قانون حق نشر را به صورت ملی بپذیریم

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، محمود آموزگار گفت: بعضی نگران پیوستن به کنوانسیون برن هستند. برای این که مسئله ای در زمینه پیوستن به قانون حق انتشار پیش نیاید، می توان به شکل ساده تر و در قالب قانونی ملی، حق انتشار را پذیرفت.

قانون حق نشر را به صورت ملی بپذیریم

به گزارش گروه فرهنگی وبلاگ فیسبوکی ها، برنامه رادیویی صبح و مصاحبه در مصاحبه با محمود آموزگار نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و حمیدرضا حاجی بابایی مدیر انتشارات هزاره ققنوس با موضوع آنالیز شرایط ایران در برخورد با قانون حق انتشار، از آنتن رادیو مصاحبه پخش شد.

محمود آموزگار در این برنامه گفت: ایران در حال حاضر از قانونی که در سال 1348 برای حفظ حقوق مولف تصویب نموده، استفاده می نماید. در سال 1348 قانونی وضع شد که حمایت از حق انتشار و ترجمه را در بر می گیرد. وجه معینه این قانون هم این است که حدود اجرای آن در محدوده مرزهای داخلی کشور است. به عبارتی قانون مذکور، حقوق مولفان داخل کشور را به رسمیت می شناسد و نسبت به صاحبان آثار در خارج از کشور الزامی ندارد.

وی اضافه کرد: برای پیوستن ایران به کنوانسیون برن، یک سری نگرانی هایی وجود دارد. بعضی معتقد هستند که اگر قانون حق انتشار بپیوندیم، این می تواند برای کشور مشکل زا باشد چرا که باید از قوانین مصوب آن پیروی کنیم. برای این که مسئله ای در زمینه پیوستن به قانون حق انتشار پیش نیاید، می توان به شکل ساده تر و در قالب قانونی ملی، حق انتشار را بپذیریم. این، باعث می گردد هر زمان احساس کردیم مسئله ای در زمینه پذیرش حق انتشار داریم، قانون را تغییر بدهیم. به این ترتیب موضوعات یک بام و دوهوایی که در این زمینه وجود دارد، منتفی می گردد و می توانیم رعایت حقوق مولف یا کپی را جنبه کامل تری بدهیم.

در ادامه این برنامه، حاجی آبادی گفت: قانون سال 48 که از آن با عنوان قانون حمایت از مولفان، مصنفان و هنرمندان یاد می گردد، تاحدی به نویسندگان کتاب یاری می نماید و هم اکنون بسیاری از مسائل مطرح شده در این بخش با همین قانون مرتفع می گردد. اگر از بیرون نگاه کنیم، وقتی کتابی را از خارج کشور می آوریم و بدون حق انتشار منتشر می کنیم، مسائل رعایت نشدن حق انتشار معین می گردد.

وی اضافه کرد: هم اکنون بعضی از فعالان صنعت نشر بدون هماهنگی با سایر ناشران کتابی را از خارج کشور تهیه می نمایند و اقدام به ترجمه می نمایند. برای پیوستن به کنوانسیون برن، باید اقداماتی از داخل صورت بگیرد، هم اکنون این تصور وجود دارد که اگر به این کنوانسیون نپیوندیم، می توان با هزینه کمتر کتابی را چاپ و منتشر کرد. در بخش کتاب های کودک و علمی، شاهد چاپ های متعددی از کتاب ها هستیم که به موضوع حق انتشار ارتباط پیدا می نماید. در این بخش مساله کسب سود هم مطرح است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "قانون حق نشر را به صورت ملی بپذیریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قانون حق نشر را به صورت ملی بپذیریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید