کمالوندی: برای گام سوم و چهارم آماده ایم، افزایش سانتریفیوژ و غنی سازی جزو گزینه های ماست

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، معاون سازمان انرژی اتمی گفت: اگر طرف های مقابل به تعهدات خود عمل نکنند، گزینه های مختلفی از جمله افزایش غنی سازی، کارگیری ماشین های پیشرفته و افزایش سانتریفیوژ را داریم.

کمالوندی: برای گام سوم و چهارم آماده ایم، افزایش سانتریفیوژ و غنی سازی جزو گزینه های ماست

به گزارش حوزه سیاست خارجی وبلاگ فیسبوکی ها، بهروز کمالوندی معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران با حضور در برنامه پارک شهر رادیو تهران درباره میزان افزایش غنی سازی اورانیوم گفت: خبری که چند روز گذشته در فضای رسانه درباره افزایش غنی سازی منتشرمربوط به غنی سازی اورانیوم نیروگاه های قدرت بود. این سطح جدید از غنی سازی به منظور برطرف احتیاجهای کشور به سوخت نیروگاه های قدرت در دستور کار قرار گرفته است. این نوع از نیروگاه های هسته ای احتیاج به غناهای مختلف نهایتاً تا 5 درصد دارند.

وی ادامه داد: آژانس این میزان برداشت را منعکس نموده است. نمونه ای که گرفته شده است ممکن است تا ظرف امروز و فردا طول بکشد تا نهایت تأیید گردد. تفاوت آن ممکن است یک هزارم یا یک دوهزارم باشد. اما در اصل قضیه فرق ندارد. در حال حاضر سطح غنی سازی اورانیوم به 4.5 درصد رسیده است.

کمالوندی بیان نمود: بر اساس احتیاجهای خودمان کار می کنیم، این جوابگوی احتیاجهای سوخت نیروگاه های قدرت است. معمولاً سه مرحله در غنی سازی لحاظ می گردد. اول اینکه برای راکتور قدرت سوخت فراوری نمایند، دوم اینکه برای راکتور تحقیقاتی سوخت فراوری نمایند (مانند راکتور تحقیقاتی تهران) و سوم اینکه برای موارد پیشران که معمولاً موارد بالایی غنی سازی لازم دارد.

معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: با توجه به اینکه برای راکتور تحقیقاتی تهران برای چند سال سوخت داریم، احتیاج به فراوری نداریم. اما برای نیروگاه های قدرت احتیاج داریم که فراوری کنیم. اینجور نیست که در نیروگاه قدرت درجه خاصی احتیاج باشد، این نوع از نیروگاه های هسته ای احتیاج به غناهای مختلف نهایتاً تا 5 درصد دارند.

کمالوندی ادامه داد: اگر طرف های مقابل به تعهدات خود عمل ننمایند، گزینه های مختلفی از جمله افزایش غنی سازی، کارگیری ماشین های پیشرفته و افزایش سانتریفیوژ را داریم. کشور بر اساس یک روند و برنامه کار معین برنامه خود را دنبال می نماید. ما مجری هستیم، تصمیم گیرنده نیستیم. اما برای گام سوم و چهارم گزینه های زیادی داریم.

وی ادامه داد: چندین عامل در تصمیم گیری برای فراوری اورانیوم غنی سازی اثر گذار است، یکی از آنها احتیاج فنی ما است. در حال حاضر احتیاج نداریم، دلیلی ندارد بیشتر فراوری کنیم.

کمالوندی گفت: اما اگر کشور تصمیم به غنی سازی اورانیوم 20 درصدی کند، توانایی آن را داریم و با سرعت این کار را دنبال می کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر فرصت 60 روزه ای به طرف مقابل داده ایم، اگر به تعهدات خود عمل نمایند ما نیز به تعهداتمان عمل خواهیم کرد.

کمالوندی درباره اینکه گفته شد در قلب راکتور اراک سیمان ریخته اند گفت: ما هیچ وقت نگفتیم در قلب راکتور سیمان ریختیم. قرار بود طوری کار کنیم که راکتور قبلی نتواند کار خود را انجام دهد. روش ای مختلفی بود. ما گفتیم سیمان در لوله های میانی (که به آن قلب هم می توان گفت) می ریزیم. دلیل هم این بود که هم لوله داریم و هم تخصص اینکه بتوانیم لوله ها را عوض کنیم. ما ترجیح می دهیم راکتور جدید داشته باشیم. ما می توانیم راکتور جدید را بسازیم. اگر تجهیزات را به ما بدهند سرعت ساخت راکتور افزایش می یابد. اما اگر به ما ندهند، چندسال هم برای ساخت تجهیزات زمان ضروری است.

وی ادامه داد: چند روز گذشته آمریکایی ها اعلام کردند که می خواهند برخی از ویورهای هسته ای را بردارند و بیان نمودند که بقیه را نیز بر می دارند، ما هم تهدید کردیم که اگر چنین گردد به راکتور قبلی بر می گردیم. البته که داشتن راکتور جدیدی که طراحی شده را می خواهیم. بخشی از این راکتور توسط متخصصان داخلی و بخشی از آن توسط چینی ها اجرا شده است، بنابراین این راکتور را در دستورکار داریم. چه با برجام و چه بی برجام راستا را با راکتور جدید دنبال می کنیم، در این راستا هم همکاری ما با کشورهای مانند چین و روسیه ادامه می یابد. شواهد نشان می دهد که آمریکا به چین فشار وارد نموده است، اگر به چین هم فشار بیاورد، به تنهایی راستا را ادامه می دهیم. شاخص هایی را برای همکاری مطرح کردیم که در حال حاضر منتظر پاسخ هستیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "کمالوندی: برای گام سوم و چهارم آماده ایم، افزایش سانتریفیوژ و غنی سازی جزو گزینه های ماست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمالوندی: برای گام سوم و چهارم آماده ایم، افزایش سانتریفیوژ و غنی سازی جزو گزینه های ماست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید