چرا انیمیشن لایت یر برای پیکسار بهتر از ساخت داستان اسباب بازی 5 بود؟

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، حال که لایت یر به روایت داستان باز پرداخته و از خط سیر معمولی فرنچایزهای دنباله دار تبعیت ننموده، این مطلب به تشریح عللی می پردازد که پیکسار را مجبور نموده به جای ساخت دنباله پنجم داستان اسباب بازی به ساخت فیلم لایت یر روی بیاورد.

چرا انیمیشن لایت یر برای پیکسار بهتر از ساخت داستان اسباب بازی 5 بود؟

پیکسار می توانست به جای ساخت لایت یر، داستان اسباب بازی 5 را فراوری کند و از این بابت مطمئن باشد که دیدنگران هوادار این فرنچایز را جذب خواهد نمود اما به جای آن ترجیح داد فیلمی کاملا نو درباره یکی از شخصیت های این فرنچایز فراوری نماید.

فرنچایز داستان اسباب بازی که در سال 1995 اولین فیلم خود را منتشر کرد، توانست پیکسار را وارد عرصه دنیای کند و در عین حال، صنعت انیمیشن را متحول سازد و چهره برند دیزنی را برای همواره تغییر دهد. پس از آن بود که این استودیوی کالیفرنیایی توانست با انیمیشن هایی نظیر در جست و جوی نمو، کارخانه هیولاها، درون و بیرون و غیره به شهرتی دنیای دست پیدا کند، اما نمی توان انکار کرد که این وودی و باز بودند که در روح پیکسار ریشه دواندند و این کمپانی را به دنیایان شناساندند.

سرانجام داستان اسباب بازی 2 در سال 1999 پای به میدان نهاد و داستان اسباب بازی 3 محصول سال 2010 توانست نسل نو را شیفته خود کند و داستان اسباب بازی 4 در سال 2019 به کند و کاو در قلمروهای تازه ای پرداخت که برای مخاطبان در هر سنی تازگی خاص خود را داشت.

از آنجایی که مجموعه فرنچایز داستان اسباب بازی با اینکه به 30 سالگی خود نزدیک می شود همچنان همچون روز اول در یاد مخاطبان به جای مانده، قطعا پیکسار نمی تواند به همین راحتی ها وودی و گروه او را کنار بگذارد و آن ها را در ماجراجویی های بیشتری سهیم نکند. بنابراین، قطعا باید داستان اسباب بازی 5 ساخته می شد درست است؟ نه دقیقا. پس از فیلم قرمز شدن، پیکسار فیلم لایت یر را ارائه کرد، پروژه ای برگرفته از داستان اسباب بازی که اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم که نمی توان آن را به عنوان یک دنباله، پیش عایدی، راه اندازی مجدد یا احیا توصیف کرد. در حقیقت لایت یر فیلمی است که بر اساس داستان یکی از کاراکترهای منحصربه فرد داستان اسباب بازی تحت عنوان باز لایت یر ساخته شده و در آن مقر فرماندهی ستاره یک سازمان واقعی است و امپراطور زورگ تهدید واقعی و خطرناکی برای کهکشان قلمداد می شود.

در حقیقت حال که پیکسار به عنوان یک کمپانی همواره پیروز در خاطر مخاطبان جا افتاده فیلم لایت یر می تواند سبب استحکام هر چه بیشتر این کمپانی و ماندگار شدن آن در اذهان مخاطبان شود. البته شاید هواداران فیلم داستان اسباب بازی به این موضوع فکر نمایند که چرا پیکسار، لایت یر را انتخاب کرد، در حالی که وودی درست در مقابل چشمان آن ها بود و گزینه بهتری به حساب می آمد. با این حال، وقتی که این کمپانی مجبور شد بین لایت یر و داستان اسباب بازی 5 یکی را انتخاب کند این باز لایت یر بود که شانسش را داشت یک فیلم سینمایی مختص خودش داشته باشد.

چرا پیکسار به جای داستان اسباب بازی 5، لایت یر را فراوری کرد؟

داستان اسباب بازی 5 رجحانن راستای بود که پیکسار می توانست برای ادامه سفر وودی و باز بپیماید. اما به جای آن این کمپانی از داستان اسباب بازی برای خلق فیلم علمی-تخیلی منحصربه فردی برای افراد بالغ استفاده کرد که پیوند چندان قوی ای با محتوای داستان اسباب بازی دیزنی ندارد. اما چرا کمپانی پیکسار چنین ریسک بزرگی را متحمل شد؟ به احتمال زیاد صحنه سرانجامی داستان اسباب بازی 4 نقش مهمی را در تعیین راستا نو پیکسار ایفا کرد، زیرا این فیلم از سرانجام کاملا قاطع و تمام شده ای بهره می برد و عملا هیچ نقطه مبهمی را باقی نگذاشته بود که بتوان بر اساس آن فیلم دیگری را فراوری کرد و در حقیقت سرنوشت همه کاراکترها کم و بیش تعیین شده بود و چیز ناگفته ای باقی نماند.

بنابراین تا به امروز هیچ کس در پیکسار علنا درباره داستان اسباب بازی 5 به عنوان پروژه ای در حال توسعه سخنی بر زبان نیاورده که نشان می دهد داستان کاراکتر وودی به عنوان یک کاراکتر مستقل دیگر به سرانجام رسیده و حال زمان آن است که عرصه برای سایر کاراکترها فراهم شود. لذا حال که دریافتیم داستان اسباب بازی به سرانجام خود رسیده، می توانیم چنین استدلال کنیم که لایت یر (که از اوایل سال 2016 وارد مرحله فراوری شده بود) همان پروژه ای بود که می توانست یاد داستان اسباب بازی را در فکر مخاطبان زنده نگاه دارد.

به علاوه گویا پیکسار دیگر تمایلی به ساخت دنباله های متعدد برای فیلم هایش ندارد و در عوض بیشتر به داستان های ارجینال اتکا نموده است. در بین سال های 2010 تا 2019، هفت فیلم از یازده فیلمی که به وسیله پیکسار اکران شد، دنباله ای برای معروف ترین فیلم هایش از جمله در جست و جوی نمو، شگفت انگیزان و داستان اسباب بازی 3 و 4 بودند. اما پس از آن گویا استراتژی این کمپانی تغییر یافت و تصمیم گرفت که بیشتر بر روی داستان های اصلی متمرکز شود و لذا پس از آن بود که به پیش، روح، لوکا و قرمز شدن در طی دو سال بعد ساخته شدند. هر چند پیروزیت تجاری این دوران پیکسار به علت شیوع کووید-19 به اندازه قابل توجهی کاهش یافت، البته استقبال منتقدان نیز به طرز شگفت انگیزی کمتر شده بود و دیگر آن طور که پیکسار پیش تر به تعریف و تمجید عادت نموده بود به این کمپانی توجهی نمی شد.

با همه این ها می توان گفت که لایت یر عملکرد بی نظیری داشت. از یک طرف، کمپانی پیکسار از محبوبیت همیشگی اش برای پروراندن شخصیت باز لایت یر استفاده کرد و توانست از شهرتی که برند داستان اسباب بازی برایش به ارمغان آورده بود به نفع این شخصیت استفاده کند و اما از سوی دیگر، داستان لایت یر فرصتی را فراهم می نماید که پیکسار می تواند از آن برای خلق داستان های خلاقانه بیشتری استفاده نماید. فیلم اختصاصی باز چندان به داستان اسباب بازی وابسته نیست و تحول منحصربه فردی را در شخصیت باز نشان می دهد و بیشتر به وال ای شباهت دارد تا داستان اسباب بازی. شاید بتوان لایت یر را حد وسط بین داستان سرایی و پرداختن به مضامین داستان های اصلی و روایت داستان دنباله ها دانست و لذا این فیلم را نمی توان به عنوان هیچ کدام از این دسته ها طبقه بندی کرد.

چرا لایت یر بهتر از داستان اسباب بازی 5 است؟

قطعا می توان به دلایل زیادی اشاره نمود که باعث شده اند پیکسار به جای ساختن دنباله پنجم داستان اسباب بازی به سمت لایت یر کشیده شود. یکی از دلایلی که می توان برشمرد این است که دنباله های پیکسار هرگز مطابق با انیمیشن های قبلی خود نبوده اند. با این حال، داستان اسباب بازی 2 و داستان اسباب بازی 3 جزو آن دسته از دنباله ها بودند که سبب افول فیلم اول نشدند و لذا کاری کردند که این فرنچایز توانست ابهت خود را در هر سه فیلم بعدی حفظ کند و به فرنچایزی محبوب تبدیل شود.

فیلم داستان اسباب بازی 3 با خداحافظی غم انگیز بین اندی و وودی به سرانجام می رسد، دوستانی که مردم از سال 1995 داستان زندگی شان را دنبال نموده بودند و سرانجام راه خود را پیدا می نمایند و برای ادامه راه مجبور می شوند از هم جدا شوند. اندی به کالج می رود و وودی نیز همراه با سایر اسباب بازی ها مالک نو و دوست داشتنی دیگری برای خود پیدا می نماید. در حقیقت همه چیز به خیر و خوشی به سرانجام رسیده بود و هر کس به سرنوشتی که مستحقش بود دست یافته بود. پس از آن این استودیو برای سال های زیادی ادعا کرد که داستان اسباب بازی 4 هرگز ساخته نخواهد شد.

اما به هر حال داستان اسباب بازی 4 ساخته شد و مانند فیلم سوم، سرانجامی به ظاهر قطعی را به مخاطب ارائه کرد. اما با وجود به دست آوردن نقدهای مثبت، شور و شوق مخاطبان برای دیدنی فرنچایز داستان اسباب بازی اندکی کاهش یافته بود. بنابراین پیکسار با داستان اسباب بازی 4 این فرنچایز را برای همواره مختومه اظهار داشت، لذا ساخت فیلم داستان اسباب بازی 5 برای وودی و باز کردن مجدد پرونده این فرنچایز اندکی دور از فکر به نظر می رسد.

اگر بخواهیم منطقی باشیم باید بگوییم که هیچ داستانی نمی تواند کاراکترهای مجموعه داستان اسباب بازی را دوباره به دور هم جمع نماید. از آخرین باری که مردم داستان وودی و باز لایت یر را دیدن کردند، همه چیز به شدت تغییر نموده و دیگر هیچ چیز مانند گذشته به نظر نمی رسد. بنابراین اینکه کمپانی پیکسار بخواهد دوباره همه این کاراکترها را به دور هم جمع کند نه تنها نامعقول است بلکه به شدت دور از فکر و ناممکن به نظر می آید زیرا هیچ داستان ساده ای نمی تواند به راحتی این کار را انجام دهد و مخاطبان نیز از داستان های پیچیده خوششان نمی آید.

بنابراین حتی فکر کردن به داستان اسباب بازی 5 نیز نامعقول و وحشتناک به نظر می آید، اما سوال این است که چه چیزی سبب رجحان لایت یر شده است؟ دیزنی مدت ها پیش پتانسیل باز لایت یر را برای تبدیل شدن به یک شخصیت نمادین تخیلی کشف نموده بود و مجموعه انیمیشنی ماجراجویی های باز لایت یر از فرماندهی ستاره ها را در طی سال های 2000-2001 فراوری کرد که در نوع خود بسیار جالب و مجذوب کننده بود. بنابراین در حقیقت کاری که این کمپانی انجام داد این بود که کوشش کرد تا پس زمینه ای را که باز از صمیم قلب در داستان اسباب بازی به آن باور داشت، به حقیقت بدل نماید، زیرا برای این کمپانی شرم آور بود که بخواهد اجازه دهد دنیای این اسباب بازی دوست داشتنی تنها همچون خواب و خیال و برآمده از تخیلش به نظر برسد. فرماندهی ستاره ها مجموعه ای بود که به شدت خوش درخشید و لذا شرایط را برای ساخت فیلم اختصاصی باز فراهم کرد.

از منظری دیگر لایت یر یکی از آن دست فیلم هایی است که در ایجاد تعادل در بین محتوای تازه و محتوای از پیش آشنا به نحو منحصر به فردی عمل نموده است و لذا می توان آن را راستای تازه دانست که پیکسار در پیش گرفته زیرا هرگز قبلا چنین راستا حماسی و ماجراجویانه ای را نپیموده بود.

همان طور که مردم در دو سال گذشته مشاهده نموده اند، پیکسار با تمرکز بر روی پروژه های اصلی، ریسک بیشتری را نسبت به گذشته و فراوری دنباله ها متحمل شده است (حتی با این وجود که این کمپانی در این راستا خلاقیت بیشتری به خرج داده و محتوای متنوع تری را فراهم نموده). بنابراین می توان بیان داشت که این کمپانی در فیلم لایت یر جوانب احتیاط را رعایت نموده و در عین نفوذ به قلمروهای نو، به داستان اسباب بازی نیز وفادار مانده و لذا همین ارتباط ضعیف اما ناگسستنی با فرنچایز داستان اسباب بازی باعث شده که بتواند هواداران پر و پا قرص این سری فیلم ها را به سمت خود بکشد.

آیا لایت یر سبب ساخت اسپین آف های بیشتری در رابطه با داستان اسباب بازی خواهد شد؟

قطعا نمی توان تصور کرد که لایت یر یعنی همان فیلمی که توانسته باکس آفیس را به لرزه درآورده، مجموعه ای از اسپین آف ها را در رابطه با داستان اسباب بازی به همراه نخواهد داشت زیرا گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد و لذا پیکسار می تواند به خوبی از این فرصت به وجود آمده به نفع خود استفاده نماید. در حال حاضر یک برنامه تلویزیونی برای فورکی در دیزنی پلاس آماده شده، اما خلاصه داستان وودی نیز باید در دستور کار بعدی این کمپانی قرار گیرد زیرا دیزنی باید عزم خود را جزم کند تا به ژانر وسترن اهمیت بیشتری بدهد، درست همان طور که لایت یر توانست ژانر علمی-تخیلی را در پیکسار معرفی نماید. قطعا با حضور جسی، بولسی و پیت بدبو، فیلم یا مجموعه تلویزیونی وودی راندآپ، کلانتر خندان که با اشرار و راهزنان حیوان سارق غرب وحشی رو به رو خواهد شد و به یک گاوچران واقعی تبدیل می شود برنامه ای است که هر بیننده ای از دیدنیش لذت خواهد برد.

با تمام احترامی که برای هام و ویزی قائل هستیم، اما اسپین آف های داستان اسباب بازی قطعا بر داستان های کاراکترهایی نظیر باز لایت یر و وودی روندآپ تمرکز خواهند کرد. لذا در کل می توان گفت که پیکسار گزینه های زیادی دارد که بر اساس آن ها می تواند داستان اسباب بازی 4 را به روشی غیرمستقیم و بدون ساخت داستان اسباب بازی 5 ادامه دهد.

گبی با صداپیشگی کریستینا هندریکس نیز توانسته به یکی از مجذوب کننده ترین کاراکترهای نوی تبدیل شود که در داستان اسباب بازی 4 به این فرنچایز اضافه شد و لذا این پتانسیل را خواهد داشت تا پس از اقدامات شرورانه اش علیه وودی و پیپ به رستگاری برسد و فیلم و یا مجموعه ای مخصوص به خودش را دریافت نماید.

البته سرنوشت اسپین آف های آینده تا حد زیادی به فیلم لایت یر بستگی دارد. اگرچه وابستگی این فیلم به فرنچایز داستان اسباب بازی تا حد زیادی جذب مخاطب به سمت این فیلم را تضمین می نماید، اما اینکه فیلم ها و اسپین آف های بعدی نیز با استقبال روبرو شوند به هیچ وجه تضمین شده نیست. دیدنگران سینما ممکن است حذف بخش اسباب بازی از داستان باز لایت یر پیکسار را نپذیرند و چنین تغییری به مذاقشان خوش نیاید و حتی شاید همین امر باعث شکست لایت یر شود هر چند چنین پیش بینی ای چندان با عقل جور در نمی آید. اما در کل اگر این فیلم بتواند همچنان خوش بدرخشد قطعا اسپین آف های بیشتری با تمرکز بر داستان اصلی ساخته خواهند شد. اسپین آف هایی که مطمئنا داستان اسباب بازی 5 جزو آن ها نخواهد بود.

آیا لایت یر یک دنباله برای داستان اسباب بازی به شمار میرود یا یک راه اندازی مجدد؟

از آنجایی که پیکسار به خاطر لایت یر داستان اسباب بازی 5 را کنار گذاشته، برای بسیاری این سوال پیش آمده که آیا لایت یر دنباله ای برای فرنچایز اسباب بازی به شمار میرود یا باید آن را به عنوان راه اندازی مجدد این فرنچایز در نظر بگیریم؟ خب پاسخ دادن به این سوال سخت است، اما فیلم لایت یر را می توان بیش از هر چیزی یک پیش عایدی دانست.

از آنجایی که این فیلم قرار است به تشریح شرایط شخصیت های فیلم درون دنیا باز لایت یر بپردازد، نه داستان اسباب بازی، هم بخشی از دنیا داستان اسباب بازی به شمار میرود و هم می توان آن را فیلمی مستقل در نظر گرفت. اما اگر بخواهیم آن را یک پیش عایدی بدانیم، باید بگوییم این فیلم از نظر فنی داستانی است که کاراکتر باز لایت یر را از درون دنیای اسباب بازی برداشته و حال دارد به تشریح آنچه برای این کاراکتر رخ داده می پردازد، اما رویدادهای فیلم به طور مستقیم بر سفر احساسی اسباب بازی ها تاثیر نمی گذارد.

بنابراین می توان در کل گفت که انتخاب باز لایت یر از بین تمام این کاراکترها به وسیله کمپانی پیکسار یک انتخاب هوشمندانه بوده و نشان از نبوغ سرشار این کمپانی دارد. از آنجایی که واقعا هیچ راهی برای به دور هم جمع کردن شخصیت های داستان اسباب بازی وجود ندارد، فیلم لایت یر رجحانن راهی بود که می شد به وسیله آن این فرنچایز را در یاد و خاطره مردم زنده نگاه داشت.

داستان فیلم لایت یر، به روایت داستان ستاره اکشن الهام بخش، باز لایت یر، می پردازد که با دوستش که یک ربات گربه ای است به ماموریتی خطرناک برای نجات دنیا و مبارزه با نیروهای شر رفته است. شکی نیست که اگر قرار باشد دنباله ای برای این فیلم ساخته شود قطعا شاهد گنجانده شدن مضامین خانوادگی بیشتری در آن خواهیم بود. هم اکنون که فیلم لایت یر در سینماها اکران شده، کسانی که با مجموعه داستان اسباب بازی بزرگ شده اند می توانند به دیدنیش بروند و بینش تازه ای از این کاراکتر فیلم داستان اسباب بازی به دست آورند. بینشی که می تواند نحوه نگرش آن ها به فرنچایز داستان اسباب بازی را تغییر دهد و حتی سوالات نوی را نیز در فکرشان به وجود بیاورد. سوالاتی که برای پاسخ دادن به آن ها، پیکسار باید بیشتر و بیشتر بر روی این کاراکترها تمرکز کند.

منبع: screenrant

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا انیمیشن لایت یر برای پیکسار بهتر از ساخت داستان اسباب بازی 5 بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا انیمیشن لایت یر برای پیکسار بهتر از ساخت داستان اسباب بازی 5 بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید