7 درصد کل بودجه دانشگاه ها به بخش فرهنگی اختصاص دارد

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: 7 درصد بودجه دانشگاه ها به بخش فرهنگی اختصاص دارد و هنوز نتوانسته ایم ردیف بودجه ای جدا برای آن در نظر بگیریم.

7 درصد کل بودجه دانشگاه ها به بخش فرهنگی اختصاص دارد

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ فیسبوکی ها، غلامرضا غفاری معاون فرهنگی وزیر علوم تحقیقات فناوری با بیان اینکه هفت درصد بودجه دانشگاه ها به بخش فرهنگی اختصاص دارد؛ گفت: درست است که اگر رئیس دانشگاه رویکرد فرهنگی نداشته باشد حوزه فرهنگی چندان پررونق نخواهد بود، اما اگر بودجه فرهنگی را به عنوان یک ردیف مستقل تعریف و جدا می کردیم، رئیس دانشگاه و هر شخص دیگری نمی توانست از آن کوتاهی کند.

وی با بیان اینکه هنوز نتوانسته ایم سرانه فرهنگی را مجزا و برای آن ردیف جداگانه درنظر بگیریم، یادآورشد: با وجود همه کمبودها، حجم کار در معاونت های فرهنگی بالا است.

معاون فرهنگی وزیر علوم درباره مسائل و چالش ها در راستا فرهنگی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با تاکید بر اینکه کارنامه حوزه فرهنگی در دانشگاه ها با وجود امکانات محدود، درخشان است؛ توضیح داد: امور فرهنگی و اجتماعی در کنار آموزش و پژوهش باید صندلی خود را در دانشگاه پیدا کند. دانشگاه ها هیئت امنایی اداره می شوند و باید بودجه های فرهنگی علامت دار شوند.

غفاری در ادامه با بیان اینکه ابتدا باید دید رسالت دانشگاه چیست؛ اظهارکرد: با بخش مهمی از جمعیت جوان کشور سروکار داریم. وقتی زندگی آن ها را در قلمرو دانشگاه معنا می کنیم باید در این زندگی دانشجویی و دانشگاهی برای 2 ساحت، اهمیت قائل باشیم. اول زندگی تحصیلی و حضور در کلاس و دانشگاه در قالب برنامه آموزشی و دوم زندگی فرهنگی و دانشجویی وی است.

وی اضافه کرد: صحن عمومی دانشگاه فراتر از صحن کلاس است و خوابگاه را نیز شامل می گردد. انتظار می رود نگاه و بصیرت دانشجو در این فضا شکل بگیرد.

احد آزادی خواه دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه گفت: بعضی هزینه های جاری به علت شرایط مالی کشور کم شده است و در این رابطه در کمیسیون تلفیق مجلس نیز به این موضوع اشاره شده و مورد آنالیز قرار گرفته است.

آزادی خواه تاکید نمود: بودجه در لایحه بسته می گردد و مجلس آنالیز و تعدیل می نماید. در بودجه سالانه اعتبارات برای بخش ها جدا نمی گردد. هرچند از دولت و مجلس به علت کوچک ترشدن بودجه فرهنگ گلایه داریم.

وی با بیان اینکه برون سپاری اقدامات، وقایع و عملیات فرهنگی به تشکل های دانشجویی بسیار یاری کننده است؛ اظهار کرد: اگر دانشجو دخیل و مطالبه گر باشد بخش قابل توجهی از مسائل کم می گردد و حتی رئیس دانشگاه هم وقتی مطالبات را مشاهده کند در صدد برمی آید بودجه بیشتری برای فعالیت های فرهنگی بگیرد.

وی با بیان اینکه دانشجو با انواعی از متغیر های فکری روبرو و ذهنش درگیر می گردد؛ گفت: باید دید با توجه به فرصت هایی که در اختیار دانشجو واقع شده است تا چه اندازه می تواند پاسخ پرسش های خود در حوزه فرهنگی را بیابد.

آزادی خواه درباره بودجه تخصیصی به حوزه فرهنگ توضیح داد: در راستا طولانی و پرانتظاری قرار داریم و هر روز احتیاجمندی های جدید برای دانشجو به وجود می آید. از سوی دیگر کار فرهنگی دارای ابعاد بی شمار، اما با بازدهی طولانی و زمان بر است و نمی توان گفت که همه احتیاجمندی ها در حوزه عمل برآورده شده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک ضلع اقدام فرهنگی، نهاد های بالادستی و اسناد بالادستی است، یادآورشد: ضلع دیگر سیاست های دانشگاه و ضلع سوم مطالبات و احتیاج های دانشجو است. برابری با متن نقشه جامع علمی، آزاد اندیشی و تضارب افکار و برپایی کرسی های آزاداندیشی از کار هایی است که باید در دانشگاه انجام گردد. اقدامات خوبی در این زمینه اجرا شده، اما هنوز نتوانسته دانشجو را راضی نموده و به سوالات وی پاسخ دهد.

آزادی خواه با بیان اینکه صندلی و اختیارات معاونت فرهنگی کم نیست؛ اعلام نمود: شورای فرهنگی، حدود و اختیاراتی دارد و مصوباتش لازم الاجراست و ظرفیت کمی محسوب نمی گردد. معاونت فرهنگی و دانشجویی در بعضی دانشگاه ها ادغام شد، ولی به معنای اهمیت ندادن به فرهنگ نیست و خود نگاهی نو است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "7 درصد کل بودجه دانشگاه ها به بخش فرهنگی اختصاص دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 درصد کل بودجه دانشگاه ها به بخش فرهنگی اختصاص دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید