باورتان می گردد که زمین 716 سال پیش این شکلی بوده است؟!

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، تغییرات کره زمین

اگر تا به حال این تصور را داشته اید که کره زمین ازاول دارای آسمانی آبی و خشکی های سر سبز بوده است باید به شما بگوییم که سخت در اشتباه هستید! کره زمین جایی بوده است که بسیار از این چیزی که میبینیم متفاوت تر بوده است و این تفاوت تا جایی بوده است که فکر نمی کنم که زندگی کردن در آن برای انسان های امروزی کار راحتی بتواند باشد. گرچه اصلا تصور این که در آن موقع انسانی هم بوده است که در آن شرایط زندگی کند کمی سخت و دور از تصور است گرچه همنیطور هم هست. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر بخوانیم که کره زمین دارای چه خصوصیاتی بوده است و به صورت کلی، تغییرات کره زمین چه بوده است.

باورتان می گردد که زمین 716 سال پیش این شکلی بوده است؟!

زمین یا گوله برف؟

فکر می کنم که کمتر کسی باشد که درباره عصر یخبندان اطلاعاتی هر چند کم و سطحی نداشته باشد. این که در دوره ای زمین در خوابی سرد و برفی به سر می برده است، چیزی است که همه ما تا به حدودی از آن می دانیم. یافته های تازه دانشمندان نشان می دهد که در حدود 716 میلیون سال گذشته زمین در اوج عصر یخبندان بوده است و آن قدر با لایه های ضخیم یخ پوشیده شده بوده است که بیشتر به یک گلوله برفی گرد شبیه بوده است.

در همین عصر بود که در محدوده خط استوا یخچال های طبیعی تشکیل شد. دانشمندان با یافتن بقایای یخچال های طبیعی در کشور کانادا این را که وسعت این سرما چقدر بوده است را ثابت نموده اند و فهمیده اند که گرم ترین بخش های زمین همانند قطب شمال و جنوب بسیار سرد بوده اند. با این حال همه دانشمندان بر سرد بودن تمام منطقه ها زمین توافق ندارند زیرا در 716 میلیون سالی که برزمین گذشته است در هر شرایطی، آتش فشان ها فعال بوده اند. گدازه های آتش فشان ها رد خود و خاکسترشان را بر روی برف ها جای می گذاشته اند.

باران های اسیدی 100 هزار ساله

با انتها عصر یخبندان، زمین وارد دوره هوازدگی شدید شیمیایی شد و به همین دلیل به صورت حدودی، به مدت 100 هزار سال بر روی زمین، باران اسیدی بارید. باران اسیدی به قدری شدید بود که بسیاری از یخچال های تشکیل شده کره زمین را آب نمود.

البته آنقدرها هم که فکر می کنید این اتفاق بد و یا ناگوار نبود زیرا چرخه ای درست کرد که در طی آن، زندگی به کره زمین بازگشت. مواد مغذی به آسمان فرستاده شدند، زیست بوم در اعماق اقیانوس به وجود آمد، اکسیژن به اتمسفر رفت و زندگی بر روی زمین ممکن شد.

اما این انتها ماجرا نبود زیرا، هوا پر از دی اکسید کربن بود و باران اسیدی اقیانوس ها را سمی نموده بود. واقعا در این زمان هیچ انسانی نمی توانسته بر روی کره زمین زندگی کند زیرا هیچ نشانه حیاتی بر روی کره زمین موجود نبوده است.

بوی تخم مرغ میاد؟

دانشمندان درباره زمین نظریات مختلف و گوناگونی داشته اند به طور مثال یکی از این نظرات این بوده است که در 2 میلیارد سال پیش، زمین بویی شبیه به بوی تخم مرغ می داده است!

علت این بوی مشمئز کننده ای که بر روی کره زمین احساس می شده است این بوده است که اقیانوس ها پر از باکتری های گازداری بوده اند که از نمک تغذیه می کردند. این باکتری ها نمک را گرفته و هیدروژن سولفید آزاد می کردند، در نتیجه گاز بد بویی را متصاعد می کرد که به بوی تخم مرغ گندیده شباهت داشت.

تصور کنید که آسمان نارنجی و دریا سبز باشد

امروزه استعاره آسمان آبی واقعا به رنگ آن اشاره دارد اما باید این حقیقت را به شما بگوییم که آسمان همواره هم آبی نبوده است. تصور می گردد که در 4 میلیارد سال گذشته زمین اقیانوس ها سبز، قاره ها سیاه بوده و آسمان ها نیز نارنجی رنگ بوده اند.

در آن موقع سیاره زمین به کلی متفاوت بوده و رنگ های امروزی را در آن نمی توانسته ایم ببینیم. رنگ سبز اقیانوس ها برای این بوده است که آهن در آب دریا حل می شده و درنتیجه آن زنگ آهن فراوری می شده است.

قاره ها همگی سیاه بودند و علتش این بوده که به وسیله گدازه ها پوشیده شده بودند و هیچ گیاهی نبود تا آن ها را پنهان کند. و البته آسمان هم که نارنجی بود و علتش هم این بود که اکسیژن نداشته است.

ما در حال حاضر با اکسیژن زنده ایم و این در حالی است که در 4 میلیارد سال گذشته اکسیژنی وجود نداشته است و به جای آن آسمان پر از گاز متان بوده است. به این خاطر که در نور خورشید گاز متان وجود دارد، آسمان هم به رنگ نارنجی دیده می شده است.

سرسبزترین ناحیه کره زمین، قطب شمال و قطب جنوب!

به 50 میلیون سال گذشته که بازگردیم، خواهیم دید که قطب شمال و قطب جنوب جاهای متفاوتی بوده اند و در این منطقه ها زندگی جریان داشته است. در اوایل دوره ائوسن، آب و هوای زمین گرم تر بود. در آلاسکا درختان نخل و در سواحل گرینلند از اجداد کروکدیل ها یافت می شده است.

شاید باورش برای شما سخت باشد اما حتی در شمالی ترین نقاط زمین هم سرسبزی بود. دانشمندان می گویند که در آن موقع اقیانوس منجمد شمالی یک برکه پهناور بوده است که زندگی در آن جریان داشته است. آب این برکه از علف های هرز به خصوص سرخسی سبز به نام آزولا پوشیده شده بود که در سراسر قطب شمال شکوفه می داده است.

در این دوره، گرم ترین ماه های سال در قطب شمال، تنها 20 درجه سلسیوس بودند. شمالی ترین قسمت های دنیا پر از گونه های لاک پشت، تمساح، و اسب های آبی اولیه بودند که کوشش می کردند در زمستان های سرد و خاموش هم زنده بمانند و به حیات خود ادامه دهند.

منبع: الی گشت

به "باورتان می گردد که زمین 716 سال پیش این شکلی بوده است؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باورتان می گردد که زمین 716 سال پیش این شکلی بوده است؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید