واکنش سازمان ملل به مرگ فعال حقوق بشر سعودی در زندان

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، گزارشگر سازمان ملل در حوزه اعدام های خودسرانه و ناعادلانه خواهان آزادی زندانیان عقیدتی در عربستان شد.

واکنش سازمان ملل به مرگ فعال حقوق بشر سعودی در زندان

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، به نقل از عربی21، اگنس کالامارد، گزارشگر سازمان ملل در حوزه اعدام های خودسرانه و ناعادلانه نسبت به مرگ عبدالله الحامد، فعال برجسته حقوق بشر عربستان سعودی در زندان واکنش نشان داد.

وی در این باره گفت: خبر درگذشت عبدالله الحامد، زندانی عقیدتی، شاعر و فعال در زمینه حقوق بشر در زندان های عربستان بسیار ناراحت کننده و غم انگیز بود.

کالامارد در ادامه اضافه نمود: از سازمان ملل خواستم که اقداماتی را در جهت آزاد کردن تمامی زندانیان عقیدتی در پی شیوع ویروس کرونا اتخاذ کند.

گروه فعالان حقوق بشر عربستان مستقر در لندن (ALQST) خاطرنشان کرد که عبدالله الحامد 69 ساله، پس از آن که در 9 آوریل در زندان دچار سکته مغزی شد، در مجتمع پزشکی پادشاه سعودی در ریاض درگذشت. این خبر توسط یکی از دوستان نزدیک عبدالله الحمید نیز تأیید شده است.

عبدالله الحامد یکی از 11 عضو مؤسس انجمن حقوق سیاسی و مدنی عربستان سعودی (ACPRA) بود. این گروه نظام عربستان را به نقض حقوق بشر متهم نموده و خواهان سلطنت مشروطه بودند. این گروه در سال 2013 منحل شد و تمام اعضای آن توسط دادگاه های عربستان سعودی به اتهامات مربوط به فعالیت هایشان محکوم و زندانی شدند.

الحامد هفت بار دستگیر شد و آخرین بار به همراه یکی دیگر از اعضای موسس (ACPRA) در سال 2013 به زندان افتاد. وی سال 2013 به 11 سال زندان به اتهاماتی از جمله اقدامات ضدحکومتی، زیر سؤال بردن شفافیت و صداقت مقامات، ایجاد اختلال در امنیت ملی و تحریک بی نظمی ها با فراخوان تظاهرات و تحریک سازمان های بین المللی علیه حکومت پادشاهی سعودی محکوم شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "واکنش سازمان ملل به مرگ فعال حقوق بشر سعودی در زندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش سازمان ملل به مرگ فعال حقوق بشر سعودی در زندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید