مرگ تدریجی طبیعت گیلان با پسماند، لزوم فرهنگ سازی برای کاهش فراوری زباله

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، خبرنگاران/گیلان استاندار گیلان با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی برای کاهش فراوری زباله و تفکیک از مبدا، بر لزوم استفاده از ظرفیت استادان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، رسانه ها و امامان آدینه و جماعات تاکید نمود.

مرگ تدریجی طبیعت گیلان با پسماند، لزوم فرهنگ سازی برای کاهش فراوری زباله

اسدالله عباسی در جلسه مدیریت پسماند گیلان به وضع اسفبار موجود در حوزه پسماند استان اشاره و اظهار کرد: امروز چهارمین جلسه این کارگروه در امسال است اما با این عملکرد، پاسخی درخور، نسبت به آیندگان نداریم.

وی با بیان اینکه حق گیلانیان فقط ارائه گزارش نیست، گفت: اراده عملیاتی از سوی شهرداری ها، شوراها و سایر نهادهای مسئول استان مشاهده نمی گردد که باید این رویه، تغییر داده گردد.

نماینده عالی دولت در گیلان از مستندسازان صدا و سیمای مرکز گیلان خواست تا با همکاری اداره کل محیط زیست، ظرف یک هفته مستندات کاملی از وضع موجود را تدوین نمایند و گفت: این شرایط حیف و میل بیت المال و مسائل زیست محیطی پسماند باید در یک نقطه متوقف گردد.

عباسی، با تاکید بر اینکه موضوع با اهمیت جمع آوری و تفکیک زباله در شهرهای کوچک نباید متوقف به اقدامات در مرکز استان باشد، توضیح داد: مرگ تدریجی طبیعت گیلان با چنین شرایطی از پسماند، زیر سرسبزی آن پنهان شده و در این راستا نیازمند یک حرکت جهادی و انقلابی عاجل هستیم.

وی با بیان اینکه همه اقدامات محدود به تخصیص اعتبارات نیست، مطرح نمود: باید با بهره گیری از ظرفیت تحقیقات علمی استادان دانشگاه ها، ظرفیت رسانه ها و ائمه آدینه و جماعات مسائل با مردم مطرح و در جهت فرهنگ سازی برای کاهش فراوری زباله و تفکیک از مبدا گام بردارند.

استاندار گیلان به صداو سیما تاکید نمود که در ساعت های پربیننده، شرایط را بصورت هشداری، به مردم اعلام کند.

عباسی با اشاره به اینکه مقاومت حیاتی محیط زیست در مواجهه با این حجم از پسماند دیگر پاسخ نمی دهد، گفت: فرمانداران برای اثربخشی کوتاه مدت، شهر به شهر با همراهی دستگاه های ذیربط و مشارکت مردم در راستا کاهش فراوری زباله، کوششی جدی نمایند.

وی با تصریح اینکه باید کارخانه کود آلی رشت تا سرانجام آبان ماه جاری، بازآمد و به روز رسانی گردد، گفت: 500 تن زباله در آنجا مدیریت که در فاز دوم نیز تا سرانجام سال، 500 تن هم انجام می گردد.

استاندار گیلان یادآور شد: از ظرفیت پسماندهای بهداشتی و درمانی با استفاده از شرکت های دانش بنیان، استفاده کنیم.

عباسی یادآور شد: بعضی دهیاری ها با کوشش مضاعف، روستاها را به روستای سبز تبدیل نموده اند که می تواند الگویی برای دیگر منطقه ها باشد ضمن آنکه در تشویق دهیاران، موضوع مهم مدیریت پسماند، یکی از مولفه های سنجش مدیریت آنان قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مرگ تدریجی طبیعت گیلان با پسماند، لزوم فرهنگ سازی برای کاهش فراوری زباله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ تدریجی طبیعت گیلان با پسماند، لزوم فرهنگ سازی برای کاهش فراوری زباله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید