فیلم ، رازگشایی از نورهای عجیب و غریب آسمان ترکیه در لحظه زلزله !

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، یکی از پدیده های عجیب که علم هنوز برایش پاسخی دقیق نیافته نورهای عجیب درست لحظاتی پیش از وقوع زلزله است که در سال های اخیر در کاهرامان ماراش ترکیه ، توکیوی ژاپن و مکزیکو سیتی مکزیک در زمین لرزه های بالای 7 درجه دیده شده اند.

فیلم ، رازگشایی از نورهای عجیب و غریب آسمان ترکیه در لحظه زلزله !

به گزارش خبرگزاری وبلاگ فیسبوکی ها ، همزمان با زلزله ترکیه بار دیگر تصاویری ثبت شد از نورهای عجیب آبی در دوردست آسمان . این نورها در لحظات منتهی به زلزله چگونه ایجاد می شوند؟ آنچه در ادامه می خوانید بخشی از گزارشی است که وبلاگ فیسبوکی ها از منابع مهم رسانه ای درباره این نورهای عجیب ترجمه نموده است:

ثبت نورهای زلزله در تاریخ

فریدمان فروند، استاد فیزیک دانشگاه ایالتی سن خوزه و محقق ارشد مرکز تحقیقات ایمز در ناسا در مصاحبه ای با نشنال جغرافی در سال 2014 گفت: که این نورها می توانند اشکال، فرم ها و رنگ های مختلفی داشته باشند. او و همکارانش 65 مورد از مشاهده چنین نورهایی را از سال 1600 میلادی مورد مطالعه قرار دادند و یافته های خود را در نامه های تحقیقات زلزله نگاری در سال 2014 منتشر کردند.

سابقه نورهای زلزله در تاریخ

در 12 نوامبر 1988، مردم ساکن در امتداد روخانه سنت لارنس در کبک، 11 روز قبل از وقوع یک زلزله قدرتمند، یک کره نورانی به رنگهای صورتی-بنفش را مشاهده نموده بودند.

در شهر پیسکو کشور پرو، این نورها به شکل فلاش های درخشانی بودند که آسمان را روشن می کردند. فیلم این نورها که پیش از زلزله 8 ریشتری در سال 2007 دیده شد، در دوربین های امنیتی ثبت شده اند. این نورها در زلزله توکیو و در زلزله 2017 مکزیکو سیتی هم در آسمان تکرار شده اند. در مانیل و اندونزی هم در زلزله های بالای 7 ریشتری این پدیده ثیت شده و شایعات بسیاری را به همراه آورده اند.

آیا این نورها واقعی هستند؟

به گزارش سازمان زمین شناسی ایالات متحده، دانشمندان و ژئوفیزیکدانان بر سر این موضوع اتفاق نظر ندارند و تردید دارند که آیا نورهای غیرمعمول دیده شده، واقعا نورهای زلزله هستند یا خیر! آنها باور دارند شواهد محکم و قطعی برای تایید آنها وجود ندارد.

چه چیزی باعث فراوری نورهای زلزله می گردد؟

در پی تحقیقات اجرا شده به وسیله فروند و همکارانش تعیین شد که این نورها ناشی از بارهای الکتریکی فعال در بعضی از سنگ ها در طول فعالیت های لرزه ای هستند، و این امر مانند این است که یک باتری را در پوسته زمین روشن نموده باشند.

مثلا سنگ های بازالت و گابرو در ترکیب کریستالی خود دارای نقصی هستند که می توانند بارهای الکتریکی را در هوا آزاد نمایند. دانشمندان تخمین می زنند، شرایطی که باعث تبدیل آنها به نور می گردد، در کمتر از 0.5 درصد از زمین لرزه های سرتاسر دنیا اتفاق می افتد و همین موضوع این امر را نسبتا نادر نموده است. آنها می گویند که این نورها بیشتر در قبل و یا در هنگام زلزله دیده می شوند و نه پس از آن.

بیشتر بخوانید:

مقاومت در برابر زلزله 9 ریشتری ساختمان های شهرک اکباتان افسانه است یا واقعیت؟

طبق مطالعات قبلی آنها گفته بودند که تنش های تکتونیکی(زمین ساختی) سنگ های کوارتز، باعث ایجاد میدان های الکتریکی قوی پیزوالکتریک می گردد. این بدان معناست که با روش های خاص فشرده شدن، سنگ های کوارتز میدان های الکتریکی قوی ایجاد می نمایند و در نتیجه نوری شبیه به شفق قطبی دیده می گردد.

از آنجایی که مطالعه نورهای زلزله به علت غیرقابل پیش بینی و کوتاه بودن زمانشان غیرقابل مطالعه هستند، دانشمندان کوشش کردند تا شرایط مشابهی را در آزمایشگاه بازسازی نمایند.

متن کامل گزارش

4141

منبع: خبرآنلاین

به "فیلم ، رازگشایی از نورهای عجیب و غریب آسمان ترکیه در لحظه زلزله !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم ، رازگشایی از نورهای عجیب و غریب آسمان ترکیه در لحظه زلزله !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید