داروها و تجهیزات پزشکی ایرانی به شرق آفریقا صادر می گردد

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پیش احتیاج توسعه صادرات داروها و تجهیزات پزشکی ایران، ثبت اقلام پزشکی در بازارهای هدف صادراتی است. ایران جزء کشورهایی است که از توانمندی های پزشکی خوبی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی برخوردار است و می تواند این محصولات را به دیگر کشورها صادر کند. شرق آفریقا مقصدی است که این بار توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ایجاد فرصت صادرات داروها و تجهیزات پزشکی انتخاب شده است.

داروها و تجهیزات پزشکی ایرانی به شرق آفریقا صادر می گردد

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم که به دنبال توسعه بازار برای محصولات دانش بنیان داخلی در دیگر کشورها است، شرق آفریقا، را به عنوان یک بازار پرسود و خوب برای فروش محصولات دارویی و پزشکی ایرانی برگزیده است.

با توجه به اهمیت این بازار برای ایران، در نشست مشترک هیات نمایندگان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سفیر جمهوری اسلامی ایران در کلینیک درمانی جمعیت هلال احمر ایران در کنیا، بر همکاری مشترک میان شرکت های ایرانی و شرق آفریقا تاکید شد.

قرار بر این است که طبق این مذاکرات و توافقات، ثبت و توسعه صادرات داروها و تجهیزات پزشکی شرکت های ایرانی به شرق آفریقا سرعت گیرد. بازاری که در حال حاضر در دست شرکت های هندی و چینی است.

بازار دارو و سلامت شرق آفریقا و به ویژه در کنیا یکی از بازارهای رو به توسعه در آفریقا است. این بازار باز و رقابتی فرصت های بی نظیری را برای شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی ایران فراهم می نماید و علی رغم تصور و باور عمومی مبنی بر فقر جامعه آفریقا و غیر مالی بودن فعالیت های مالی مرتبط با سلامت در آفریقا، این بازار رو به رشد سودآوری مناسبی برای سرمایه گذاران در این بخش را در بر داشته است.

تعداد کلینیک های درمانی و بیمارستان هایی که طی 5 سال گذشته در نایروبی کنیا افتتاح شده و به بهره برداری رسیده بواسطه سیاست های حمایتی دولت کنیا رشد چشمگیری داشته است. فرهنگ سازی و تشویق مردم به پیشگیری از امراض و بیماری ها به جای درمان نیز باعث شده است سهم هزینه های بهداشتی در سبد خانوارها در کنیا افزایش یابد.

قیمت بعضی داروهای ژنریک در این کشور تا 10 برابر قیمت آنها در ایران است و چنانچه ساز و کارهای صادرات دارو از ایران هموار و ممانعت های داخلی صادرات دارو از ایران مرتفع گردد، زمینه برای کسب سودهای مناسب برای شرکت های دارویی ایرانی فراهم است.

باید صندلی داروهای ایرانی در شرق آفریقا تثبیت گردد

در حال حاضر چنانچه هر شرکت دانش بنیان دارویی تمایل داشته باشد محصولاتش را در وزارت بهداشت کنیا ثبت کند، 70درصد هزینه های ثبت و کلیه هزینه های کارگزار پیگیر امور ثبت دارو از طرف معاونت علمی و فناوری پرداخت می گردد.

بر اساس موافقت نامه همکاری اداره کل تجهیزات پزشکی و مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مقرر است، بیشتر هزینه های ثبت و اخذ مجوز فروش تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی در سایر کشورها توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پرداخت گردد.

این شرکتهای حوزه سلامت هستند که باید از این ظرفیت بوجود آمده برای ایجاد صندلیی ثابت در بازار شرق آفریقا و بویژه کنیا بهره ببرند. معاونت علمی و فناوری از استارتاپ ها و ظرفیت های ایجاد شده در کشور برای توسعه توریسم سلامت و زیرساخت های مناسب بوجود آمده در وزارت بهداشت و درمان حمایت می نماید. عدم وجود خطوط پروازی مستقیم بین ایران و کنیا یک چالش جدی برای بهره برداری از این مساله است.

با الگو دریافت از اقدامات دولت ترکیه که با پرداخت سوبسید به ترکیش ایرلاین به تدریج طی 10 سال راستاهای مستقیم و سود ده به 34 کشور آفریقایی ایجاد شده است، باید با فعال کردن همزمان توریسم سلامت از کنیا به ایران و توسعه و تبلیغ توریسم تفریحی از ایران به کنیا، کوشش کنیم تعداد مسافران را به حد قابل قبولی برسانیم.

با این کار ایجاد خط پروازی مستقیم برای ایرلاین ها سودآور خواهد بود. البته این مساله باید کارشناسی گردد و ابعاد مختلف آن مورد ارزیابی قرار بگیرد.

از طرفی ایرلاین ها نیز می توانند با طراحی خطوط پروازی ترکیبی در این راستا همراهی لازم را با دولت داشته باشند. به عنوان مثال ایجاد یک خط پروازی از تهران به نایروبی و نایروبی به کامپالا اوگاندا و یا دارالسلام تانزانیا شاید بتواند در راستا دوم پروازی، زیان راستا اول ایرلاین را جبران کند تا به تدریج و به وسیله بازاریابی، تعداد مسافران به حد قابل قبولی برسد.

البته این مساله قطعا باید توسط کارشناسان و شرکت های ارائه دهنده خدمات پروازی مورد آنالیز دقیق تر قرار گیرد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ظرفیت فعال کردن استارتاپ های پیروز نظیر فلایتیو و علی بابا برای ارائه خدمات تور در کنار خدمت اصلی آنها را دارد تا ظرف یک بازه 6 تا 12 ماهه بتوان این خصوص پروازی را سود ده کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "داروها و تجهیزات پزشکی ایرانی به شرق آفریقا صادر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروها و تجهیزات پزشکی ایرانی به شرق آفریقا صادر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید