آشنایی با انواع پوشش و لباس سنتی هندی

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، انواع لباس سنتی هندی

وقتی در خصوص لباس سنتی هندی صحبت می کنیم همه فورا به یاد ساری های رنگارنگ مشهور می افتند. با این حال، جالب است بدانید که لباس های سنتی هند بسیار متنوع هستند و در واقع هر منطقه و بخش از این کشور پهناور لباس سنتی مخصوص به خود را دارد. تنوع پوشش و لباس سنتی در هند تا حدود زیادی به جغرافیا، شرایط آب و هوا، قومیت و فرهنگ بستگی دارد. در این مطلب می خواهیم در خصوص پوشش و لباس سنتی هندی صحبت کنیم و تاریخچه و مشهورترین انواع لباس هندی را به شما معرفی کنیم. با خبرنگاران همراه باشید.

آشنایی با انواع پوشش و لباس سنتی هندی

تاریخچه لباس هندی

پوشاک و لباس در هند تاریخچه دور و درازی دارد و در طول زمان دچار تغییر و تحولات بسیاری شده است. دوره گوپتا، حضور اسلام در هند و استعمار انگلیس تاثیرات زیادی روی پوشش هندی ها گذاشته است. پس از استقلال هند پوشش و لباس سنتی هندی به پدیده ای در حال گسترش تبدیل شد. به ویژه در دهه های 1980 و 1990 صنعت پوشاک هند به صنعتی رو به رشد و جهانی تبدیل شد و طراحان هندی مولفه های سنتی پوشش هندی را وارد جهانی مد و فشن کردند. از طرفی صنعت سینمای بالیوود که هواداران فراوانی در سرتاسر جهان دارد هم نقش به سزایی در معرفی و شناساندن تاریخچه و مشهورترین انواع لباس سنتی هندی به جهانیان داشته است. اگرچه هر منطقه از هند پوشش خاص خود را دارد اما در ادامه به معروف ترین نمونه های لباس سنتی هندی اشاره می کنیم.

لباس ساری هندی | Saree

یکی از مشهورترین انواع لباس هندی، ساری است که پوششی برای زنان است و با رنگ ها و تزیینات زیبا و خیره نماینده ای که دارد در سرتاسر جهان کاملا شناخته شده است.

  • ساری چیست و چطور دوخته می شود؟

به طور کلی این لباس از یک پارچه چهار تا نه متر دوخته نشده تشکیل شده است که زنان هندی آن را به شیوه های مختلف دور بدنشان می پیچیانند. یکی از رایج ترین شیوه های بستن این پارچه پیچاندن آن دور کمر است به طوریکه یک انتهای پارچه به صورت مورب روی سینه و شانه سمت مقابل قرار بگیرد. زیر پارچه ساری هم معمولا زنان پیراهن یا بلوزی می پوشند که کوتاه است و شکم را نمی پوشاند.

شلوار کمیز و چوریدار | Shalwar Kameez and Churidar

سلوار یا شلوار کمیز و چوریدار روی هم رفته نوعی پوشش و لباس سنتی هندی راحت برای زنان است که به ویژه در مناطق کشمیر و پنجاب پوشیده می شود. این لباس به دلیل راحتی که دارد یکی از رایج ترین و مشهورترین انواع لباس سنتی هندی به شمار می رود. این پوشش از یک شلوار پیژامه مانند به نام سلوار یا همان شلوار تشکیل می شود که در قسمت کمر و مچ پاها تنگ می شود. کمیز هم نوعی پیراهن بلند و گشاد است که روی شلوار پوشیده می شود. چوریدار هم گاهی به جای شلوار پوشیده می شود و تفاوتش این است که در قسمت کمر، ران و مچ پاها تنگ تر از شلوار است. امروزه طراحان مد با استفاده از رنگ ها و طرح ها و پارچه های شاد و متنوع، ترکیب های زیبایی از شلوار کمیز و چوریدار به وجود می آورند.

لِهِنگا چولی | Lehenga Choli

لهنگا چولی یا گاگرا چولی مشهورترین لباس سنتی هندی در مناطق شمالی هند مثل اوتار پرادش، مادیا پرادش، راجستان و گجرات است. یک دست لباس لهنگا چولی زیبا و فاخر بدون شک آرزوی بسیاری از زنان هندی است. این لباس زیبا در میهمانی ها و ضیافت های رسمی و به عنوان لباس عروس هم استفاده می شود و تنوع بیشماری از رنگ و طرح و پارچه را می تواند در بر بگیرد. لهنگا یا گاگرا در واقع یک دامن بلند و کلوش است که همراه با بلوزی کوتاه (مثل لباس زیر ساری) می پوشند که شکم را نمی پوشاند. لهنگا چولی معمولا همراه با پارچه ای رنگارنگ و شاد به اسم چونری پوشیده می شود که دور تا دور آن با تور دوخته شده روی سر قرار داده می شود.

پانچ یا لونگی | Panche or Lungi

پانچ یا لونگی یکی دیگر از مشهورترین انواع پوشش و لباس سنتی هندی هاست که تا حدود زیادی شبیه به لنگ خودمان است. لونگی در واقع یک پارچه بلند است که به شیوه ای خاص دور کمر پیچیده می شود و یکی از محبوب ترین انواع لباس سنتی هندی به شمار می رود. لونگی معمولا از جنس کتان پنبه تهیه می شود و گاهی به شکل یک خمره دوخته می شود. هم زنان و هم مردان هندی از لونگی استفاده می نمایند و بیشتر آن را در موقعیت های غیررسمی، محبت آمیز و راحت می پوشند.

شلوار دوتی | Dhoti

دوتی نام یکی دیگر از مشهورترین انواع لباس سنتی هندی است که در واقع لباس و پوششی مردانه به حساب می آید. این نوعی شلوار بسیار گل و گشاد است که 4.5 متر طول دارد و در اطراف کمر و مچ پاها بسته می شود و گره ای در قسمت کمر دارد. در هند شلوار دوتی غالبا همراه با پیراهنی گشاد به نام کورتا پوشیده می شود و این ست لباس در نواحی شرقی هند با هم و به صورت دوتی کورتا نامیده می شود.

کت و شلوار باندگالا | Bandhgala

باندگالا که به نام جودپوری هم شناخته می شود ست کت و شلوار سنتی هندی برای مردان است. خاستگاه اصلی این نوع پوشش به ایالت جودپور بر می شود و به همین دلیل هم از زمان استعمار انگلیس به نام کت و شلوار جودپوری شهرت پیدا نموده است. این پوشش در واقع یک کت و شلوار غربی است که هندی ها تزیینات و طرح های سنتی هندی را به آن اضافه نموده و آن را بومی سازی نموده اند. دکمه های این کت معمولا تزیین شده و پرنقش و نگار هستند و یقه نسبتا بلندی هم دارد. در بین انواع لباس سنتی هندی کت و شلوار باندگالا تقریبا جدید و مدرن محسوب می شود و در موقعیت های رسمی و غیررسمی پوشیده می شود. در اکثر فیلم های بالیوودی این کت و شلوار را در رنگ ها و پارچه های مختلف و رنگارنگ به وفور مشاهده می کنید.

آچکان یا شروانی | Achkan/Sherwani

آچکان نوعی کت بلند برای مردان است که بلندی آن تا زانو می رسد. در قدیم این کت لباس سنتی هندی ویژه دربار سلطنتی بوده است که در طول زمان متحول شده و به پوششی روزمره تبدیل شده است. کت آچکان که شروانی هم نامیده می شود از جلو باز است و در کناره ها هم چاک دارد و در طریقه سنتی با یک بند روی کمر بسته می شود. این کت معمولا همراه با شلوارهای سنتی مثل چوریدار یا دوتی پوشیده می شود و در میهمانی ها و ضیافت های رسمی مثل عروسی و … پوشیده می شود.

پوشش مدرن و امروزی هندی ها

مشهورترین انواع لباس سنتی هندی را در بالا به شما معرفی کردیم. این لباس ها از گذشته های دور استفاده می شدند و امروزه بیشتر به مراسم و میهمانی های رسمی مثل مراسم ازدواج، تولد و … محدود شده اند. در واقع، هند هم مثل اکثر کشورها تحت تاثیر فرهنگ غربی قرار گرفته و جوانان در زندگی روزمره بیشتر لباس های مدرن و امروزی می پوشند. اگرچه لباس هایی مثل ساری از قدیم محبوب ترین لباس هندی در بین زنان بوده است. اما امروزه اکثر زنان لباس های راحت و گشادی مثل سلوار کمیز و چوریدار را ترجیح می دهند. بسیاری از زنان هم لباس های غربی و مدرن مثل دامن، تیشرت و شلوار جین را ترجیح می دهند. مردان هندی، به ویژه در طبقه کارگر، پوشش و لباس سنتی خود را برای موقعیت های غیررسمی و راحت گذاشته اند و در مجامع عمومی و رسمی بیشتر با لباس های مدرن مثل کت و شلوار، شلوار جین و تیشرت ظاهر می شوند.

منبع: worldatlas.com

منبع: الی گشت

به "آشنایی با انواع پوشش و لباس سنتی هندی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با انواع پوشش و لباس سنتی هندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید