طرز تهیه کوفته تبریزی مجلسی

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، طرز تهیه کوفته تبریزی با نسخه اصلی تبریزی ها کار سختی نیست. کوفته یک غذای بین المللی است و کوفته تبریزی یک غذای ایرانی خوشمزه با گوشت چرخ نموده و سبزی کوفته. در فهرست غذاهای پیشنهادی ماه رمضان و بعلاوه منوی غذاهای سحری بدون برنج کوفته تبریزی جایگاه ویژه ای دارد. درست کردن کوفته تبریزی اصیل و شکم پر فوت و فن هایی دارد که ما آن ها را به شما می گوییم. طرز تهیه و نکات طلایی درست کردن کوفته تبریزی با فیلم آموزش تهیه کوفته تبریزی را در مجله خبرنگاران بخوانید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

طرز تهیه کوفته تبریزی مجلسی

انواع مختلف کوفته ایرانی و بین المللی

کوفته تبریزی هم یک غذای نونی خوشمزه برای ناهار، هم یک غذای مجلسی برای شام مهمانی و هم یک غذای تبریزی سنتی برای شام شب یلدا است. کوفته از غذاهای اصلی شب عید در آذربایجان است.

بد نیست بدانید کوفته های هر کدام از منطقه ها ایران هم رنگ و طعم و مواد خاص خودشان را دارند. اروپایی ها و آمریکایی ها میت بال دارند که در کنار ماکارونی و پاستا سرو می گردد، در حالی که تهرانی های قدیمی کوفته را با طعم و بوی هوس انگیزی درست می نمایند.

اصفهانی ها کوفته کشک و کوفته قیمه ریزه و شیرازی ها کوفته سبزی دارند، کاشانی ها هم روش پخت کوفته مختص به خودشان را دارند و البته تبریزی ها هم مدعی اند که روش پخت اصلی کوفته تبریزی در دستان آن هاست.

چنانچه به طرز تهیه کوفته در شهرهای مختلف علاقه مندید می توانید مقاله آن را مطالعه کنید.

طرز تهیه کوفته تبریزی مجلسی برای 4 تا 8 نفر

با طرز تهیه کوفته تبریزی اصل و مجلسی همراه ما باشید.

مدت زمان آماده سازی مواد: 1 ساعت

مدت زمان پخت کوفته تبریزی:

میزان کالری در یک عدد کوفته تبریزی میانه: 336 کالری

مواد لازم طرز تهیه کوفته تبریزی با لپه

  • گوشت چرخ نموده مخلوط گوسفند و گوساله کم چرب: 1 کیلوگرم
  • لپه: 2 لیوان فرانسوی دسته دار
  • برنج: 1 لیوان
  • پیاز بزرگ: 2 عدد
  • سبزی کوفته شامل: 1 لیوان فرانسوی دسته دار ساطوری و ریز خرد شده جعفری، تره، ریحان، پیازچه و کمی مزره تازه
  • فلفل قرمز و سیاه، زردچوبه، نمک و زعفران دم نموده: به میزان دلخواه
  • رب گوجه فرنگی: به میزان لازم
  • تخم مرغ آب پز: به تعداد لازم در صورت دلخواه

این میزان مواد کوفته تبریزی برای درست کردن برای 6 الی 8 نفر است. برای طرز درست کردن کوفته تبریزی برای 4 نفر میزان مواد را نصف کنید، البته بستگی به میزان خورد و خوراک افراد دارد. مثلا در طرز پخت کوفته تبریزی برای دو نفر این میزان مواد را 1/4 در نظر بگیرید.

مواد لازم برای داخل کوفته تبریزی اصیل

  • پیازداغ: به میزان دلخواه
  • گردو: به میزان دلخواه
  • زرشک: به میزان دلخواه
  • آلو برغانی خشک: به تعداد کوفته ها

طرز تهیه کوفته تبریزی اصل و شکم پر برای 4 الی 8 نفر

با مراحل دستور پخت کوفته تبریزی و ترکیب سبزی کوفته تبریزی همراه ما باشید.

مرحله اول؛ گوشت کوفته تبریزی را آماده کنید

طرز تهیه کوفته تبریزی مجلسی اصل و حرفه ای نسخه پیچیده ای ندارد. تهیه کوفته تبریزی در واقع نسخه ایرانی میت بال اروپایی هاست. برای درست کردن کوفته تبریزی در ابتدا باید دو بار گوشت را چرخ کنید. یک بار با پیاز خرد شده و بار دیگر با لپه نیم پخته و آبکش شده.

بعد از چرخ کردن گوشت باید حسابی آن را ورز بدهید تا کوفته تبریزی وا نرود و از هم نپاشد. در واقع دلیل اصلی ترک خوردن کوفته تبریزی ورز ندادن گوشت به میزان کافی است. در هنگام ورز دادن گوشت کوفته کمی نمک به آن اضافه کنید.

به این ترتیب گوشت حالت چسبندگی پیدا می نماید. یک پرانتز همین جا باز کنیم؛ طرز تهیه کوفته مرغ هم مرسوم است. برای درست کردن کوفته تبریزی با مرغ به جای گوشت چرخ نموده از گوشت مرغ و حتی گوشت بوقلمون هم می توانید بهره ببرید.

مرحله دوم؛ مواد میانی کوفته تبریزی را آماده کنید

برنج را با میزانی آب و بدون اضافه کردن روغن نیم پز کنید. می توانید کمی زعفران یا زردچوبه به آب برنج اضافه کنید. سبزی که برای کوفته تبریزی استفاده می کنید باید حتما ریز و ساطوری خرد شده باشد. سبزی حتما باید خشک باشد. سبزی خیس و آب دار کوفته را خراب می نماید.

منظور از خیس نبودن سبزی استفاده از سبزی خشک شده برای درست کردن کوفته تبریزی نیست. از سبزی تازه ای که آب آن خوب گرفته شده، آبکش شده و نم دار و خیس نیست بهره ببرید. البته اگر سبزی تازه در دسترس ندارید از سبزی خشک هم می توانید در طرز تهیه کوفته تبریزی بهره ببرید.

مرحله سوم؛ گوشت کوفته تبریزی را ورز دهید

سبزی را به گوشت اضافه کنید و خوب ورز بدهید. ادویه کوفته تبریزی و نمک را به گوشت و سبزی اضافه می کنیم و باز هم ورز می دهیم. هر چه بیشتر گوشت را ورز بدهید امکان وا رفتن کوفته تبریزی کمتر می گردد. حداقل 15 دقیقه برای ورز دادن گوشت کوفته وقت بگذارید.

مرحله چهارم: مواد میانی را داخل کوفته بگذارید

حالا به میزان ای که می خواهید کوفته ها را درست کنید (بعضی افراد کوفته ها را به میزان یک پرتقال بزرگ یا میانه و بعضی هم کوچک تر در نظر می گیرند، اگر می خواهید داخل کوفته تبریزی یک تخم مرغ بگذارید حتما میزان کوفته را به میزان یک پرتقال بزرگ در نظر بگیرید) گوشت بردارید و آن را گرد کنید.

حالا به آرامی وسط گوشت را باز کنید و مواد میانی کوفته را به میزان دلخواه در آن بگذارید. می توانید داخل هر کوفته یک عدد تخم مرغآب پز بدون پوست که خوب پخته و سفت شده هم بگذارید.

کوفته را ببندید و دوباره گرد کنید. تا تمام شدن مواد این کار را تکرار کنید. در آموزش دستور کوفته تبریزی این نکته بسیار مهم است که حتما میزان کوفته ها یکسان باشد تا کوفته ها با هم و در یک زمان بپزند.

مرحله پنجم: پختن کوفته تبریزی در سس و پیاز داغ

در یک قابلمه مناسب پیاز داغ درست کنید. بعد از کاراملی و چیپسی شدن پیازها، به میزان لازم رب گوجه فرنگی اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته گردد. فلفل قرمز، فلفل سیاه، زعفران دم نموده و کمی هم نمک اضافه کنید. در صورت دلخواه کمی مرزه خشک هم به این مواد اضافه کنید.

به این مواد به میزان ای که ضروری است (با توجه به تعداد و سایز کوفته ها، آب اضافه کنید، میزان آب باید به قدری باشد که کوفته ها تا نیمه در آب باشند) و کوفته تبریزی را روی شعله ملایم گاز بپزید تا خوب بپزد و جا بیفتد. مراقب باشید در هنگام اضافه کردن کوفته ها به سس، شعله گاز بسیار ملایم باشد و سس در حال قل خوردن نباشد، چون کوفته ها وا می فرایند.

یک ساعت زمان برای پختن کوفته تبریزی کافی است. برای وا نرفتن احتمالی کوفته درب قابلمه را باز بگذارید. بهتر است بعد از نیم ساعت به آرامی کوفته ها را برگردانید تا هر دو طرف خوب به سس و چاشنی کوفته آغشته شده و بپزند.

کوفته تبریزی را با ترشی لیته، سیر ترشی، سبزی خوردن و نان سنگک میل کنید.

فوت و فن و نکات طرز تهیه کوفته تبریزی شکم پر

  • طرز تهیه کوفته برنجی هم در بعضی شهرهای ایران مرسوم است. برای درست کردن کوفته برنجی همین موارد را رعایت کنید و برای داخل شکم کوفته یک عدد آلو بخارا یا آلوچه بگذارید. کوفته برنجی یا کوفته کشک اصفهانی طعم بسیار لذیذی دارد.
  • طرز تهیه کوفته تبریزی ساده و شکم پر به همین ترتیب کوفته تبریزی مجلسی است.
  • برای مشاهده نکات مهم برای وا نرفتن و سفت نشدن کوفته تبریزی به مقاله آن مراجعه کنید.
  • در روش پخت کوفته تبریزی مثل اغلب غذاهای ایرانی پیاز داغ مجلسی یکی از خوشمزه ترین اجزای غذا است. برای داشتن یک پیاز داغ مجلسی حرفه ای و ترد و سبک و چیپسی برای غذاهایی مثل آش نذری یا کوفته تبریزی باید بعضی نکات را رعایت کنید. برای خواندن این جزییات روی لینک مطلب پیاز داغ مجلسی کلیک کنید.

سوالات متداول

از چه گوشتی در طرز تهیه کوفته تبریزی استفاده می گردد؟

برای درست کردن کوفته تبریزی، در اصل از گوشت گوساله و گوسفند مخلوط استفاده می گردد ولی می توانید این کوفته خوشمزه ایرانی را با گوشت بوقلمون و مرغ هم درست کنید. البته گیا ه خوارها هم می توانند درست نمایند.

ترکیب سبزی کوفته تبریزی چیست؟

سبزی کوفته شامل نعناع، تره، جعفری، ریحان، ترخون و پیازچه می گردد. از شوید و مرزه هم می توان در این ترکیب استفاده کرد ولی نسبت آن ها باید کمتر از بقیه باشد تا مزه تره در نهایت غالب گردد. نعنا را هم به میزان زیاد استفاده نکنید تا کوفته تلخ نگردد.

یک عدد کوفته تبریزی چند کالری دارد؟

یک عدد کوفته تبریزی میانه 336 کالری دارد.

منبع: افق کوروش

به "طرز تهیه کوفته تبریزی مجلسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کوفته تبریزی مجلسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید