دسترسی اعضای فعال سازمان اسناد و کتابخانه ملی به تمام منابع دیجیتال

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، حسن باقری، مدیر کل توسعه خدمات دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با ارسال یادداشتی، به نقش تاثیرگذار کتابخانه ها در انتقال منابع و دسترسی مخاطبان به اطلاعات و اقدامات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در شرایط کرونا پرداخت.

دسترسی اعضای فعال سازمان اسناد و کتابخانه ملی به تمام منابع دیجیتال

متن یادداشت به توضیح زیر است:

با شروع شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا بسیاری از فعالیت های جمعی و اجتماعی تحت الشعاع نهاده شد و روال زندگی روزمره افراد با مشکلاتی روبرو شد. کرونا شرایطی را به وجود آورد که جامعه را وادار به استفاده از فضای مجازی کرد. کتابخانه ها نیز مانند تمامی نهادهای اجتماعی دیگر تحت تأثیر شرایط همه گیری نهاده شد و به عنوان یکی از مکان های پرخطر که امکان انتقال ویروس را به وسیله تعامل کاربران با یکدیگر منجر می گردد، به تعطیلی کشاند. در این راستا تنها شیوه ارائه خدمات، بستر فضای مجازی شد. به عبارت دیگر، این گونه از خدمات کتابخانه ای، پیش از دوران کرونا نیز ارائه می شد؛ اما در این دوران، اقبال ویژه ای را به خود معطوف داشت.

دسترسی آسان و سریع به منابع اطلاعاتی بدون محدودیت زمانی و مکانی از ویژگی های فضای مجازی محسوب می گردد و در شرایط کنونی ضرورت دارد تا کتابخانه ها با استفاه از ظرفیت های فضای مجازی برای ترویج کتابخوانی اقدام نمایند.

در این راستا کتابخانه ها با بسترسازی مناسب تهدید ویروس کرونا را به فرصت تبدیل نموده و با فراهم ساختن زیرساخت های لازم و استفاده از تکنولوژی های جدید وکارآمد، موجب برجسته شدن و شکوفایی خدمات مجازی شدند.

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز در دوران کرونا که متاسفانه همچنان نیز ادامه دارد تمهیدات و خدمات مجازی ویژه ای را برای ارائه به اعضای خود فراهم نموده که شامل موارد زیر می گردد:

- دسترسی به متن و محتوای حدود 37 هزار نسخه خطی، 15 هزار کتاب چاپی نفیس، 4 هزار کتاب چاپ سنگی، 100 هزار پرونده و 220 هزار انتها نامه و 13 هزار عکس تاریخی برای اعضاء خارج از سازمان به وسیله نشانی http://dl.nlai.ir/. عضویت و استفاده از این پایگاه رایگان است و همه اعضاء فعال سازمان اسناد و کتابخانه ملی که از سال 1392 تا به امروز به صورت پیش فرض عضو پایگاه کتابخانه و اسناد دیجیتال سازمان شده اند، می توانند با استفاده از شماره عضویت و کدملی به راحتی از این منابع استفاده نمایند.

-راه اندازی وب سایت ملی کتابخانه بچه ها و نوجوانان به نشانی. در این وب سایت بیش از 23هزار کتاب و کتاب گویا به صورت رایگان برای مطالعه برخط دراختیار علاقه مندان قرار داده شده است.

-فراهم کردم امکان سفارش و تحویل نسخه دیجیتال کتاب ها. به این ترتیب متقاضیان می توانند به وسیله ارسال ایمیل به نشانی [email protected] تقاضای تصاویر دیجیتال شده منابع مورد احتیاج خود را اعلام نمایند که در صورت موجود بودن منابع و در راستای حفظ مالکیت معنوی آثار، فقط تا سقف 25 درصد از منبع نسخه دیجیتال شده به متقاضیان تحویل داده خواهد شد.

-امکان تعامل میان کاربران نهایی و کتابداران به وسیله میز مرجع مجازی. به وسیله خدمات مرجع مجازی، کاربران می توانند با استفاده از تکنولوژی های ارتباطی پست الکترونیکی، گفت وگو همزمان، فکس و پیامک بدون محدودیت زمانی و مکانی با کتابداران بخش های مختلف کتابخانه ارتباط برقرار نمایند.

-فراهم ساختن زیرساخت های لازم برای دورکاری کامل کارکنان کتابخانه ملی. در این راستا تمامی شاخص های عملکرد سازمان به صورت برخط به وسیله سامانه داشبورد مدیریتی کتابخانه ملی به نشانی http://nlai/dashboard.aspx برای عموم قابل دسترس است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "دسترسی اعضای فعال سازمان اسناد و کتابخانه ملی به تمام منابع دیجیتال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دسترسی اعضای فعال سازمان اسناد و کتابخانه ملی به تمام منابع دیجیتال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید