7 فایده شگفت انگیز خیار ????

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، اگرچه معمولا تصور می گردد خیار یک سبزی است، اما در واقع خیار یک میوه است. این ماده غذایی حاوی برخی مواد مغذی مفید و بعلاوه برخی ترکیبات گیاهی و آنتی اکسیدان ها است که ممکن است به درمان برخی از بیماری ها یاری کند.

7 فایده شگفت انگیز خیار ????

همچنین خیار یک میوه کم کالری است و حاوی مقادیر بسیار خوبی از آب و فیبر محلول است، که باعث می گردد خوردن خیار برای ارتقاء آب رسانی به بدن و یاری به کاهش وزن ایده آل باشد.

در این مقاله نگاهی دقیق تر به فواید خوردن خیار برای سلامتی می اندازیم.

خیار دارای مواد مغذی بسیار زیادی است.

خیار یک میوه کم کالری است اما دارای بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مهم و بسیار غنی است.

برای تماشا فواید آووکادو کلیک کنید.

یک خیار خام (300 گرم) حاوی موارد زیر است: (1)

  • کالری
  • کربوهیدرات ها
  • پروتئین
  • فیبر
  • ویتامین C
  • ویتامین K
  • منیزیم
  • پتاسیم
  • منگنز

علاوه بر این، خیار از میزان آب بالایی برخوردار است. در حقیقت، خیار از حدود 96٪ آب تشکیل شده است.(2) برای اینکه محتویات خیار بصورت کامل به بدن برسد باید خیارها با پوست خورده شوند. مصرف خیار بصورت پوست کنده میزان فیبر و همچنین بعضی از ویتامین ها و مواد معدنی خاصی را کاهش می دهد.

خلاصه: خیار کم کالری اما دارای آب فراوان و چندین ویتامین و مواد معدنی مهمی است. خوردن خیار همراه پوست باعث می گردد که حدبیشتر ویتامین ها و مواد مغذی موجود در خیار وارد بدن گردد. (3)

خیار حاوی مقادیری آنتی اکسیدان است.

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که اکسیداسیون را تا حدودی مسدود می نمایند. اکسیداسیون یک واکنش شیمیایی است که با الکترون های غیر جفت شده که به عنوان رادیکال های آزاد شناخته می شوند انجام می گردد. تجمع این رادیکال های آزاد مضر می تواند به چندین نوع بیماری مزمن منجر گردد. در حقیقت، واکنش اکسیداسیون ناشی از وجود رادیکال های آزاد یکی از علل سرطان و بیماری های قلبی عروقی، بیماری های ریه و بعضی بیماری های دستگاه ایمنی بدن است.(4) میوه ها و سبزیجات از جمله خیار، سرشار از آنتی اکسیدان های مفید هستند که خطر ابتلا به بیماری هایی که از رادیکال های آزاد بوجود می آیند را کاهش می دهند.

یک مطالعه با منبع معتبر میزان قدرت آنتی اکسیدانی خیار را با انجام آزمایشی بر روی 30 فرد مسن با پودر خیار میزان گیری کرد.

در خاتمه مطالعه که 30 روز به طول انجامید، معین شد که پودر خیار باعث افزایش قابل توجه در چندین نشانگر فعالیت آنتی اکسیدانی و همچنین بهبود شرایط آنتی اکسیدان ها در بدن می گردد. (5)

یکی دیگر از مطالعات آزمایشگاهی، خواص آنتی اکسیدانی خیار را مورد آنالیز قرار داد و نشان داد که آنها حاوی فلاونوئیدها و تانن ها هستند. این ها دو گروه از ترکیباتی هستند که به ویژه در خنثی کردن رادیکال های آزاد مضر بسیار مؤثر هستند. (6)

خلاصه: خیار حاوی آنتی اکسیدان هایی از جمله فلاونوئیدها و تانن ها است، که از تجمع رادیکال های آزاد مضر جلوگیری می نمایند و ممکن است خطر ابتلا به بعضی از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی عروقی و بیماری های ریه و بعضی سرطان ها را کاهش دهد.

خیار باعث تقویت آب رسانی به بدن می گردد.

آب برای عملکرد بدن بسیار مهم است و نقش های مهم زیادی را ایفا می نماید. این فرایند آب رسانی بدن در فرآیندهایی نظیر تنظیم دما و حمل و نقل مواد زاید و مواد مغذی نقش بسیار مهمی را در بدن بازی می نماید. (7)

در حقیقت، آب رسانی مناسب می تواند همه چیز را از عملکرد بدنی گرفته تا متابولیسم بدن، بهبود بخشد. (8, 9)

در حالی که بسیاری از افراد بیشتر مایعات مورد احتیاج بدن خود را با نوشیدن آب یا مایعات دیگر برآورده می نمایند، ممکن است بعضی از افراد تا 40 درصد از کل آب دریافتی خود را از مواد غذایی دریافت نمایند. به ویژه میوه ها و سبزیجات می توانند منبع خوبی در رژیم غذایی شما باشند.

در یک مطالعه از یک منبع معتبر، شرایط آب رسانی به بدن مورد آنالیز نهاده شد و سوابق رژیم برای 442 کودک جمع آوری شد. مشاهده شد که افزایش مصرف میوه و سبزیجات باعث بهبود شرایط آب رسانی به بدن در خصوص این بچه ها شده است. (10)

از آنجا که خیار از حدود 96٪ آب تشکیل شده است، به ویژه در تقویت آب رسانی به بدن مؤثر هستند و می توانند به شما در برطرف احتیاج روزانه مایعات خود یاری نمایند.

خلاصه: خیار از حدود 96٪ آب تشکیل شده است، که ممکن است باعث افزایش آب رسانی به بدن گردد و به شما در برطرف احتیاج روزانه برای تأمین آب بدن یاری کند.

در کاهش وزن یاری می نماید.

مصرف خیار می تواند به شما در کاهش وزن از چند جهت مختلف یاری کند.

اول از همه، آن ها کالری کمی دارند. هر یک پیمانه خیار (104 گرم) حاوی 16 کالری است، در حالی که حدود 300 گرم خیار حاوی 45 کالری است. این بدان معناست که می توانید بدون اینکه کالری اضافی به بدن شما برسد که منجر به افزایش وزن گردد، میزان زیادی خیار بخورید.

خیار می تواند عطر و طعم را به سالادها، ساندویچ ها و میان وعده ها اضافه کند و همچنین ممکن است به عنوان جایگزینی برای مواد پرکالری تر به حساب آید. علاوه بر این، مصرف میزان زیادی بالای آب خیار می تواند به کاهش وزن نیز یاری کند.

در یک تجزیه و تحلیل، 13 مطالعه شامل 3628 نفر انجام شد و نشان داد که خوردن غذاهایی که آب زیاد و کالری کمی دارند منجر به کاهش معنی داری در وزن بدن شده است.

خلاصه: خیار کم کالری، پر آب است و می تواند به عنوان یک اضافه کردنی کم کالری در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار گیرد. همه این ها ممکن است به کاهش وزن یاری کند. (11)

باعث کاهش قند خون می گردد.

چندین مطالعه روی حیوانات و مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که مصرف خیار می تواند به کاهش قند خون یاری کند و از بروز بعضی از عوارض دیابت جلوگیری کند. در یک مطالعه بر روی حیوان، تاثیر گیاهان مختلف بر قند خون آنالیز شد. نشان داده شده است که خیارها به طور موثر سطح قند خون را کاهش داده و آن را کنترل می نمایند. (12) یکی دیگر از مطالعات با منبع معتبر بر روی حیوانات در آزمایشگاه به تعدادی از موش هایی کهبه بیماری دیابت مبتلا بودند، عصار پوست خیار به عنوان مکمل غذایی داده شد. مشاهده شد که پوست خیار باعث کاهش قند خون در این موش ها می گردد.(13) همچنین، یک مطالعه آزمایشگاهی دیگر نشان داد که خیار ممکن است در کاهش سطح اکسیداسیون و جلوگیری از عوارض ناشی از دیابت موثر باشد. (14)

با این حال، شواهد فعلی فقط به آزمایشات بر روی حیوانات محدود شده است. برای مشخص تاثیر خیار بر قند خون در انسان، تحقیقات بیشتری ضروری است.

خلاصه: مطالعات آزمایشگاهی و بر روی حیوانات نشان می دهد که مصرف خیار ممکن است به کاهش قند خون و جلوگیری از عوارض ناشی از دیابت یاری کند، اگرچه تحقیقات بیشتری ضروری است.

خیار به سیستم دفع، در بدن یاری می نماید.

خوردن خیار ممکن است به حرکات منظم روده یاری کند. کم آبی بدن یکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری یبوست است، زیرا می تواند تعادل آب در بدن شما را تغییر داده و عبور مدفوع را در روده ها سخت کند.(15) خیارها حاوی درصد زیادی آب هستند و باعث آب رسانی مناسب به بدن می شوند. این امر می تواند قوام مدفوع را بهبود بخشد، از یبوست جلوگیری نموده و به حفظ کارکرد منظم روده ها یاری کند. علاوه بر این، خیار حاوی فیبر است، که به تنظیم حرکات روده یاری می نماید. به طور خاص، پکتین، نوعی فیبر محلول موجود در خیار، می تواند به افزایش دفعات حرکت روده ها یاری کند. (16)

در یک مطالعه به 80 شرکت نماینده در آزمایش، پکتین به عنوان مکمل داده شد. مشاهده شد که پکتین باعث افزایش حرکت عضلات روده می گردد. همچنی مشاهده شد که پکتین باعث تغذیه باکتری های مفید موجود در روده می گردد که این امر باعث بهبود سلامت دستگاه گوارش می گردد (17).

خلاصه: خیار حاوی میزان زیادی فیبر و آب است که هر دو به جلوگیری از ابتلا به بیماری یبوست و بهبود کارکرد منظم روده یاری می نمایند.

خیار را می توان آسان به رژیم غذایی اضافه کرد.

به علت طعمی خوب و طراوت و تردی، خیارها معمولا در همه چیز از سالاد گرفته تا ساندویچ موجب خوشمزه شدن غذا می شوند.

خیار نیز اغلب به عنوان یک میان وعده کم کالری به صورت خام خورده می گردد یا می توان به همرا روغن زیتون، نمک یا سالاد میل گردد تا کمی طعم دار تر گردد.

فقط با کمی خلاقیت می توان خیار را به روش های مختلفی مصرف کرد و از آن لذت برد.

منبع: (healthline)

منبع: اُکالا

به "7 فایده شگفت انگیز خیار ????" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 فایده شگفت انگیز خیار ????"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید