ساخت تجهیزات تشخیص پزشکی از راه دور با هوش مصنوعی

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها به نقل از معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری،دیجیتال پسوند بسیاری از ابزارها شده و خود را به بسیاری از مفاهیم زندگی روزمره تبدیل و به وصله ای جدانشدنی از حیات روزمره بدل شده است.

ساخت تجهیزات تشخیص پزشکی از راه دور با هوش مصنوعی

سلامت یک از همان حوزه هایی است که این روزها با وارد شدن فناوری های جدید و پیشرفته، دست خوش تحول های جدی شده و قابلیت های تازه ای به خود می بیند. پیوند فناوری های ژنتیک و سلامت با دیگر فناوری ها مانند مکانیک، الکترونیک یا فناوری اطلاعات و ارتباطات توانسته است سلامت و مفاهیم پیرامونش مانند تشخیص، درمان و مهم تر از همه پیشگیری را آسان تر و با کیفیتی بهتر به جامعه عرضه کند. این تحول به مدد همه گیر شدن ابزارهای دیجیتال، نسبت به گذشته با سرعت فزاینده ای همه گیر شده و هر روز که می گذرد جای بیش تری میان مردم و خواست هایشان باز می نماید.

فناوری های حوزه سلامت دیجیتال اما پیشرفته اند و جز تعداد اندکی از کشورها، شرکت هایی که به این حوزه ورود پیداکنند پر شمار نیستند. فعالان فناور کشومان اما پای در راستا توسعه فناوری های دیجیتال حوزه سلامت گذاشته اند و محصولاتی را با موضوع تشخیص به یاری فناوری های نوین ارتباطی ارائه نموده اند.

فاطمه رفان مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: ما توانستیم با استفاده از فناوری پردازش سیگنال، پردازش تصویر و هوش مصنوعی، در راستا تشخیص از راه دور و به یاری فناوری گام برداریم.

این فعال فناور، با بیان این که تشخیص، یکی از حوزه های مهم در سلامت به شمار می رود، گفت: به طور مثال تشخیص یک مشکل یا ناهنجاری در خون با نمونه برداری ازطریق تجهیزات الکترونیک و هوشمند، امکان پذیر است. به طور معمول در آزمایشگاه ها تجهیزات ویژه ای برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد و اکنون این تشیص با تجهیزات دیجیتال ممکن شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به انحصاری بودن این فناوری ها محدود به چند کشور با توجه به پیشرفته و های تک بودن آن اضافه نمود: کم تر کشورهایی هستند که در فناوری های این حوزه به دستاوردهای درخورتوجهی رسیده باشند، چراکه حوزه خاصی به شمار می رود و فناوری های آن در انحصار پدیدآورندگانش واقع شده است. اما خوشبختانه در این شرکت توانستیم به یاری متخصصانی که هر کدام در یکی از حوزه های فناوری دانش آموخته و فعال هستند در راستا توسعه فناوری های سلامت دیجیتال گام برداریم.

وی خاطر نشان کرد: با استفاده از تجهیزات و ابزارهای فناورانه مانند گجت های هوشمند که بیش از گذشته همه گیر شده است، بیمار می تواند در فرآیند تشخیص بیماری یا ناهنجاری، بدون مراجعه مکرر به پزشک یا مراکز درمانی اثرگذار باشد. دامنه وسیعی از مسائل و بیماری ها است که بیمار می تواند از این طریق تشخیص نسبت به وجود آن مشکل آگاهی یابد که برخی از آن ها احتیاجمند آگاهی مستمر بیمار و اقدام به موقع است.

رفان اعلام کرد: توسعه و تجاری سازی ابزارها و فناوری های تشخیص توسط خود بیمار، سال ها است که دنبال می گردد. دستگاه های تشخیص میزان قند خون در منزل، نمونه ای ساده و نسل اولی از این دستگاه ها به شمار می رود اما اکنون به یاری فناوری های تشخیص تصویر، تشخیص سیگنال و هوش مصنوعی، دامنه تشخیص نیز گسترده و امکان های ارتباطی نیز به آن اضافه نموده شده است.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته در حوزه پزشکی، علاوه بر حرکت در راستا فراوری تجهیزات پیشرفته پزشکی و توسعه این حوزه، به پیش آگاهی و اطلاع رسانی نیز توجه ویژه ای شده است. کوشش می کنیم تا علاوه بر توسعه تجهیزات تشخیص، جامعه را به سمت و سویی راهنمایی کنیم که ضمن آگاهی نسبت به شرایط جسمی و اطلاع داشتن از عارضه ها و زمینه هایشان، بتوانند بخشی از فرآیندهای ارتقای سلامت را در منزل و بدون احتیاج به مراجعه حضوری در تعامل با پزشک انجام دهند.

مدیر این شرکت دانش بنیان خاطر نشان کرد: با توجه به روزافزون شدن استفاده از تجهیزات و فناوری های هوشمند، این حوزه جای رشد بسیار زیادی دارد و با بومی کردن این فناوری ها سعی داریم ضمن کاهش هزینه ها، اقبال عمومی را نسبت به استفاده از فناوری های حوزه سلامت دیجیتال افزایش دهیم. پزشکی در جهان به همین سمت وسو می رود و در آینده ای نه چندان دور، همه ناگزیر به استفاده از فناوری ها در حوزه پزشکی خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ساخت تجهیزات تشخیص پزشکی از راه دور با هوش مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت تجهیزات تشخیص پزشکی از راه دور با هوش مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید