آلرژى ها (حساسیت ها)

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، آلرژى هنگامى اتفاق مى افتد که بدن شما در برابر یک جسم خارجى که به آن حساسیت دارد، قرار مى گیرد. بینى شما پر مى گردد و آغاز به آب ریزش مى کند؛ اشک ریزش و خارش چشم پیدا مى کنید. ریه هاى تان مى سوزد و خس خس مى کند. آلرژى هم همچون مردم در انواع نامحدود دیده مى گردد؛ اما بیشتر اوقات به این سه دسته اصلى تقسیم مى گردد: تماسى، غذایى و تنفسى.

آلرژى ها (حساسیت ها)

آلرژى ها (حساسیت ها)

مترجمان* :

دکتر حسن کریمی یزدی

دکتر پدرام مصطفایی

18 روش کاهش علایم

آلرژى هنگامى اتفاق مى افتد که بدن شما در برابر یک جسم خارجى که به آن حساسیت دارد، قرار مى گیرد. بینى شما پر مى گردد و آغاز به آب ریزش مى کند؛ اشک ریزش و خارش چشم پیدا مى کنید. ریه هاى تان مى سوزد و خس خس مى کند.

آلرژى هم همچون مردم در انواع نامحدود دیده مى گردد؛ اما بیشتر اوقات به این سه دسته اصلى تقسیم مى گردد: تماسى، غذایى و تنفسى.

آلرژى تنفسى

این نوع آلرژى، شایع ترین نوع و نشانه ى حساسیت به مواد موجود در هواى تنفسى است. چهار ماده اى که بیشترین حساسیت زایى را دارند، عبارتند از: گرد و غبار، گرد گل ها، حیوانات خانگى و کپک.

به گفته دکتر پلاتس میلز رئیس بخش مرکزى آلرژى و ایمونولوژى دانشگاه پزشکى ویرجینیا مى توان مقدارى از هر چیز را در گرد و غبار خانه پیدا کرد و افراد مختلف به اشیاى گوناگون حساسیت دارند. اعضاى بدن سوسک حمام، حساسیت زا هستند ولى ماده اصلى مشکل زا مایت ها)شامل عنکبوت ها و کنه ها(مى باشند.

مایت زنده مشکل زا نیست، بلکه فضولاتى که این حشرات روى قالى و لوازم خانه پخش مى نمایند و بعلاوه پیکر مرده ى آن ها، مشکل زا است.

دیگر عوامل حساسیت زاى شایع

گرد گل ها با وزش باد به داخل خانه مى آید؛ سلول هاى مرده حیوانات خانگى با ریزش پوست مرده آنها پخش مى شوند و کپک ها هر جا که مرطوب و تاریک باشد)مثل زیر قالى و زیرزمین(رشد مى نمایند.

اگر شما حساسیت داشته باشید، با تنفس هر کدام از این ها آغاز به سرفه مى کنید.

نمى توان ادعا کرد که همه ى خانه ها در معرض 4 گروه مواد حساسیت زا هستند؛ اما هر خانه اى که به خوبى محیط داخلش بسته باشد، در معرض یک گروه یا بیشتر از این مواد قرار گرفته است.

پس باید چه کنیم؟

آیا هیچ راه فرارى از این ملزومات بى حد و حصر زندگى مدرن بشر امروزى وجود دارد و یا این مواد موجب یک عمر زندگى با آب ریزش بینى مى گردد؟

آرام باشید؛ راه هاى زیادى وجود دارد تا شما ناراحتى هایى که این مواد در زندگى تان ایجاد نموده اند را به حداقل برسانید. نکات و آزمایشات ذیل که به وسیله پزشکان مطرح شده، موجب مى گردد تا شما راحت تر نفس بکشید و چشمانى بدون خارش و آب ریزش داشته باشید.

علایم خود را درمان کنید.

قرار گرفتن در معرض هر ماده اى که شما را آزار مى دهد، اجتناب ناپذیر است. شما نباید انتظار داشته باشید که آنتى هیستامین هاى تجارى که در داروخانه ها موجودند، در برابر آب ریزش بینى و چشم هاى قرمز و خارش زاى شما اثر شگفت انگیز داشته باشد؛ اما بیشتر اوقات این داروها خوب عمل مى نمایند.

به عقیده دکتر ریچارد پاول استاد پزشکى خانواده در دانشکده پزشکى و دندان پزشکى نیوجرسى اگر شما به مدت پنج تا هفت روز حساسیت داشته باشید، احتمالا باید به پزشک مراجعه نمایید.

خانه ى خود را تهویه کنید.

این کار احتمالا یکى از کارهاى مهمى است که باید براى کاهش مسائل حاصل از گرد گل ها انجام دهید و بعلاوه در خصوص کپک ها و مایت ها هم یاری نماینده است.

هدف اصلى این است که خانه را به محیطى خوشایند تبدیل کنیم. شما مى خواهید خانه تان را به صورت پناهگاه در آورید؛ محلى که به اسم یک راه فرار مى توانید روى آن حساب کنید.

دستگاههاى تهویه از دو طریق یاری مى نمایند: رطوبت هوا را پایین نگه مى دارند که باعث کاهش مایت ها و کپک ها مى گردد و بعلاوه اگر داراى فیلترهاى تهویه هوا باشند، در حین سرد کردن هوا آن را تهویه هم مى نمایند.

عامل اصلى موفقیت، بسته نگه داشتن محیط خانه است؛ اگر شما پنجره ها را باز بگذارید، محیط داخل خانه مثل خارج آن پر از گرده هاى گل ها خواهد شد.

ماشین خود را تهویه کنید.

اگر پیاده روى در خارج از خانه موجب خس خس و سرفه مى گردد، تصور کنید این ابرهاى گرده اى با سرعت 55 مایل در ساعت، چه مى نمایند! اگر نگران هزینه آن هستید، باید براى سلامتى خود این کار را انجام مى دهید.

از دستگاههاى تصفیه هوا بهره ببرید.

وقتى متخصصان به شما توصیه مى نمایند که از دستگاه تسویه هوا بهره ببرید، منظور این نیست که از مغازه یک دستگاه مخصوص خریداری کنید؛ بلکه با نصب مدل هایى که روى دستگاه هاى سرمازا و گرمازا قرار مى گیرند، دستگاه هاى تصفیه، ذرات هوا را از آن خارج مى نمایند و مى توانند باعث پخش شدن آنها هم شوند.

هشدار پزشکى

نشانه هاى عوارض

اگر شما آلرژى شناخته شده دارید، به علایم توصیف شده در ذیل توجه کنید و اگر در طول یک حمله آلرژى یکى از این علایم را مشاهده کردید، باید به پزشک مراجعه نمایید.

- خس خس سینه یا صداى سوت مانند هنگام تنفس.

- پر خونى ریه ها که تنفس را مشکل نموده و اغلب با خس خس همراه است.

- حمله اى که به داروهاى تجارى پس از یک هفته، پاسخ ندهد.

- برجستگى روى پوست که در اثر قرار گرفتن در معرض یک ماده حساسیت زا ایجاد شده باشد؛ مثل کندوى عسل. این، ممکن است نشانه ى شوک آنافیلاکسى)واکنش شدید حساسیتى که مى تواند منجر به مردن فرد گردد(باشد.

شوک آنافیلاکسى)واکنش شدید حساسیتى(اغلب در ارتباط با زنبور یا نیش مورچه هاى آتشین بوده و نیازمند توجه سریع پزشکى است.

یک دستگاه رطوبت زدا خریداری کنید.

تمیز نگاه داشتن هواى خانه، سبب پاک شدن گردها، کپک ها و... مى گردد و خشک کردن هوا، باعث نابودى گرد و غبار مایت ها مى گردد.

هر چه هوا خشک تر باشد، بهتر است؛ زیرا مایت ها در رطوبت پایین تر از 45 درصد فعالیت نمى نمایند و اگر این کار باعث حساسیت یک کودک به خشکى هوا شد، یک دستگاه کوچک رطوبت ساز نزدیک رختخواب وى بگذارید.

محیطهاى مرطوب را با ضد قارچ ها تمیز کنید.

کلوروکس)CLOROX(قارچ ها را مى کشد و بر خلاف مواد شیمیایى دیگر، شما مى توانید آن را از مغازه ها و بقالى ها خریداری کنید. در صورت لزوم مى توانید آن را داخل حمام هم به کار ببرید.

برچسپ روى کلوروکس استفاده از آن را براى کف اتاق ها، پلاستیک، کاشى، چوب و وسایل)این ماده پارچه ها را سفید مى کند(به نسبت 4 / 3 فنجان کولورکس در یک گالن آب توصیه مى کند. بگذارید 5 دقیقه روى این مواد بماند و سپس بشویید.

براى سطوح زبر زیر زمین، به طور منظم از قارچ کش ها بهره ببرید.

حیوانات خانگى را جدا کنید.

برخى وقت ها حیوانات، مخصوصا گربه ها آلرژى زا هستند. راهکار ساده این است که گربه ها را از خود دور کنید؛ اما خیلى از مردم این کار را انجام نمى دهند.

راهکار دیگر این است که اتاق خود را از بقیه خانه جدا کنید و آن را به صورت یک پناهگاه درآورید و مخصوصا از قلمرو گربه ها و موش ها دور نگه دارید.

توجه داشته باشید که رفتن حیوان یک بار در هفته به داخل اتاق، باعث آغاز آلرژى مى گردد.

از ماسک صورت بهره ببرید.

اگر هنگام انجام کار، احتمال حساسیت به ماده اى وجود دارد، از ماسک بهره ببرید.

یک کار معمولى روزانه مثل جارو کردن، مقادیر زیادى گرد و غبار را در هواى اتاق پخش مى کند و این گرد و غبار تا چند دقیقه در هوا معلق است؛ یک ماسک کوچک که بینى و دهان را مى پوشاند، مى تواند جلوى رسیدن مواد حساسیت زا را به ریه هاى شما بگیرد. شما مى توانید این ماسک ها را از داروخانه ها تهیه کنید.

از دیگران یاری بخواهید.

اگر شما به گرد و غبار خانه و یا به چشم حیوانات که در زیر قالى منزل پنهان مى شوند حساس هستید، شخص دیگرى را براى تمیز کردن قالى ها استخدام کنید؛ مثلا از یک فرد جوان و یا از مراکز خدمات نظافت یاری بگیرید.

هزینه این یاری در مقابل هزینه ى فرار از واکنش هاى حساسیت زا، ناچیز است.

رختخواب خود را در پلاستیک قرار دهید.

اگر گرد مایت ها موجب آزار شما شده باشد، رختخواب خود را در پلاستیک قرار دهید. با قرار گرفتن پلاستیک، شما به جاى ذرات این حشرات هواى تمیز تنفس مى کنید.

فرش هاى خود را دور بیندازید.

براى شخصى که به گرد و غبار خانه، پشم حیوانات و کپک ها حساسیت دارد، قالى یک مزاحم کامل است. قالى، محل مناسبى براى گرد مایت ها و قارچ ها مى باشد و فرش هاى تازه مى توانند گرد گل ها و پشم حیوانات را در خود نگه دارند که حتى با شستشو با بخار هم از بین نمى فرایند.

زیرا بخار به میزان اى داغ نیست که مایت ها را بکشد؛ در واقع باعث مى گردد محیط زیرین آن گرم تر و مرطوب تر گردد که خود محیطى بسیار مناسب براى مایت ها و قارچ ها مى باشد.

قالیچه هاى کهنه خریداری کنید.

فرش هاى خود را با قالیچه هاى کهنه عوض کنید؛ شما دو فایده مى برید: با این کار شما بخشى از خانه تان را که خاک، غبار، گرد گل ها و پشم حیوانات را در خود نگه مى داشت، حذف نموده اید؛ بعلاوه شما مى توانید آنها را راحت تر تمیز کنید.

قالیچه هاى کهنه را مى توان در دماى بالاتر شست که این دما براى کشتن مایت ها مناسب است و زمین زیر آن سریع خنک و خشک مى گردد و این مسئله به ضرر مایت ها و کپک ها است. مایت ها نمى توانند روى زمین خشک زنده بمانند و چنین زمین هایى در عرض چند ثانیه خشک مى شوند؛ در حالى که براى خشک شدن فرشى که با بخار شسته شده، هفته ها وقت ضروری است.

بالش هاى دست ساز خریداری کنید.

مایت ها به بالش هاى مصنوعى به میزان ى بالش هاى پردار علاقه دارند ولى مزیت عمده بالش هاى مصنوعى این است که مى توانید آنها را در آب داغ بشویید.

لایى هاى تشک خود را مرتبا با آب داغ بشویید.

مایت ها علاوه بر بالش ها، به تشک هاى شما هم علاقه دارند. آنها را هر هفته با آب داغ بشویید تا به جامانده حشرات نابود شوند.

حداقل، یک اتاق را پناهگاه خود قرار دهید.

اگر نمى توانید یک تهویه هواى مرکزى فراهم کنید و یا نمى خواهید فرش ها را یکى یکى از اتاق هاى خانه خارج کنید، باز هم راه نجاتى وجود دارد. حداقل یک اتاق را پناهگاه خود قرار دهید.

بیشتر مردم، اغلب اوقات خود را در اتاق خواب مى گذرانند؛ پس پاک کردن این اتاق از مایت ها، نقش مهمى در کاهش حساسیت دارد.

این کار را در تابستان با تهویه هوا، بستن و جدا کردن آن اتاق از بقیه خانه)با بستن درها(و تعویض فرش ها با قالیچه هاى کهنه و دیگر توصیه هایى که در بالا گفته شد، انجام دهید.

منبع : دایرة المعارف پزشک خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا

پی نوشت ها:

* انتشارات سپهر اندیشه - 1387

منبع: راسخون

به "آلرژى ها (حساسیت ها)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلرژى ها (حساسیت ها)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید