عوامل خودکشی در اقشار تحصیل نموده شدت بیشتری دارد

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، تهران (پانا) - عضو هیات مدیره جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران می گوید خودکشی قابل پیشگیری است و عوامل خطر به صورت عمومی وجود دارد اما این عوامل در بین اقشار تحصیل نموده تا حدودی از شدت بیشتری برخوردار است در عین حال خدمات پیشگیری تا 3 برابر می تواند احتمال اقدام به خودکشی را کم کند.

عوامل خودکشی در اقشار تحصیل نموده شدت بیشتری دارد

امروز دهم سپتامبر(19 شهریورماه) است. روزی که در دنیا به اسم روز پیشگیری از خودکشی نام دارد. روزی که می توان به راحتی از موضوعی که خط قرمز تلقی می گردد، حرف زد به ویژه در ایامی که دنیا درگیر پاندمی کرونا است و جامعه شناسان و روانشناسان درباره افزایش اختلالات روان و افسردگی هشدار می دهند و معتقدند ردپای اختلالات روان که شرایط مالی، اجتماعی و کرونا آن را تشدید نموده است، باید جدی گرفته گردد زیرا ممکن است این اختلال روان در بعضی افراد منجر به اقدام برای خودکشی گردد. در عین حال روانشناسان و روانپزشکان معتقدند خودکشی قابل پیشگیری است. سید کاظم ملکوتی، عضو هیات مدیره جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران با بیان اینکه خودکشی قابلیت پیشگیری دارد، به پانا گفت: خودکشی یکی از آسیب های اجتماعی است که شرایط مالی و اجتماعی به شدت بر آن مؤثر است و زمانی که شاخص توسعه انسانی پایین است، اندازه خودکشی افزایش پیدا می نماید. این موضوع در تحقیقات دنیا و ایران نشان داده شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر اینکه مجموعه ای از عوامل اجتماعی، مالی، خانوادگی، روانی در کنار هم، فرد را مستعد خودکشی می نماید، اضافه نمود: با توجه به تداوم بحران کرونا، عوامل خطر مانند دوری، فاصله فیزیکی، تنهایی، استرس، خشم، بیکاری و کاهش عایدی، ترس و افسردگی باید جدی گرفته گردد تا از بروز خودکشی در جامعه پیشگیری گردد.

عوامل خطر در اقشار تحصیل نموده شدت بیشتری دارد

وی ادامه داد: عوامل خطر به صورت عمومی وجود دارد اما این عوامل در بین اقشار تحصیل نموده تاحدودی از شدت بیشتری برخوردار است و شرایط برای آنها سخت تر می گردد. برچسب زدن، خجالت کشیدن، ننگ بودن افسردگی و فکر خودکشی داشتن، در اقشار تحصیل نموده بالاتر است و فرد از بیان این مشکل، هراس دارد. در عین حال، کوشش برای کسب موقعیت اجتماعی بالاتر در بین اقشار تحصیل نموده شدت بیشتری دارد و از آنجا که رقابت زیاد است، اَنگ بیشتر می گردد و در این شرایط اندازه یاری خواهی کاهش پیدا می نماید.

این روانپزشک افزود: فشار کاری و تحصیلی، بیکاری، حقوق کم و موارد دیگر از جمله عواملی هستند که فرد را به سمت افسردگی، ناامیدی، بی کسی راهنمایی می نماید. در این شرایط مغز در حالتی قرار می گیرد که امکان تصمیم گیری مانند شرایط عادی ندارد و فرد دست به اقدامی می زند که بعد از بهبود، از انجام آن پشیمان می گردد. در واقع هنگامی که فرد به یاری، حمایت، تنها نبودن و درمان احتیاج دارد، مغز از کار افتاده و اگر این حمایت ها وجود نداشته باشد، فرد ممکن است اقدام به خودکشی کند.

عضو هیأت مدیره جمعیت پیشگیری از خودکشی ایران با تاکید بر اینکه باید در راستای کاهش آسیب خودکشی کوشش کرد، گفت: از استراتژی های پیشگیری از خودکشی می توان به خدمات ارائه شده برای مشاوره و روانکاوی اشاره نمود که در این سال ها به وسیله وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی انجام می گردد. بعلاوه برنامه غربالگری افراد در معرض خطر در وزارت بهداشت و آموزش و پرورش پیگیری می گردد.

خدمات پیشگیری تا 3 برابر احتمال اقدام به خودکشی را کم می نماید

ملکوتی اضافه نمود: خدمات پیشگیری بسیار اهمیت دارد، احتمال اقدام به خودکشی در کسی که قبلا اقدام به خودکشی داشته 9 برابر دیگران است، بنابراین حمایت و پیگیری از این فرد می تواند اثرگذار باشد. از طرفی نباید به کسی که اقدام خودکشی نموده احساس گناه داد. خدمات پیشگیری تا 3 برابر می تواند احتمال اقدام به خودکشی را کم کند.

این روانپزشک اضافه نمود: تجربه کشور ما نشان داده استان هایی که توانستند در زمینه پیشگیری خوب عمل نمایند کاهش چشم گیری در اندازه خودکشی داشته اند زیرا اقدامات مناسبی برای پیشگیری صورت گرفته است و همانطور که گفته شد، خودکشی قابل کنترل و کاهش است.

60 درصد مردم از خدمات مشاوره استفاده نمی نمایند

وی با بیان اینکه 60 درصد مردم از خدمات مشاوره استفاده نمی نمایند، گفت: بعضی افراد هنگام مشاوره و ویزیت از بردن نام خودکشی خودداری می نمایند در حالی که خودکشی با هیچ کلمه یا عبارت دیگری نباید جایگزین گردد. در کشورهای غربی عوامل خطر خودکشی، 85 تا 90 درصد مربوط به اعصاب و روان یعنی افسردگی و ناامیدی است و در کشورهای شرقی از جمله ایران، 60 تا 80 درصد عوامل روانی- اجتماعی، خانوادگی و فرهنگی هستند.

رفتار خودکشی مسری است

این روانپزشک در انتها با بیان اینکه رفتار خودکشی مسری است، گفت: با توجه به اینکه رفتار خودکشی مسری است بنابراین رسانه ها در این زمینه نقش بسیار مهمی درباره انعکاس اخبار مربوط به خودکشی دارند زیرا معتقدیم اخبارمربوط به خودکشی باید انعکاس یابد اما درج درست اخبار اهمیت دارد به این معنی که اخبار رسانه ها نباید شیوه خودکشی را منعکس کند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "عوامل خودکشی در اقشار تحصیل نموده شدت بیشتری دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوامل خودکشی در اقشار تحصیل نموده شدت بیشتری دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید