عضویت 53 هزار نفر در مراکز پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، تهران- خبرنگاران- دبیر شورای ملی توسعه و نظارت بر مراکز پذیره نویسی اهدای سلول ها بنیادی خون ساز و بانک خون بند ناف، با اشاره به فعالیت 16 مرکز پذیره نویسی در سراسر کشور توضیح داد: درمجموع تا بهمن ماه سال 1397 بیش از 53 هزار نفر اهداکننده داوطلب بزرگسال عضو این مرکز شدند.

عضویت 53 هزار نفر در مراکز پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی وبلاگ فیسبوکی ها از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آرزو صیاد با اشاره به فعالیت این شبکه ملی، اعلام کرد: شبکه ملی اهدانمایندگان سلول های بنیادی خون ساز ایران دی ماه 94 بر اساس آیین نامه مصوب وزارت بهداشت شروع به کار کرد.

وی اظهار داشت: اساس راه اندازی این مرکز، ایده برگزیده امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی در بخش نوآوری جشنواره ابن سینا در سال 1388 بود.

صیاد با بیان اینکه، این شبکه ملی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تأسیس شد تا مرهمی بر آلام بیماران باشد، اضافه کرد: وظیفه اصلی شورا ساماندهی، استانداردسازی، توسعه، ارتقای کیفیت، هماهنگی و نظارت واحد بر فعالیت مراکز پذیرنده نویسی اهدانمایندگان سلول های بنیادی خون ساز و بانک های خون بند ناف است.

به گفته وی، مبتلایان به بیماری های خونی صعب العلاج، نقص ایمنی، بیماری های متابولیک و سرطان های مختلف جمعیت قابل توجهی از مردمان این کره خاکی را تشکیل می دهند و تعداد قابل توجهی از این بیماری ها فرد را از دوران کودکی درگیر می نمایند.

دبیر شورای ملی توسعه و نظارت بر مراکز پذیره نویسی اهدای سلول ها بنیادی خون ساز و بانک خون بند ناف اضافه کرد: هنگامی که ارگان های خون ساز همچون مغز استخوان آن قدر صدمه ببیند که قابل ترمیم نباشد، پیوند سلول بنیادی خون ساز از فرد سالم به بیمار در بیشتر موارد تنها گزینه باقیمانده برای نجات جان بیمار خواهد بود.

وی ادامه داد: پس افراد داوطلب به اهدای سلول های بنیادی خون ساز با مراجعه به مراکز پذیره نویسی و ثبت نام می توانند قدمی خیرخواهانه برداشته و در کاهش درد این بیماران سهیم شوند. کار بسیار ساده است، بدون درد و هیچ آسیبی. تنها از فرد داوطلب چند سی سی خون گرفته می گردد تا پس از انجام آزمایش HLA تعیین گردد توانایی اهدای سلول بنیادی خون ساز به چه بیماری را دارد. پس از آن اطلاعات ثبت می گردد. حال اگر بیمار نیازمندی پیدا شد با فرد تماس گرفته می گردد تا در صورت رضایت برای اهدا مراجعه کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: بعضی از این مراکز پذیره نویسی تنها ثبت نام را انجام می دهند و نمونه خون افراد را دریافت و در نهایت HLA آن ها را ثبت می نمایند؛ اما بعضی از آن ها در کنار مراکز پیوند قرار دارند. تمام فعالیت های مراکز پذیره نویسی اهدانمایندگان سلول های بنیادی خون ساز باید زیر نظر این شبکه باشد.

صیاد همچنین مطرح کرد: 16 مرکز پذیره نویسی در سراسر کشور در حال فعالیت هستند که 13 مرکز فعال در حوزه سلول های بنیادی خون ساز از افراد بزرگسال داوطلب و 3 مرکز در حوزه اهدای خون بند ناف را شامل می گردد.

وی توضیح داد: درمجموع تا بهمن ماه سال گذشته 48 هزار و 426 نفر اهدانماینده بزرگسال داوطلب عضو مرکز شدند، البته چهار هزار و 855 عضو بند ناف نیز داشتیم بنابراین درمجموع 53 هزار و 281 فرد داوطلب در مرکز عضو شدند.

صیاد ادامه داد: البته این مرکز برای فعالیت پویاتر خود نیازمند همکاری نهادهای مرتبط است، همچنین خیرین نیز می توانند به این مرکز یاری نمایند تا در این امر خیر همراه شوند.

علمی ** 1836 ** 1055

منبع: ایرنا

به "عضویت 53 هزار نفر در مراکز پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عضویت 53 هزار نفر در مراکز پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید