مهم ترین راه انتشار میکروب ها

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، مهم ترین راه انتشار میکروب ها، دست های ما هستند. تحقیقات اخیر نشان داده که برای پیشگیری از انتشار عفونت های تنفسی، شستن دست، حتی از دارو هم موثرتر است. همیشه باید دست های خود را پس از این موارد بشویید: پس از رفتن به توالت، پس از تعویض پوشک بچه، پیش و پس از آماده کردن غذا به خصوص وقتی با گوشت، مرغ یا ماهی خام سر و کار دارید، پس از حمل زباله دان یا کیسه زباله، پیش از گذاشتن یا برداشتن لنزهای تماسی چشم، در پی استفاده از مکان های عمومی مانند فرودگاه،

مهم ترین راه انتشار میکروب ها

مهم ترین راه انتشار میکروب ها

نویسنده:دکتر محمدعلی نیلفروش زاده - متخصص پوست و مو

مهم ترین راه انتشار میکروب ها، دست های ما هستند. تحقیقات اخیر نشان داده که برای پیشگیری از انتشار عفونت های تنفسی، شستن دست، حتی از دارو هم موثرتر است. همیشه باید دست های خود را پس از این موارد بشویید:

پس از رفتن به توالت، پس از تعویض پوشک بچه، پیش و پس از آماده کردن غذا به خصوص وقتی با گوشت، مرغ یا ماهی خام سر و کار دارید، پس از حمل زباله دان یا کیسه زباله، پیش از گذاشتن یا برداشتن لنزهای تماسی چشم، در پی استفاده از مکان های عمومی مانند فرودگاه، ایستگاه های اتوبوس یا مترو یا رستوران ها.

بهترین روش برای شست وشوی دست و صورت هم استفاده از آب روان و صابون معمولی است. آب بهتر است ولرم تا مایل به گرم باشد که قدرت پاک کنندگی بیشتری داشته باشد و صابون مصرفی هم بهتر است که صابون گلیسرینه، صابون کرم دار یا صابون بچه باشد، به خصوص برای کسانی که بارها مجبورند دست های خود را شست وشو دهند.

مصرف صابون های معمولی و به خصوص صابون های مایع به دفعات زیاد در طول روز به پوست دست ها آسیب رسانده و موجب خشکی و آغاز شدن فرآیند اگزمای تماسی تحریکی خواهد شد. اما به هر حال باید دانست که قابلیت صابون های مایع برای آسیب رساندن به پوست دست ها زیاد است و بنابراین بهتر است از انواع استاندارد و ملایم تر آن استفاده شود تا کمترین خشک کنندگی و آسیب پوست را موجب شوند.

توصیه می کنم افراد در پی شست وشوی دست ها به خصوص با صابون مایع، حتما مرطوب کننده ای مانند وازلین معمولی مصرف کنند تا از خشکی دست ها جلوگیری شود.

درباره دمای آب هم باید به این مساله توجه کرد که آب گرم توانایی زدودن آلودگی و چربی بیشتری دارد. بنابراین افرادی که پوست چربی دارند، بهتر است ابتدا با آب گرم صورت خود را بشویند و بعد می توانند در پی آن از آب سرد استفاده کنند تا موجب نشاط و جمع شدن منافذ پوست خود شوند. بهتر است برای شست وشوی معمولی دست و صورت، از صابون های آنتی باکتریال استفاده نشود چرا که امکان مقاوم شدن میکروب ها به این مواد آنتی باکتریال و جود دارد. بهترین صابون، صابون های معمولی با اسیدیته مناسب هستند که ملایم ترین آنها، صابون های بچه یا صابون گلیسرینه یا کر م دار است.

اگر فردی در شغل خاصی مانند دندان پزشکی، جراحی، مکانیکی، آشپزی یا شیرینی پزی اشتغال داشته باشد و مجبور باشد به دفعات در طول روز دست های خود را بشوید، بهتر است از صابون های ملایم و گاهی از پن ها که شوینده هایی هستند که پاک می کنند اما خاصیت دترژان نداشته و چربی سطح پوست را از بین نمی برند، استفاده کرده و پس از هر بار شست وشوی دست، استعمال یک مرطوب کننده را مدنظر داشته باشند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "مهم ترین راه انتشار میکروب ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین راه انتشار میکروب ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید