خطر اُمیکرون و پرهیز از دورهمی های یلدایی ، واکسن؛ همچنان موثرترین راه پیشگیری از کرونا

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید19، ضمن تشریح شرایط بیماری در کشور، گفت: همچنان مطالعات نشان می دهند که واکسیناسیون با واکسن هایی که در اختیار داریم، برای سویه اُمیکرون هم اثرگذاری خوبی داشته است.

خطر اُمیکرون و پرهیز از دورهمی های یلدایی ، واکسن؛ همچنان موثرترین راه پیشگیری از کرونا

دکتر مسعود یونسیان در گفت وگو با وبلاگ فیسبوکی ها، درباره شرایط کرونا در کشور، گفت: در استان های مختلف شاهدیم که فرایند اپیدمی یا نزولی یا ثابت است و فعلا جایی مورد افزایشی ندیده ایم.

وی اضافه کرد: البته افزایش های مختصری به صورت نوسانی در حوزه بستری ناشی از کرونا می بینیم، اما هنوز زود است که بخواهیم قضاوت کنیم که آیا این آغاز یک افزایش است یا خیر؟. بنابراین باید منتظر بمانیم و فعلا روال را بر این قرار می دهیم که افزایشی نداشته ایم.

یونسیان درباره شرایط واکسیناسیون در کشور، گفت: تقریبا بیش از 70 درصد کل جمعیت کشور نوبت اول واکسن کرونا را دریافت نموده اند و در جمعیت بالای 12 سال نیز این نسبت به بالای 86 درصد می رسد. در عین حال کمی کمتر از 60 درصد کل جمعیت کشور دو دز واکسن را به صورت کامل دریافت نموده اند و کمی بیش از 72 درصد افراد بالای 12 سال، تقریبا دو دز را دریافت نموده اند.

وی ادامه داد: اوج سرعت واکسیناسیون مان را در شهریور، مهر و نیمه آبان 1400 شاهد بودیم که روزانه بیش از یک میلیون دز واکسن تزریق می شد. در حالیکه طی چند هفته اخیر مقداری سرعت واکسیناسیون کاهش یافته است؛ به طوری که به 400 هزار دز در روز رسیده است که این اندازه خوشایند نیست و این درحالیست که واکسن به اندازه کافی فراهم است.

یونسیان گفت: در عین حال در دریافت دز دوم واکسن برای افرادی که دز اول را تزریق نموده اند، شاهد تاخیرهایی هستیم؛ به طوری که برای تزریق نوبت دوم سر وقت مراجعه نکردند. باتوجه به اینکه چهار هفته قبل روزانه حدود 280 تا 290 هزار نفر نوبت اول واکسن کرونا را تزریق نموده اند، انتظار داشتیم که در هفته گذشته هم همان تعداد دز دوم را تزریق نمایند. در حالی که در هفته گذشته حدود 210 هزار نفر دز دوم را تزریق کردند. این اختلاف 70 تا 80 هزار دزی، یعنی تاخیری که نسبت به برنامه وجود دارد و امیدواریم به معنای عدم تمایل برای تزریق نوبت دوم نباشد.

وی تاکید نمود: همچنان مطالعات نشان می دهند که واکسیناسیون با واکسن هایی که در اختیار داریم، برای سویه اُمیکرون هم اثرگذاری خوبی داشته و پیشگیری قابل قبول دارد و یکی از برترین راهکارها در برابر کرونا همچنان واکسیناسیون است .

وی درباره بعضی اظهارات مبنی بر خفیف تر بودن بیماری زایی امیکرون، گفت: مطالعات و شواهدی وجود دارد که نشان می دهند این سویه خفیف تر است، اما به دلایل متعددی بهتر است فعلا فرض کنیم که این سویه خفیف تر نیست. مهمترین علت این است که حتی اگر درصد کشندگی این ویروس کمتر باشد، اما قدرت سرایت پذیری اش بیشتر باشد، در نتیجه همان تعداد مرگ میر بالا را در پی دارد. بنابراین باید مراقب باشیم که فریب این موضوع را که احیانا این سویه خفیف تر است، نخوریم. زیرا اگر واقعا خفیف تر نباشد، دچار مشکل می شویم. در عین حال حتی اگر واقعا خفیف تر هم باشد، اما نسبت بیشتری از افراد مبتلا شوند، نتیجه تعداد بیشتری از مرگ ومیر خواهد بود.

یونسیان اضافه کرد: باید فرض کنیم که یا همین الان این سویه وارد کشور ما شده یا به زودی وارد می گردد. حتی این سویه را در کشورهایی که تدابیر سخت تری اتخاذ نموده بودند، دیدیم. بنابراین خوش بینی است که بگوییم با اقدامات صورت گرفته در کشور، این ویروس وارد ایران نخواهد شد. باید توجه کرد که موضوع واکسیناسیون همچنان یکی از قوی ترین و موثرترین راه های پیشگیری از کرونا محسوب می گردد که یاری می نماید اگر ویروس امیکرون وارد کشور گردد، درگیری و مرگ و میر بالا نداشته باشیم. در عین حال موضوع روش های کاهش سرایت هم مطرح است. زیرا نمی توانیم به صورت 100 درصد از سرایت این سویه پیشگیری کنیم، اما می توانیم آن را کاهش دهیم که راهکارش نیز همان رعایت پروتکل های بهداشتی است.

وی تاکید نمود: وقتی سرایت پذیری یک ویروس بالاست، باید سعی کنیم که متناسب با افزایش سرایت پذیری، اقدامات مان را تقویت نموده و بتوانیم شرایط را کنترل کنیم. بنابراین رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و... به اضافه واکسیناسیون دو ابزاری هستند که برای مقابله با انتشار امیکرون در اختیار داریم.

یونسیان درباره توصیه هایش برای شب یلدا با وجود خطر انتقال کرونا به ویژه سویه اُمیکرون، گفت: طبیعتا هرگونه تجمع و دورهمی از سوی افرادی که باهم نبوده اند، انجام گردد و به ویژه در فضای بسته خطرناک است. افرادی که در قالب یک خانواده و اصطلاحا زیر یک سقف زندگی می نمایند، باهم تماس داشتند و ممکن است ویروس را هم بهم منتقل نمایند، اما خانواده های متعدد تصور ننمایند که چون باهم فامیل هستند، ویروس را منتشر نمی نمایند و تصور نمایند که از دوست یا برادرم کرونا نمی گیرم. هرگونه اجتماعی که داشته باشیم و حتی درصدی هم خطر انتقال و انتشار ویروس را افزایش دهد، خطرناک بوده پشیمانی آن بعدا کل جامعه را خواهد گرفت. بنابراین یک وظیفه مدنی است که از ایجاد چنین اجتماعاتی بپرهیزیم و اگر جایی مشاهده می کنیم، تذکر دهیم و سعی کنیم از آن جلوگیری کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "خطر اُمیکرون و پرهیز از دورهمی های یلدایی ، واکسن؛ همچنان موثرترین راه پیشگیری از کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر اُمیکرون و پرهیز از دورهمی های یلدایی ، واکسن؛ همچنان موثرترین راه پیشگیری از کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید