غار یخی چما؛غاری که قربانی می گیرد!

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، وقوع سومین حادثه مرگبار در غار یخی چما یک هشدار جدی برای توجه به امنیت گردشگری و اتخاذ تدابیری برای ساماندهی منطقه ها طبیعی کشور به تعداد می رود.

غار یخی چما؛غاری که قربانی می گیرد!

فصل تابستان و گرمای آن برترین زمان برای سفر به نقاط سردسیر کشور است. تماشای برف زمستان و خنکای آن به خصوص در گرمای طاقت فرسای این فصل از سال بسیاری از مردم کشور را رهسپار استان چهارمحال و بختیاری و به ویژه شهرستان کوهرنگ با طبیعت بکر می نماید تا ضمن لذت بردن از هوای پاک و خنک و لمس برف زمستان یکی از نادرترین غارهای ایران را هم از نزدیک ببینند.

این غار در مجاورت روستای شیخ علیخان در فاصله 25 کیلومتری مرکز شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

این غار شبیه تنگه ای عظیم و یک انبار پربرف است که ارتفاع برف های آن تا 50 متر هم می رسد.

با این وجود این منطقه از استان چهارمحال و بختیاری به رغم جاذبه های منحصر به فرد توریستی از کمترین امکانات و زیرساخت های لازم برخوردار است و همین موضوع امنیت توریستان را با چالش جدی روبرو نموده و تا به امروز چندین قربانی گرفته است.

غار یخی چما در طول سه سال متوالی جان 4 توریست را گرفته و چنانچه فکری برای ساماندهی و مدیریت این مکان توریستی نگردد، بیم آن می رود که تلفات بیشتری بدهد و آن وقت بجای اینکه به داشتن یکی از کمیاب ترین چشم اندازهای طبیعی کشور به خود ببالیم شرمنده از این باشیم که این غار شگفت انگیز تبدیل به دالان مرگ گردد و توریستان بیشتری را به کام مرگ بکشاند.

شهریور سال 96 بود که بر اثر ریزش تکه های یخی از سقف غار دو توریست شیرازی که اعضای یک خانواده هشت نفره بودند در این غار جان باختند و پدر خانواده که در زیر آوار یخی مصدوم شده بود، شاهد مرگ 2 تن از پسران خود در این حادثه شد.

پیرو این حادثه بهمن عسگری سوادجانی، مدیرکل وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی، پیشروی بیش از حد توریستان به داخل غار را دلیل بروز این حادثه اسم کرد و گفت: در حالیکه به توریستان هشدار داده می گردد که بیش از حد مجاز به داخل غار وارد نشوند، اما بعضی به این هشدارها توجهی نمی نمایند و عامل بروز چنین حوادث تلخی می شوند.

در این حادثه هیچ اقدام و یا تصمیمی برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی در استان انجام نشد تا آنکه تابستان سال بعد آن و دقیقا در نخستین روز شهریوماه سال 97 دوباره ناقوس مرگ در غار یخی چما به صدا عایدی و ریزش دیواره های غار 12 نفر را مصدوم کرد و جان یک توریست 15 ساله مشهدی را گرفت و باز هم همان جواب قبلی دلیل بروز این حادثه اسم شد.

رئیس وقت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی شهرستان کوهرنگ بی توجهی توریستان به هشدار راهنمایان را عامل بروز این حادثه گفت.

با این وجود با اعلام فرماندار کوهرنگ ورود توریستان به غار یخی بطور موقتی ممنوع شد و مسئولان بجای برطرف اصولی مشکل، صورت مساله را پاک کردند.

بی توجهی به موضوع سبب شد تا برای سومین سال متوالی غار یخی چما قربانی بگیرد و مرگ یک توریست جیرفتی در 11 مرداد سال جاری خاطره تلخ ناکامی توریستان در این منطقه را تازه کند و این در حالیست که هیچ مسئولی در استان جوابگوی چرایی تداوم وقوع این حوادث نیست و فرماندار شهرستان کوهرنگ اسم می نماید تابلوهای هشداری در این مکان توریستی نصب شده و این سهل انگاری و بی توجهی توریستان است که منجر به چنین حادثه ای شده است.

اما در مقابل این اظهارات فرماندار کوهرنگ، شاهدان عینی و منابع محلی از مخدوش بودن تابلوها سخن می گویند و اسم می نمایند نه نیروهای راهنما در این مکان توریستی وجود دارند تا مانع ورود توریستان به نقاط پرخطر شوند و نه تابلویی نصب شده تا توریستان نسبت به این موضوع آگاهی پیدا نمایند.

هرچند نمی توان از غفلت بعضی از توریستان نسبت به ورود منطقه ها توریستی که دارای شرایط خاص هستند چشم پوشی کرد، اما اینکه چرا دستگاه های متولی اقدامی در راستای ایمن سازی این منطقه و محدود کردن عبور توریستان به غار یخی انجام نمی دهند، جای سوال دارد.

منتظریم غار یخی چما چند قربانی دیگر بگیرد تا اقدامی برای جلوگیری از این حوادث انجام گردد.

به واقع حیف است که وقتی نام چنین منطقه ها نادر و در نوع خود شگفت انگیز به میان می آید، فکر ها به سمت ناامنی و وقوع حوادث دلخراش راهنمایی شوند. آن وقت است که حاضریم همین تعداد اندک توریستانی که به این استان و منطقه کوهرنگ سفر می نمایند را از دست دهیم، اما شاهد حتی ریختن خونی از دماغ کسی نباشیم.

محرومیت تنها این نیست که ما از نظر امکانات عقب تر از سایر منطقه ها کشور باشیم، محرومیت واقعی آن است که از استعدادها، ظرفیت ها و قابلیت های خدادادی که به این استان داده شده نه تنها استفاده بهینه نکنیم، بلکه آن را به تهدیدی برای جان انسان ها تبدیل کنیم.

منبع: گردشبان

به "غار یخی چما؛غاری که قربانی می گیرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار یخی چما؛غاری که قربانی می گیرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید