تناسب اندام به کمک هورمون ها

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، روزنامه جام جم: خیلی از کسانی که از چاقی شکایت دارند، مدام به دنبال رژیم های مختلف غذایی برای کاهش وزن خود هستند و از این مطب به مطب دیگر به جست وجوی رژیمی اند که معجزه کرده و آن ها را یک شبه لاغر و خوش هیکل کند، اما غافل از آن که فقط خورد و خوراک نیست که باعث افزایش وزن و چاقی می شود، بلکه چاقی و لاغری بدن ارتباط مستقیمی با میزان هورمون ها دارد به طوری که کم و زیاد شدن آن ها می تواند شما را به شدت چاق یا لاغر کند. محققان طبق تحقیقاتی که در سال های اخیر روی بدن انسان انجام داده اند بر این باورند که هورمون ها روی اشتهای شما و نیز میزان ذخیره چربی در بدن هم تأثیر می گذارند.

تناسب اندام به کمک هورمون ها

بسکمک از ما انسولین را به عنوان هورمون مرتبط با دیابت می شناسیم. سلول های بتا در پانکراس این هورمون را تولید می کنند. در طول روز مقادیر کمی از هورمون انسولین تولید شده و این مقدار بعد از صرف غذا بیشتر می شود. انسولین نسبت به نیاز بدن در زمان های مختلف، به سلول های بدن امکان استفاده از قند خون به منظور تامین انرژی و ذخیره آن را می دهد. علاوه براین، انسولین اصلی ترین هورمون ذخیره کننده چربی در بدن محسوب می شود.

این هورمون به سلول ها دستور ذخیره چربی داده و از تجزیه آن ها جلوگیری می کند. زمانی که بدن دچار مقاومت انسولینی می شود، میزان قند خون و هورمون انسولین در بدن به طور چشمگیری افزایش می یابد. بالا رفتن مقدار انسولین در بدن باعث بروز چاقی و ابتلا به اختلال سندرم متابولیک می شود. پرخوری، مصرف مواد قندی فراوان، انواع کربوهیدرات و فست فود ها مقاومت بدن را در برابر انسولین افزایش داده و مقدار این هورمون را بالا می برد. برای ایجاد تعادل در میزان انسولین این راه حل ها را انجام دهید:

  • مصرف مواد قندی را کم یا حذف کنید:

    مصرف مقادیر بالای فروکتوز و ساکاروز مقاومت انسولینی بدن را به شدت افزایش داده و میزان انسولین را بالا می برد.
  • میزان کربوهیدارت را کاهش دهید:

    مصرف رژیم غذای حاوی کربوهیدرات کم، انسولین را تا حد متعادل کاهش می دهد.
  • تا می توانید پروتئین بخورید:

    مصرف مواد پروتئینی در کوتاه مدت مقدار هورمون انسولین را بالا می برد، اما در درازمدت با کاهش چربی های شکمی، مقاومت انسولینی را کاهش می دهد.
  • چربی های سالم مصرف کنید:

    چربی های حاوی امگا 3 که در ماهی های چرب به وفور یافت می شود، به کاهش میزان انسولین بدن در حالت ناشتا کمک می کند.
  • منظم ورزش کنید:

    زنانی که به طور مرتب ورزش می کنند، 14 روز بعد از آن از نظر مقاومت انسولینی بهبود می یابند.
  • منیزیم کافی مصرف کنید:

    در شرایطی که بدن مقاومت انسولینی پیدا کرده، مقدار منیزیم بدن کم می شود بنابراین مصرف مکمل های منیزیم می تواند مقاومت انسولینی بدن را کاهش دهد.
  • چای سبز بنوشید:

    چای سبز را به عنوان یک نوشیدنی مفید برای لاغری می شناسند. علاوه بر این، قند خون و میزان انسولین راه هم کاهش می دهد.

با هورمون سیری به موقع دست از غذا بکشید

این هورمون از سلول های چربی تولید می شود و درواقع به هورمون سیری معروف است که اشتها را کاهش می دهد و باعث ایجاد احساس سیری در بدن می شود. لپتین، سیگنال هایی را مبنی بر احساس سیری به مغز می فرستد و با هیپوتالاموس در ارتباط است. هیپوتالاموس بخشی از مغز است که اشتها و مقدار مصرف غذا را در فرد کنترل و توقف ذخیره چربی را به مغز اعلام می کند و مانع پرخوری می شود. میزان لپتین در بدن افرادی که چاق هستند، بسیار بالاست و حدودا چهار برابر افرادی است که وزن طبیعی دارند. با کاهش میزان لپتین، افراد چاقی که لپتین بالایی دارند، دچار کاهش اشتها شده و به مرور وزن کم می کنند.

در زمان چاقی، سیستم لپتین به درستی عمل نمی کند و بدن نسبت به لپتین مقاومت نشان می دهد. وقتی سیستم ارسال سیگنال در این هورمون آسیب می بیند، ارسال سیگنال به مغز مبنی بر احساس سیری قطع می شود و بدن متوجه کافی بودن ذخیره انرژی در بدن نمی شود. در این حالت، مغز مدام احساس گرسنگی می کند و بدن تمایل به خوردن دارد. این در حالی است که با کاهش وزن، میزان لپتین هم کم می شود.

برای کاهش این هورمون در بدن و بهبود حساسیت بدن به لپتین، از خوردن غذا های التهابی به ویژه نوشیدنی های شیرین و چربی های ترانس خودداری کنید. بیشتر غذا های ضدالتهابی مانند ماهی چرب مصرف کنید، به طور مداوم ورزش کنید و به اندازه کافی بخوابید.

بدون استرس زندگی کنید

هورمون کورتیزول از غدد آدرنال ترشح می شود. از آنجا که این هورمون در مواجهه بدن با استرس ترشح می شود، آن را به هورمون استرس می شناسند. کورتیزول هم مانند هورمون های دیگر برای بدن ضروری است و بالا رفتن مقدار آن باعث پرخوری و اضافه وزن می شود. به نظر می رسد بسکمک از زنان که در ناحیه میانی بدن خود دچار چاقی هستند، کورتیزول بالایی در بدنشان ترشح می شود.

البته رژیم غذایی هم نقش مؤثری در بالا رفتن کورتیزول دارد. زنانی که رژیم کم کالری مصرف می کنند میزان کورتیزول بالاتری دارند و در مقایسه با زنانی که غذایی عادی می خورند، استرس کمتری دارند.

برای کاهش میزان کورتیزول در بدن این کار ها را انجام دهید: از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کرده و کالری دریافتی را خیلی کم نکنید؛ برای کاهش این هورمون در بدن مدیتیشن انجام دهید؛ محققان بر این باورند که گوش دادن به موسیقی میزان این هورمون را در بدن کاهش می دهد؛ به اندازه بخوابید تا میزان کورتیزول بدنتان بالا نرود.

چاق کننده زنانه

استروژن یکی از مهم ترین هورمون های زنانه به شمار می رود که از تخمدان ها ترشح می شود و در تنظیم سیستم تولیدمثل زنانه نقش مهمی ایفا می کند. کم یا زیاد بودن میزان این هورمون در بدن می تواند به اضافه وزن منجر شود که این مورد به سن، فعالیت هورمون های دیگر و سلامت کلی بدن بستگی دارد. در سال های تولیدمثل، هورمون استروژن برای حفظ قدرت باروری در خانم ها، شروع به ذخیره چربی در دوران بلوغ می کند و نیز باعث تحریک تجمع چربی در نیمه نخست دوران بارداری می شود. هورمون استروژن در زنان چاق نسبت به زنانی که وزن متعادلی دارند، بالاتر است.

در یائسگی میزان استروژن به دلیل کاهش تولید آن در تخمدان ها، ذخیره چربی در ران ها به ناحیه شکم تغییر می کند که همین امر، زمینه را برای بروز بیماری ها آماده می کند. برای مدیریت میزان استروژن بهتر است این کار ها را انجام دهید: تا می توانید فیبر و سبزیجات را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید؛ دانه کتان اثر مثبتی روی استروژن زنانه دارد، بنابراین آن را در رژیم غذایی استفاده کنید؛ فعالیت بدنی و ورزش کردن میزان استروژن بدن را در دوران یائسگی و حتی قبل از آن در حد متعادل نگه می دارد.

منبع: برترین ها

به "تناسب اندام به کمک هورمون ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تناسب اندام به کمک هورمون ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید