3 آفرودری که در برف و بوران نمی مانند

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، خیل عظیمی از خودروهای امروز به دلیل ارتفاع بالاتر شاسی و رینگ های پهن یا بعضی قطعات تزئینی این اعتماد به نفس کاذب را به مالکان خود می دهند که در دل برف و بوران به سفر بروند. اتفاقی که در نهایت باعث خواهد شد تا مالک خودرو با دردسرهای غیرقابل پیش بینی روبرو گردد. از گیر افتادن در چاله های شل مملو از گل و لای تا لیز خوردن در سطح خیابان های شهر. این بین چند خودرو هستند که برای شان برف و بوران چیزی جز شوخی نیست. به غیر از خودروهای گران قیمت و متاخر تویوتا یا محصولاتی مثل سانگ یانگ رکستون G4 که اخیرا با برچسب قیمت 1.5 میلیاردی وارد بازار شده، چند مدل خودرو بسیار ساده، کاربردی و جان سخت هستند که به درد سفرهای پاییزی و زمستانی در خارج از جاده های شهر می خورند و در جاده های شهری هم ابدا شما را با لیز خوردن یا واماندن در برابر برف ناامید نمی نمایند.

3 آفرودری که در برف و بوران نمی مانند

این خودروها که بعضا چهار دهه پیاپی از آنها استفاده شده و بدون مرگ، در حال سرویس دهی به خریداران خود هستند، به غیر از جنبه کاربردی به دلیل تنوع رنگ و فرم حس و حال متفاوتی را هم با خود به سرنشینان تزریق می نمایند. بد نیست در روزهای برفی سواری با یکی از این سه خودرو را تجربه کنید و به این سه نکته توجه کنید. اول در جهتهای لیز یا برفی با سیستم چهارچرخ محرک به شکلی آرام و پایدار حرکت کنید. دوم زیاد دنده را عوض نکنید و سرعت را ثابت و ملایم نگه دارید و سوم اینکه کمتر دنده یاریی را در شرایط قفل سنگین قرار دهید.

جیپ آهو / قیمت: 10 تا 50 میلیون تومان

یکی از خودروهای آمریکایی پیروز در ایران که با نسخه مونتاژی طی حدود یک دهه حکمران بازار اس یووی های ایران بود و نوع وانت آن را همه به نام سیمرغ می شناسند. آهو که نام ایرانی جیپ گرند واگونیر است، در مدل های میانی که سال های 1349 تا 1353 در کشور مونتاژ می شد به اتصالات محکمی در بخش فنربندی، فرمان و تعلیق مجهز شده که در کنار سیستم چهارچرخ محرک دو حالته، توان خوبی برای عبور و مرور در شرایط برفی و لیز دارد. این مدل از جیپ که عمدتا با موتور های 3.8 و 4.2 لیتری شش سیلندر و 5.4 لیتری هشت سیلندر در دسترس است، چیزی بین 140 تا 270 اسب بخار قدرت را در اختیار راننده قرار می دهد که البته با توجه به کهولت سن موتور این اعداد تا سطح 60 درصد کل قدرت موتور کاهش یافته است. آفرودرها البته مهم ترین وجه تمایز آهو از رقبا را سیستم تعلیق قدرتمند در کنار مشخصات فنی عالی موتور می دانند. مواردی که دو مصداق شاخص توانایی فوق العاده این هیولای 45 ساله در جهت های آفرودی و جاده های لیز هستند.

وانت 2F / قیمت: 5 تا 45 میلیون تومان

جیپ ژاپنی، تویوتای خواهر و نیز لندکروزر کالسکه ای همه از اسم های وانت تویوتا 2F است که در ساده ترین شکل ممکن فراوری شده و جز برای عبور از موانع سخت و پیچیده یا جهتهای صعب العبور کاربرد دیگری ندارد. این وانت ژاپنی که محصولی انقلابی در عصر خود بود، از موتور 4200سی سی بهره می برد که قدرتمندترین موتور کاربراتوری و شش سیلندر تویوتا در آن دوره بود. موتوری که هم اینک با مصرف حدود 13 لیتر در هر 100 کیلومتر، 135 اسب بخار قدرت و 271 نیوتن متر گشتاور فراوری می نماید. تمام مدل های وانت2F به صورت دو دیفرانسیل فراوری شده ولی در کنار گیربکس چهار سرعته دستی به ترمزهای دیسکی جلو و مجهز است.

لندکروزر 1992 / قیمت: 45 تا 95 میلیون تومان

مثل دو خودرو دیگر این گزارش خیلی خشک و قدیمی نیست و با گنجایش 5 تا 7 نفر سرنشین، شهری ترین مدل آفرودی جمع است. بین اعراب حاشیه خلیج فارس به لیلی علوی مشهور است و اولین گام های تویوتا برای ساخت خودروهای بادوام و لوکس در همین مدل متبلور شده است. این سری از لندکروزر که نان ارتفاع زیاد شاسی و موتور و گیربکس قدرتمندش را می خورد، برخلاف پاترول که در گل و لای یا مناطق خیس به شدت عملکرد مایوس نماینده ای دارد، یک خودرو زمستانی واقعی است. شاسی بلندی ژاپنی و جان سخت که با داشتن موتور و جعبه دنده پنج سرعته دستی، از سیستم دو دیفرانسیل برخوردار است. در سری VXR موتوری شش سیلندر با حجم دقیق 4500سی سی که حدود 200 اسب نیرو دارد. استفاده از تجهیزاتی مثل قفل دیفرانسیل در کنار شیب سنج و ارتفاع سنج یاری شایانی به برف نوردی این خودرو جذاب می نماید.

منبع: دیوار

به "3 آفرودری که در برف و بوران نمی مانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 آفرودری که در برف و بوران نمی مانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید