کارشناسان موزه لوور در خراسان شمالی کدام اثر باستانی را کشف کردند؟

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، سرپرست هیات باستان شناسی ویرانشهر فاروج خراسان شمالی گفت: مطالعات اجرا شده درباره دروازه غربی این محوطه تاریخی که بتازگی از دل خاک بیرون کشیده شده، نشان می دهد این بنا مربوط به دوره اشکانی است.

کارشناسان موزه لوور در خراسان شمالی کدام اثر باستانی را کشف کردند؟

ایرنا: میثم لباف خانیکی روز آدینه گفت: کاوش و مطالعات در ویرانشهر فاروج طی تفاهم نامه منعقد شده با میراث فرهنگی و موزه لوور فرانسه از 2 سال قبل شروع شد و فصل سوم کاوش ها در این محوطه تاریخی نیز به تازگی به خاتمه رسید.

وی با بیان این که کاوش های مشترک ایران و فرانسه در این محل تا 2 سال دیگر ادامه خواهد یافت اضافه کرد: طی کاوش های فصل سوم نیمی از دروازه غربی این محوطه خاکبرداری شد که پلانی از دروازه های دوره های اشکانی است.

لباف خانیکی با بیان این که قدمت این محوطه هزار و 700 تا 2 هزار سال تخمین زده شده است اضافه کرد: سازه این دروازه و ابعادی که دارد نشان دهنده اهمیت و رونق مالی و اجتماعی ویرانشهر فاروج است و همانطور که حدس می زدیم این محوطه استقراری مهم نقش مرکز مدیریتی حکومت در دره اترک را داشته و معبر تردد این سکونتگاه بوده است.

سرپرست هیات باستانشناسی ویرانشهر فاروج با بیان اینکه بقایای معماری نشان می دهد این محوطه را حصاری مربع شکل محصور نموده است گفت: براساس شواهد اولیه، حصاری مربعی شکل این محوطه 14 هکتار است که هر ضلع آن 350 متر بوده و در داخل این حصار محوطه محصور دیگری است که حصاری به اضلاع 90 متر ارگ یا حاکم نشین را محافظت می نموده است.

وی اضافه کرد: کاوش های سال گذشته نیز آثاری از یک مجموعه معماری را در محل تپه ای که در بخش جنوبی محوطه واقع شده است، آشکار ساخت.

وی اعلام کرد: کاوش هایی که در محل دروازه غربی این سکونتگاه انجام شد نشان داد که در طرفین این دروازه دو برج با پلان مستطیل شکل قرار داشته و فضای داخلی هر برج مشتمل بر تالاری به طول 5/9 و عرض 4 متر بوده است.

لباف خانیکی اضافه کرد: ساختار دروازه و سازه های الحاقی در طول حداقل سه دوره معماری دچار تغییراتی شده که با توجه به شواهد مکشوفه از اوایل دوره اشکانی تا اواسط دوره ساسانی به طول انجامیده است.

وی گفت: علاوه بر بقایای معماری، مقادیر قابل توجهی از قطعه سفال های شاخص دوره اشکانی و ساسانی از لایه های فرهنگی این محوطه به دست آمده که معیار مناسبی برای شناسایی و گونه شناسی سفال های دوره تاریخی ناحیه شمال خراسان را فراهم می آورد.

این باستان شناس گفت: بقایای معماری و سفال های ویرانشهر از این جهت اهمیت دارد که پیش از این مراکز جمعیتی اشکانی با این مقیاس، تنها در خارج از مرزهای ایران و بیشتر در جنوب ترکمنستان مورد کاوش و مطالعه قرار گرفته بود و دسترسی به اطلاعات آنها همیشه با مسائل همراه است.

وی اعلام کرد: این محوطه در منطقه ای واقع است که به ظنّ اغلب تاریخ نگاران و باستان شناسان خاستگاه پادشاهان اشکانی و شکل گیری نخستین مراکز اداری و سیاسی آن هاست.

محوطه ویرانشهر نخستین بار در سال 1355 به وسیله هیأتی از باستان شناسان ایتالیایی به سرپرستی روبرتا ونکو ریچاردی از دانشگاه تورین شناسایی شد.

این مکان در 10 کیلومتری شمال شهرستان فاروج و در استان خراسان شمالی قرار گرفته است.

فصل اول مطالعات باستان شناسی محوطه تاریخی ویرانشهر فاروج با راهنمایی گروهی متشکل از باستان شناسان دانشگاه تهران و موزه لوور پاریس شروع شد. مطالعات باستان شناسی در این محوطه تاریخی به عنوان بخشی از فعالیت های مشترک دانشگاه تهران با موزه لوور پاریس تعریف و بر اساس تفاهم نامه پنج ساله پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور انجام می گردد

این منطقه که سرچشمه های اترک را در خود جای داده است از دیرباز موردتوجه جوامع انسانی قرار داشته و عبور یکی از مهم ترین شریان های ارتباطی شرق به غرب بر اهمیت زیستی آن منطقه اضافه نموده است.

از هزار و 315 اثر تاریخی شناخته شده خراسان شمالی 655 اثر در لیست آثار ملی به ثبت رسیده که 511 مورد آن اثر تاریخی، 54 اثر طبیعی، 75 اثر ناملموس و 20 اثر منقول تاریخی است.

منبع: توریسم آنلاین

به "کارشناسان موزه لوور در خراسان شمالی کدام اثر باستانی را کشف کردند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارشناسان موزه لوور در خراسان شمالی کدام اثر باستانی را کشف کردند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید