ایست قلبی در مردان از علائم اولیه تا پیشگیری

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، ایمنا/ نتایج مطالعات بسیاری نشان می دهد که مردان دو برابر زنان دچار سکته قلبی می شوند.

ایست قلبی در مردان از علائم اولیه تا پیشگیری

بدون شک بیماری های قلبی یکی از حادترین بیماری ها در بین مردان محسوب می گردد. یکی از بارزترین نوع بیماری های قلبی، ایست قلبی است که ممکن است علائم اولیه خاصی داشته باشد. انجمن قلب آمریکا اعلام نموده است که احتمال بروز بیماری های قلبی از سن 20 سالگی وجود دارد. در ادامه شما را با ایست قلبی در مردان، علائم و عوامل بروز این عارضه بیشتر آشنا می کنیم:

ایست قلبی چیست؟

ایست قلبی به معنای توقف ناگهانی عملکرد قلب در فرد است؛ این حالت معمولاً ناشی از اختلال الکتریکی در قلب است که باعث مختل شدن عمل پمپاژ آن و توقف جریان خون در سراسر بدن می گردد؛ اگر ایست قلبی بلافاصله درمان نگردد، منجر به مرگ ناگهانی فرد می گردد، اما با مراقبت های پزشکی مناسب و سریع، می توان فرد مبتلا را از خطر مرگ نجات داد.

چه عواملی در بروز ایست قلبی نقش دارد؟

مهمترین دلیل بروز ایست قلبی، داشتن بیماری های قلبی مزمن است. زمانی که اختلالی در ریتم قلب به وجود بیاید و سیستم الکتریکی قلب فرد دچار مشکل گردد، ایست قلبی رخ می دهد. از مهمترین بیماری های قلبی که منجر به ایست قلبی می گردد، می توان به بیماری عروق کرونر، حمله قلبی، بیماری قلبی مادرزادی، بیماری دریچه های قلبی و کاردیو میوپاتی اشاره نمود. علاوه بر این، داروهای مختلف می تواند زمینه ساز آریتمی و در نتیجه باعث ایست قلبی ناگهانی گردد. مصرف مواد مخدر نیز می تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد و موجب بروز مسائل جبران ناپذیری گردد.

علائم ایست قلبی چیست؟

معمولاً اولین نشانه ایست قلبی ناگهانی از دست دادن هوشیاری یا غش کردن است. در این شرایط ضربان قلب فرد احساس نمی گردد. بعضی افراد قبل از غش کردن، ضربان قلب بسیار تند یا احساس سرگیجه دارند. علاوه بر این افراد زیادی پیش از بروز ایست قلبی علائمی از جمله احساس درد در قفسه سینه، تنگی نفس و حالت تهوع را تجربه می نمایند. البته لازم ذکر است که ایست قلبی گاهی اوقات بدون هیچ گونه هشدار قبلی رخ می دهد.

چگونه می توان از ایست قلبی پیشگیری کرد؟

راه مطمئن و دقیقی برای شناخت خطر ابتلا به ایست قلبی ناگهانی وجود ندارد، بنابراین کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، بهترین راه حل برای پیشگیری از آن است. چک آپ منظم، غربالگری بیماری های قلبی، اجتناب از دود سیگار و الکل، ورزش کردن، پیروی کردن از رژیم غذایی سالم، مصرف پتاسیم، منیزیم و زینک در پیشگیری از این عارضه موثر است.

عوارض ایست قلبی چیست؟

زمانی که ایست قلبی رخ می دهد، اولین قسمت در بدن که دچار آسیب می گردد، مغز است، زیرا بر خلاف سایر اندام های بدن از ذخیره خون غنی از اکسیژن برخوردار نیست. بنابراین کاهش جریان خون به سمت مغز باعث بی هوش شدن فرد می گردد. اگر ریتم قلب به سرعت به حالت طبیعی خود بر نگردد، قطعاً مغز آسیب می بیند و فرد جان خود را از دست می دهد.

چنانچه ایست قلبی بیش از هشت دقیقه طول بکشد، احتمال زنده ماندن فرد بسیار کم است. علاوه بر این افرادی که از ایست قلبی نجات پیدا می نمایند ممکن است دچار آسیب مغزی شوند. انجام احیای قلبی ریوی (CPR)، استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی یا فشار دادن قفسه سینه، می تواند شانس زنده ماندن فرد را تا زمان رسیدن اورژانس افزایش دهد.

منبع: همگردی

به "ایست قلبی در مردان از علائم اولیه تا پیشگیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایست قلبی در مردان از علائم اولیه تا پیشگیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید