محققان تغییرات میدان مغناطیسی زمین را شبیه سازی کردند

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، تهران- خبرنگاران- محققان آمریکایی با استفاده از ابر رایانه ها پیروز شدند تغییرات میدان مغناطیسی زمین را شبیه سازی نمایند، این موضوع می تواند علت حرکت سریع قطب شمال زمین را شرح دهد.

محققان تغییرات میدان مغناطیسی زمین را شبیه سازی کردند

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی وبلاگ فیسبوکی ها از پایگاه اینترنتی ساینس الرت، حرکت سریع قطب شمال مغناطیسی زمین (که همانند شمال جغرافیایی نیست) مدت هاست توجه دانشمندان را به خود جلب نموده است. این قطب هر سال بطور متوسط حدود 48 کیلومتر (30 مایل) به سمت شمال حرکت می نماید.

این حرکت باعث شده که مدل مغناطیسی دنیا (World Magnetic Model) - که میدان مغناطیسی زمین را ردیابی نموده و به سیستم جی.پی.اس تلفن های هوشمند و سیستم های ناوبری هواپیماها و کشتی ها اطلاع رسانی می نماید- دقیق نباشد.

اکنون محققان دانشگاه مینه سوتا در آمریکا در یک مطالعه جدید پیروز شدند تغییرات فیزیکی هسته زمین را با استفاده از ابررایانه ها شبیه سازی نمایند که این موضوع می تواند به ارائه یک تئوری جدید در خصوص علت حرکت سریع قطب شمال مغناطیسی منجر گردد.

میدان مغناطیسی زمین به لطف وجود نیکل و آهن مایع در هسته خارجی این سیاره، در حدود دو هزار و 900 کیلومتر (هزار و 800 مایل) زیر سطح زمین واقع شده است.

این میدان در امتداد قطب های شمال و جنوب می چرخد و قدرت آن بر اساس اتفاقاتی که در هسته زمین می افتد، کم و زیاد می گردد.

تغییرات دوره ای و گاهی اوقات تصادفی در توزیع این فلز مایع متلاطم، موجب بروز اختلالاتی در میدان مغناطیسی زمین می گردد.

اگر میدان مغناطیسی را به صورت یک سری نوارهای لاستیکی که از قطب های مغناطیسی و هسته زمین جریان می یابند، تصور کنید؛ در آن صورت تغییرات در هسته زمین اساسا در نوار های مختلف و در مکان های متفاوت کشیده می گردد.

تا کنون پیش بینی تغییرات میدان مغناطیسی زمین یک چالش بوده است. به تازگی محققان دانشگاه مینه سوتا در آمریکا در این مطالعه جدید کوشش کردند تا وضعیت های فیزیکی هسته زمین را با استفاده از ابررایانه ها شبیه سازی نمایند.

محققان می دانستند که حرکت گرما از داخل زمین به طرف خارج می تواند بر میدان مغناطیسی این سیاره تاثیر بگذارد. به طور کلی این حرکت در حدود 9 کیلومتر (6 مایل) در سال صورت می گیرد.

اما آنها متوجه شدند که بعضی اوقات در هسته زمین بسته هایی از آهن مایع وجود دارد که گرم تر و سبک تر از مایع اطراف هستند.

اگر اختلاف میان این بیت های مایع داغ و کم تراکم و همتاهای سردتر و چگالتر به اندازه کافی زیاد باشد این مایع گرم می تواند با سرعت خیلی زیاد بالا رود.

سپس این حرکت سریع باعث بروز امواج مغناطیسی می گردد که به سمت سطح هسته زمین منحرف شده و جهش های ژئومغناطیسی را ایجاد می نماید.

این جهش های ژئومغناطیس بر حرکت قطب شمال مغناطیسی زمین تاثیر می گذارد و حتی می تواند باعث انحراف شدید این قطب از موقعیت خود گردد.

جاستین ریونو متخصص زمین شناسی از دانشگاه مینه سوتا در آمریکا می گوید: حقیقت این است که میدان مغناطیسی زمین از این سیاره در برابر پرتوهای کشنده و مخرب خورشیدی محافظت می نماید.

بدون وجود میدان مغناطیسی زمین، بادهای خورشیدی می توانند زمین را از اقیانوس ها و اتمسفر آن خالی نمایند. اما میدان مغناطیسی زمین ثابت نیست.

علمی**2038**1485

منبع: ایرنا

به "محققان تغییرات میدان مغناطیسی زمین را شبیه سازی کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محققان تغییرات میدان مغناطیسی زمین را شبیه سازی کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید