، ورسک و گردنه گدوک که مرتفع ترین نقطه و طولانی ترین تونل منطقه است عبور می نماید تا زیباترین خط ریلی ایران را شکل دهد.
خط ریل تهران شمال
راه آهن شمال یا راه آهن مازندران، یکی از شعبه های اصلی راه آهن سراسری ایران است که در سال 1308 خورشیدی در دوران رضا شاه پهلوی، نخستین فاز آن بین شهرهای ساری-بندر شاه افتتاح شد. این راه آهن دارای 27 ایستگاه است که هفت ایستگاه مشترک با راه آهن خراسان دارد. حوزه استحفاظی راه آهن شمال از سوزن خروجی ایستگاه گرمسار در استان سمنان شروع و با عبور از کوه های البرز و بخش هایی از استان تهران وارد استان مازندران و مناطق جنگلی شده و با عبور از شهرهای متعدد و مناطق جلگه ای، وارد استان گلستان شده و در خاتمه به ایستگاه گرگان ختم می گردد که به همین دلیل به آن خط ریلی گرگان هم می گویند.
شهرهای شمالی ایران از مهم ترین مقاصد گردشگری هستند و یکی از اصلی ترین جاذبه ها برای مسافران این شهرها تغییر چهره رشته کوه البرز از دامنه های جنوبی تا دامنه های شمالی و جهتی سراسر سبز و زیبا در دل طبیعت است. جهت تهران تا ساری 24 ایستگاه قطار دارد، تا شهر گرمسار همه چیز مانند جهتهای ریلی دیگر است اما از گرمسار به بعد منظره های بکر طبیعی ظاهر می شوند. پس از پل سفید، قطار از دل کوهستان وارد جنگل می گردد که در این جهت سد لفور و پارک جنگلی جوارم دیده می شوند.
پل ورسک
پل وِرِسک از عظیم ترین پل های راه آهن سراسری ایران است که در ارتفاعات روستای ورسک در 27 کیلومتری شهر پل سفید در شهرستان سوادکوه استان مازندران واقع شده است. پل ورسک با 86 متر طول و ارتفاع 110 متری از شاهکارهای مهندسی به حساب می آید و در سال 1315 به بهره برداری رسیده است. این پل در دوران جنگ دنیای دوم توسط چرچیل، نخست وزیر وقت انگلیس پل پیروزی لقب گرفت. علاوه بر قطارهای مسافربری، قطارهای باری و سوختی هم از روی این پل عبور می نمایند.
تونل گدوک
تونل گدوک حدود 2887 متر طول دارد و طولانی ترین تونل ایران است، به طوری که 4 دقیقه گذشتن قطار از داخل این تونل طول می کشد. تونل گدوک که تقریبا 90 سال از عمر آن می گذرد در خاتمهی جهت به مرتفع ترین تونل ایران تبدیل می گردد.
سه خط طلا
در زمان حکومت رضاشاه و در اول اردیبهشت سال 1312 شرکت دانمارکی کامپساکس قرارداد احداث راه آهن شمال جنوب ایران را امضاء کرد. تا قبل از آن بعضی شرکت های آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی در ساخت راه آهن از میان کوه های البرز ناکام مانده بودند.
بهترین مهندسان اروپا به ایران آمده و پس از تهیه عکس هوایی از کوه های البرز متوجه شدند که راه آهن باید از روستای عباس آباد (که بعدها به ورسک تغییر نام داد)، عبور می کرد و قطار پس از عبور از روستای ورسک باید طی مسافت 10 کیلومتر و نیز 600 متر صعود، از کوهستان عبور و به سمت تونل گدوک حرکت می کرد که حرکت در چنین شیب تندی برای قطار ناممکن بود. پس آنان تصمیم گرفتند جهت را به شکل سه پله بر روی دامنه کوه اجرا نمایند که به سه خط طلا معروف شد.
طراحی این خطوط به جهت کم کردن شیب و افزایش ضریب قدرت لوکوموتیوها در نظر گرفته شده است که برای ایرانیان ارزشی به مراتب بیشتر از طلا دارد. از این رو به این سه خط راه آهن که بالای یکدیگر قرار دارند به اصطلاح سه خط طلایی راه آهن می گویند.
خط ریلی مشهد ساری
در جهت قطار مشهد ساری با مناظر زیبایی رو به رو می شوید. این قطار از ایستگاه های فریمان، کاشمر، نیشابور، سبزوار، جوین، اسفراین، شاهرود، دامغان، سمنان، گرمسار، فیروزکوه، پل سفید و قائم شهر عبور می نماید و سپس به ساری می رسد.این قطار تنها در ایستگاه های کاشمر، اسفراین، شاهرود، دامغان، سمنان، گرمسار، فیروزکوه و قائم شهر توقف می نماید.
جهت دوم قطار مشهد ساری است که از ایستگاه های قوچان، شیروان، بجنورد، آزاد شهر، علی آباد کتول، گرگان و بهشهر عبور می نماید و به ساری می رسد. در این جهت به جای 15 ساعت جهت اول 14 ساعت در جهت خواهید بود. این قطار هم از جنگل های بکر شمال می گذرد، بنابراین مناظر دیدنی و منحصربه فرد بسیاری هنگام گذشتن از هر کدام از شهرها در انتظار مسافران خوش ذوق است.
خط ریل قزوین رشت
راه آهن قزوین رشت در سال 97 افتتاح شد. قطار رشت از میان کوه ها، دشت ها، سد و پوشش های جنگلی زیبا عبور می نماید و فرصتی برای تماشای طبیعت برای مسافران فراهم می نماید. از قزوین که بگذرید بخش کوهستانی راه شروع می گردد و از دل کوه ها می گذرد. کوه هایی که برای پشت سر گذاشتن آن ها 52 تونل که در مجموع 22000 متر طول دارند در جهت راه آهن رشت حفر شده اند. ایستگاه بعدی دستجرد کوهین و مرتفع ترین نقطه جهت است.
در روزهای بهار چشم انداز پیش رو دشت های سرسبز است که در تابستان و پاییز به رنگ طلایی در می آیند و در زمستان نیز پوشیده از برف می شوند. پس از پشت سر گذاشتن ارتفاعات کوهین به لوشان قطار وارد استان گیلان می گردد. در ادامه ایستگاه منجیل واقع شده است و از این جا کم کم طبیعت و چشم انداز عوض می گردد.
درختان زیتون و استان منجیل با زیتون فروشی های معروف آن در این جهت مشاهده می شوند. ایستگاه امامزاده هاشم مقصد بعدی قطار است. شهری زیبا و دیدنی که از کنار رودخانه سفید رود عبور می نماید و زیباترین مناظر را پیش چشم می آورد. با پشت سر گذاشتن امامزاده هاشم به ایستگاه رشت می رسید. ایستگاهی که نزدیک روستای فلکده در 12 کیلومتری جنوب شهر واقع شده است. ساختمان آن را می توان زیباترین ایستگاه راه آهن کشور دانست که با الهام از زیبایی های طبیعت و شبیه به موج دریا ساخته شده است. این بنا را به گونه طراحی نموده اند که حداقل هزینه نگهداری را داشته باشد و علاوه بر زیبایی، کارآمد و مقاوم باشد.
منبع: گردشبان