عقبگرد تلویزیون به سمت جاده خاکی!
به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، شش ماهه دوم سال جاری و همزمان با رخداد های اجتماعی کشور، رویکرد تلویزیون در برنامه سازی تغییر کرد. نمود محسوس آن در مناسبت های شاد ملی و مذهبی به چشم آمد که برخلاف همواره برنامه سازان، دست به عصا حرکت کردند. در ویژه برنامه های عید مبعث، اما ماجرا کمی متفاوت بود.
مورد اول| آن الگوی کلیشه ای
به گزارش هفت صبح، پیگیران تلویزیون اطلاع دارند که ایام شاد سال، شبکه های مختلف پر می شدند از ویژه برنامه های جورواجور. همه برنامه ها دکوری بزرگ داشتند و به تناوب خواننده، ورزشکار، بازیگر و … مقابل مجریان قرار می گرفتند. انتقاد رسانه ها از این دست برنامه ها، عدم خلاقیت شان بود و البته هزینه های سرسام آور که به پای مهمان ها ریخته می شد. اوج این اتفاق در ویژه برنامه های تحویل سال و نیز شب یلدا رخ می داد و بعد از آن شبکه ها بار دیگر گرفتار رخوت می شدند. بار ها نوشتیم که تلویزیون چرا در چنین مناسبت هایی سراغ الگو های کلیشه ای می رود و چرا با یک برنامه ریزی ساده، از چنین ظرفیتی در طول سال بهره نمی برد؟
مورد دوم| عقبگرد
در چند مورد، مدیران تلویزیون اشاره کردند که باید ویژه برنامه ها از کلیشه دور شوند و تاکید داشتند نیازی به بریز و بپاش نیست. این تصمیم عملی نشد تا این که اوضاع اجتماعی تغییر کرد و شبکه ها چاره ای نداشتند جز فراوری برنامه هایی با حضور مهمان های نه چندان مطرح. در مناسبت هایی مثل شب یلدا، روز پدر و … شاهد حضور چهره هایی مثل ابوالفضل پورعرب و مهران غفوریان روی آنتن بودیم و در مناسبت اخیر یعنی عید مبعث تعداد مهمان های شاخص برنامه ها بیشتر شد. هر چند هنوز برنامه سازان در زمینه دعوت از چهره ها دست به عصا حرکت می نمایند. با این حال نتیجه ای که به دست آمد نشان می دهد همچنان برنامه سازان از الگو های نخ نما بهره می برند؛ چه در ساختار و چه در محتوا.
مورد سوم| آن چه گذشت
در عید مبعث شبکه یک ویژه برنامه چشم روشنی را روانه آنتن کرد و برنامه سیمای خانواده به شکل ویژه روی آنتن رفت. در شبکه تهران به خانه برمی گردیم ویژه برنامه عید مبعث بود و شبکه سه، در کنار سلام صبح بخیر، باز هم روی جذابیت خودمونی حساب باز کرد! مهدی یغمایی، یوسف صیادی، چنگیز حبیبیان، پیغام عزیزی، فرهاد بشارتی، ابراهیم شفیعی و … از جمله خواننده ها و بازیگرانی بودند که در این برنامه ها حضور یافتند.
مثل چند برنامه مناسبتی اخیر، باز هم سهم بیشتر ویژه برنامه های عید مبعث به کارشناسان مذهبی، گروه های سرود، نماهنگ و آیتم های مرتبط اختصاص داشت. البته در ویژه برنامه چشم روشنی شبکه یک، بیننده ها شاهد یک پایکوبی کردی بودند که این اتفاق معمولا به ندرت رخ می دهد. در مجموع الگوی این برنامه ها از همان کلیشه های همیشگی تبعیت می کرد؛ خواننده ها چند قطعه اجرا کردند؛ مجریان از بازیگران درباره عید مبعث، کار هایی که این روز ها در دست دارند و … پرسیدند. تمام خلاقیت برنامه سازی خلاصه می گردد در خودمونی شبکه سه که قرار است با عروسک های جواد خیابانی و سید بشیر حسینی لبخندی به لب مخاطب بنشیند!
پیش تر نوشتیم دیالوگ هایی که میان این دو عروسک و مجری برنامه یعنی مهران رجبی رد و بدل می گردد، دارای جذابیت نیستند. ویژه برنامه شبکه آموزش در عید مبعث هم با مهران رجبی شوخی کرد؛ او در قامت شرکت نماینده در یک مسابقه روی خط برنامه آمد. عدم توانایی رجبی در پاسخ دادن به سوالاتی ساده و نیز اشاره مداوم مجری به حضور او در همه برنامه ها، از جمله کوشش های شبکه آموزش برای ایجاد فضایی مفرح بود!
مورد چهارم| آن چه خواهد آمد
به نظر می رسد دست برنامه سازان برای دعوت از بعضی چهره های مطرح برای ویژه برنامه های نوروزی، نسبت به چند ماه اخیر بازتر شده است. با این حال بعید است اتفاقی که سال های پیش از نظر تعدد حضور چهره ها رخ داد، رقم بخورد. نه مدیران اجازه حضور همه را می دهند و نه طیفی از چهره ها حاضر به شرکت در برنامه ها می شوند. خبر بد این که با چنین الگو های دمدمه نمی توان برنامه هایی سرگرم نماینده تحویل مخاطب داد. نوروز نزدیک است و خود می توانید حاصل دستپخت شبکه ها در تعطیلات ابتدایی سال را مشاهده کنید.
منبع: فرارو