نوازنده نیشابوری ترانه های هزار دستان را کتاب کرد

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، سعید بابایی، هنرمند نیشابوری و گردآورنده این کتاب در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در خراسان رضوی، با بیان اینکه ترانه های هزاردستان عنوان مجموعه ای برای عاشقان و دوستداران موسیقی است، گفت: هدف از گردآوری و انتشار این مجموعه تلاش برای حفظ موسیقی اصیل و فاخر ایرانی بوده است.

نوازنده نیشابوری ترانه های هزار دستان را کتاب کرد

بابایی با اشاره به رشد افسارگسیخته موسیقی های ناهنجار در جامعه امروز افزود: به عنوان دغدغه شخصی در این مجموعه سعی شده است موسیقی های اصیل ایرانی شناسایی و گردآوری شود. به همین دلیل به همراه یکی دیگر از همکاران، خانم پروین رضوی، استاد آواز بانوان در مشهد، به فکر دسته بندی ترانه های اصیل ایرانی که تقریبا در سطح کشور تا به امروز مورد مشابهی ندارد، افتادیم.

وی با بیان اینکه در موسیقی سنتی کشور از بنان تا شجریان افرادی زیادی بوده اند که در دستگاه های مختلف آواز خوانده اند، گفت: تشخیص اینکه هر یک از آواز های خوانندگان در کدامیک از دستگاه های پنج گانه خوانده شده است، موضوعی پراهمیت برای هنرجویان، اساتید موسیقی و نوازندگان است که حتی با جستجو در اینترنت نیز با این مشکل روبرو هستیم که برای بسیاری قطعه ها دستگاه اشتباهی نامگذاری شده است.

این هنرمند نیشابوری یادآوری کرد: برای تهیه این مجموعه طی یک سال و نیم به همه آواز ها دقیق گوش دادیم و نهایتا مجموعه ای را ارائه کردیم که در آن بیشتر آواز های نام آشنای سنتی به ترتیب دستگاه آن دسته بندی شده است.

بابایی افزود: مجموعه دوجلدی ترانه های هزاردستان شامل هفت دستگاه و پنج آواز ایرانی است که بیش از 641 ترانه در این دسته بندی ها گنجانده شده و توسط انتشارات کتاب یار مهربان به چاپ رسیده است. تعداد تکرار نغمات هر ترانه با عددهایی مشخص شده اند و تعداد صفحات دوجلدی 704 صفحه است و این ترانه ها با ذکر آهنگساز، شاعر، خواننده و ذکر نمایه آهنگساز برای مخاطبین و خوانندگان قید شده است.

وی با بیان اینکه جلد اول این مجموعه شامل دستگاه شور، آواز بیات ترک، آواز ابوعطا، آواز دشتی و دستگاه ماهور و جلد دوم شامل دستگاه همایون، آواز بیات اصفهان، دستگاه سه گاه، دستگاه چهارگاه، دستگاه نوا و دستگاه راست پنجگاه است، گفت: این کتاب برای همه دوستدران موسیقی اعم از نوازندگان، خوانندگان، استادان آواز بسیار مفید و برای همه مردم قابل استفاده است.

به گفته این هنرمند نیشابوری، دریافت و خرید این مجموعه از طریق نشانی تلگرامی @taranehezardastan امکان پذیر است.

سعید بابایی نقاش و نوازنده سه تار نیشابوری، سال ها است با دغدغه حفظ موسیقی اصیل کشورمان فعالیت می کند. او از سال 62 یادگیری سه تار را آغاز کرده است و امروز یکی از اعضای فعال انجمن موسیقی مشهد به شمار می رود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "نوازنده نیشابوری ترانه های هزار دستان را کتاب کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوازنده نیشابوری ترانه های هزار دستان را کتاب کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید