شهاب سنگ قطب جنوب می تواند کلید پاسخ به یکی از رازهای حیات باشد

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، یک کپسول زمانی از آغازین روزهای منظومه شمسی، می تواند نخستین سرنخ برای شرح معمای قدیمی برای کسانی باشد که حیات را مطالعه می نمایند؛ چرا ساختار حیات (اسیدهای آمینه طبیعی) نامتقارن است.

شهاب سنگ قطب جنوب می تواند کلید پاسخ به یکی از رازهای حیات باشد

موضوع از سال 2012 شروع شد؛ سالی که عده ای گمان می کردند سرانجام حیات بشری باشد اما شروعی شد برای یافتن سرنخ هایی درباره حیات. هنگامی که دانشمندان یک سنگ به اندازه یک توپ گلف را که امروزه با نام آسوکا 12236 (Asuka 12236) شناخته می شود، در بخش های یخی قطب جنوب کشف کردند.

آسوکا 12236 یک سنگ معمولی نبود بلکه سنگی فضایی بود که به زمین رسیده بود و البته نه یک سنگ فضایی معمولی؛ زیرا تصور می شود این سنگ دارای موادی است که عمر آن ها از قدمت منظومه شمسی هم بیشتر است و چنین چیزی توجه دانشمندان را جلب می نماید.

فکر کردن به اینکه چگونه چنین سنگ هایی به زمین سقوط می نمایند و این میزان اطلاعات را درباره شیوه شکل گیری منظومه شمسی یا عناصر تشکل دهنده کهکشان در خود دارند جالب است. این را کانل الکساندر (Conel M. OD. Alexander) دانشمند مطالعه شهاب سنگ در مؤسسه علوم کارنگی (Carnegie Institution for Science) در واشنگتن و از نویسندگان پژوهش تازه طی بیانیه ناسا خاطرنشان کرد.

هنگامی که دانشمندان یک تکه کوچک آسوکا 12236 را جمع آوری کردند و نتایج آن را با دیگر نمونه های شهاب سنگ مقایسه کردند، دریافتند که این سنگ فضایی خاص، در دسته بندی جدایی قرار می گیرد. در حقیقت این موضوع می تواند کلیدی برای راز طولانی مدت درباره حیات باشد. حیات، آن طور که نشان می دهد، در سطح بسیار ریز نامتقارن است.

در شرح این مطلب باید بدانیم که اسیدهای آمینه که بلوک های ساختاری پروتئین ها به عنوان مولکول های عظیم تشکیل دهنده بدن ما و جانداران دیگر هستند، هر کدام به صورت دو شکل آینه ای وجود دارند که دانشمندان آن ها را چپ گرد و راست گرد می خوانند. همه ساختارهای طبیعی که دانشمندان آنالیز نموده اند، از اسید های آمینه صرفا چپ گرد استفاده می نمایند. مولکول های راست گرد هم وجود دارد اما به پروتئین تبدیل نمی شود و علت آن تعیین نیست.

دانشمندان دریافتند که آسوکا 12236 به ویژه از نظر در اسیدهای آمینه غنی است و درست مانند حیات جانوری، اسیدهای آمینه آن چپ گرد هستند. اگر نمونه توسط ساختارهای حیات زمینی آلوده نشده باشد، باید دلیل دیگری برای این عدم توازن در شهاب سنگ وجود داشته باشد.

دانیل گلاوین (Daniel Glavin) نویسنده اصلی این پژوهش که 20 آگوست (30 مرداد) در ژورنال Meteoritics & Planetary Scienc به چاپ رسیده، گفت: این شهاب سنگ ها به ما می گویند که حتی پیش از شروع حیات، یک پیش زمینه ذاتی برای گرایش به اسید های آمینه چپ گرد وجود داشته است. اما راز عظیم این است که چرا؟

گلاوین و همکارانش گمان می نمایند که کلید این راز ممکن است در اتفاقی که برای این شهاب سنگ افتاده باشد؛ هنگامی که این شهاب سنگ به عنوان بخشی از یک سیارک در حال گذر در فضا بوده است. در داخل سیارک ها نیروهایی مانند آب و گرما می تواند روی ترکیب شیمیایی سنگ فضایی اثر بگذارد و اسیدهای آمینه فراوری کند یا آن ها را از بین ببرد.

توازن چنین اثراتی در بعضی از موارد، احتمالا باعث سطح غیرعادی بالای اسیدهای آمینه در شهاب سنگ آسوکا 12236 شده است و همچنین در مقایسه با شهاب سنگ های دیگر می تواند شرح دهنده عدم تقارن بین گونه های اسیدهای آمینه چپ گرد و راست گرد نیز باشد.

گالوین که اخترشناس مرکز فضایی گادرد ناسا هم هست، در این زمینه گفت: داشتن این چپ گردی زیاد در شهاب سنگ های ابتدایی بسیار غیر معمول است. چگونگی شکل گیری آن ها یک راز است. بنابراین باید انواع گوناگونی از شهاب سنگ ها را آنالیز کنیم تا یک جدول زمانی از شیوه شکل گیری این مواد آلی با سناریوهای مختلف داشته باشیم.

اگر این عدم تقارن نتیجه آلودگی شهاب سنگ به ساختارهای زیستی در زمین نباشد، احتمال یکسانی می تواند برای راز عدم تقارن حیات در زمین مطرح شود. گالوین و همکارانش به امید درک بهتر چگونگی شکل گیری اسیدهای آمینه در سنگ های فضایی کاوش شهاب سنگ ها را ادامه می دهند.

محققان برای درک ساختارهای حیات در سنگ های فضایی، راه حل دیگری هم دارند؛ مأموریت های بازگردانی نمونه که به یاری فضاپیماها انجام می شود. برخلاف شهاب سنگ ها، سنگ های آورده شده توسط فضاپیماها در برابر سفر سخت از میان جو زمین محافظت می شود و این سنگ ها را حتی بهتر از بهترین شهاب سنگ های روی زمین نگه می دارد.

در حال حاضر دو مأموریت سیارکی مشغول گردآوری چنین نمونه هایی هستند. اسیریس-رکس (OSIRIS-Rex) ناسا که در حال آماده شدن برای دریافت نمونه از سیارک بنو است و مأموریت هایابوسا 2 (Hayabusa 2) ژاپن که با قطعاتی از سیارک ریوگو (Ryugu) در ماه دسامبر (آذر) به خانه بازمی شود.

راهنمایی پژوهش های یکسان بر روی این نمونه ها می تواند به دانشمندان برای درک بهتر چگونگی شکل گیری و تغییر اسیدهای آمینه در سینگ های فضایی یاری کند تا به پاسخ یکی از رازهای حیات نزدیک شوند.

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ

به "شهاب سنگ قطب جنوب می تواند کلید پاسخ به یکی از رازهای حیات باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهاب سنگ قطب جنوب می تواند کلید پاسخ به یکی از رازهای حیات باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید