6 نکته طلایی تنظیم خواب بعد از تعطیلات

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، یکی از مسائل رایجی که بیشتر افراد بعد از تعطیلات با آن روبرو می شوند، این است که الگو خواب آن ها به هم می ریزد؛ بخصوص در دید و بازدیدها، مهمانی ها و سفر رفتن در ایام عید باعث می گردد بیشتر ما تا نصف شب بیدار باشیم و سبک زندگی مان تغییر کند. همین موضوع باعث می گردد که بعد از تمام شدن تعطیلات با چالش بزرگی روبرو شویم، زیرا عادت های ما تغییر کردند و زود بیدار شدن کار سختی به نظر می رسد. خبر خوب این است که می توان با رعایت بعضی نکات و استفاده از چند روش ساده، این چالش را حل کرد؛ در اینجا قصد داریم درباره راهکارهایی صحبت کنیم که برای تنظیم خواب پس از تعطیلات به ما یاری می نمایند.

6 نکته طلایی تنظیم خواب بعد از تعطیلات

تاثیر خواب ناکافی و نامنظم بر بدن

قبل از اینکه سراغ راهکارهای تنظیم خواب پس از تعطیلات برویم، بهتر است با عوارض نداشتن خواب کافی و منظم آشنا شویم. خواب یکی از مهمترین بخش های زندگی هر فردی است که تاثیر مستقیم بر روی سلامت روح و جسم ما دارد. اگر ریتم خواب درست باشد و بتوانیم شب به موقع بخوابیم و صبح زود بیدار شویم، عملکرد فکر و حافظه مان تقویت می گردد، کارایی ما بالاتر می رود و نشاط بیشتری خواهیم داشت. خواب نامنظم باعث ایجاد مسائل جدی می گردد که از مهمترین آن ها می توان به این موارد اشاره نمود:

  • عدم تمرکز حواس
  • احساس خستگی در طول روز
  • کاهش انرژی
  • ایجاد بیماری های مختلف جسمی
  • کاهش بازدهی
  • افسردگی و اضطراب

البته بیشتر افراد از این موضوع مطلع هستند و در طول سال عادت خواب خوبی در زندگی خود ایجاد می نمایند، اما زمان تعطیلات به علت تغییر شرایط، ریتم خواب برخی افراد نیز ناخواسته تغییر می نماید. در این صورت اگر فرد کوشش نکند که دوباره ساعت خواب خود را به روال قبل برگرداند، با چالش بسیار جدی در زندگی و سلامتی خود روبرو می گردد. در ادامه درباره راهکارهایی صحبت خواهیم کرد که می توانند به ما یاری نمایند تا این روند را تغییر دهیم و از مسائل احتمالی کم خوابی یا دیر خوابیدن جلوگیری کنیم.

6 نکته طلایی تنظیم خواب بعد از تعطیلات

بیشتر ما تجربه شب بیدار ماندن و سفرهای شبانه را داریم، اما برای اینکه بعد از تمام شدن این تعطیلات بتوانیم به روال عادی خواب برگردیم، ممکن است چند روز یا چند هفته به زمان احتیاج داشته باشیم. برای برخی افراد این زمان می تواند طولانی تر باشد. البته برخی روش ها وجود دارند که به تنظیم سریع تر خواب ما یاری می نمایند. در ادامه با این راهکارهای موثر بیشتر آشنا خواهیم شد.

مصرف کافئین را محدود کنید

یکی از موارد مهمی که برای تنظیم خواب پس از تعطیلات باید به آن توجه کنید محدود کردن مصرف کافئین است. خوردن قهوه و دیگر نوشیدنی های کافئین دار قبل از خواب می تواند تأثیر منفی بر روی کیفیت خواب شما داشته باشد، زیرا یک محرک قوی هستند که باعث تمایل مغز به بیداری می شوند. بنابراین، اگر عصر و شب قهوه بخورید در فرآیند خواب شما اختلال ایجاد می گردد. برای بهبود خواب خود، قهوه یا نوشیدنی های انرژی زا و محرک را حداقل 4-6 ساعت قبل از خواب مصرف کنید تا بدن شما تا زمان خواب به خوبی از تاثیرات آن رها گردد.

در طول روز نخوابید

اگر بعد از تعطیلات در خواب شبانه خود مشکل دارید، بهتر است در طول روز نخوابید تا شب خواب عمیقی تجربه کنید. خواب در طول روز خستگی شما را رفع نموده و ریتم خواب شما را با چالش روبرو می نماید. بعلاوه برای بهبود خواب شبانه، سعی کنید در طول روز فعالیت های بدنی زیادی داشته باشید. به این ترتیب خسته خواهید شد و احتیاج به خواب خواهید داشت. از قلم نیاندازید خوابیدن در یک محیط آرام و تاریک در شب نیز می تواند بهبود قابل توجهی در روند خواب شما ایجاد کند.

از تکنیک های آرامش بخش یاری بگیرید

یکی از برترین راهکارها برای اینکه بتوانید شب زود بخوابید و یک خواب عمیق و باکیفیت تجربه کنید این است که قبل از خواب از تکنیک های آرامش بخش بهره ببرید. در ادامه چند تکنیک خوب برای یاری به خواب بهتر معرفی نموده ایم:

  1. تنفس عمیق: قبل از خواب، تنفس عمیق و آرام داشته باشید. از راه بینی نفس بکشید و تمرکز خود را بر روی تنفس خود بگذارید.
  2. . مدیتیشن: مدیتیشن و تمرینات فکری را از قلم نیاندازید. مدیتیشن به شما یاری می نماید تا استرس و نگرانی های روزانه خود را کاهش دهید و خواب عمیق تری داشته باشید
  3. یک حمام گرم یا چای گرم قبل از خواب می تواند به شما یاری کند تا بدن خود را آرام کنید و سریع تر به خواب بروید.
  4. گوش دادن به موزیک آرام بخش: قبل از خواب به موسیقی آرامش بخش گوش دهید، این کار به شما یاری می نماید تا استرس و نگرانی را کاهش دهید و خواب عمیق تجربه کنید.

ساعت زنگ دار خود را دور از تخت بگذارید

بیشتر اوقات تعطیلات باعث می گردد که زمان بیشتری در روز بخوابیم و عادت سحرخیزی خود را از دست دهیم. اگر بعد از تعطیلات شما هم صبح ها برای از خواب بیدار شدن مشکل دارید، یکی از راهکارهای خوب این است که ساعت زنگ دار خود را در جایی قرار دهید که دور از تخت باشد تا با صدای زنگ آن از تخت برخیزید و آن را خاموش کنید؛ این کار به شما یاری می نماید تا بعد از خاموش کردن زنگ دوباره نخوابید و هوشیارتر باشید.

فعالیت ورزشی منظم داشته باشید

ورزش منظم روزانه می تواند شرایط خواب شما بهبود بخشد. زمانی که شما در طول روز ورزش می کنید، انرژی اضافی بدن شما از بین می رود و بدنتان خسته می گردد و این موضوع می تواند به تنظیم خواب شما یاری کند . از جمله ورزش های که می توانید انجام دهید بدنسازی، پیاده روی، دوچرخه سواری یا شنا است. البته از قلم نیاندازید که ورزش های سنگین قبل از خواب تاثیرات منفی بر ریتم خواب شما می گذارد و بهتر است فعالیت ورزشی را حداقل 2 تا 3 ساعت قبل از خواب انجام دهید.

لوازم الکترونیکی را از محل خواب خود دور کنید

یکی از برترین روش ها برای تنظیم خواب پس از تعطیلات این است که وسایل الکترونیکی مانند تلویزیون، تلفن همراه و لپ تاپ را از خود دور کنید، زیرا استفاده از این دستگاه ها باعث افزایش استرس و اختلال در خواب شما می گردد. بعلاوه از قلم نیاندازید که گوشی خود را در حالت سکوت بگذارید تا در طول شب با صدای آن بیدار نشوید. به جای استفاده از این لوازم می توانید کتاب بخوانید، مدیتیشن یا تمرینات آرام بخش انجام دهید تا خواب عمیق تری تجربه کنید.

آیا نور آبی گوشی واقعا خواب شما را مختل می نماید؟

سخن خاتمهی

پس از تعطیلات مخصوا تعطیلات طولانی عید ممکن است الگوی خواب شما تغییر کند، دیر وقت بخوابید و صبح زود نتوانید بیدار شوید. این موضوع می تواند باعث ایجاد چالش های زیادی در زندگی شما گردد. البته برای تنظیم خواب پس از تعطیلات روش هایی وجود دارد که به یاری این راهکارها می توانید دوباره روند خواب خود را بهبود ببخشید. در این مطلب به آنالیز 6 مورد مهم پرداختیم و در خاتمه بهتر است به این نکته اشاره کنیم که خواب خوب کیفیت زندگی شما را می سازد، بنابراین این موضوع را جدی بگیرید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "6 نکته طلایی تنظیم خواب بعد از تعطیلات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 نکته طلایی تنظیم خواب بعد از تعطیلات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید