بلینکن: دنبال توافق قوی تر و بهتر با ایران هستیم

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، وزیر امور خارجه آمریکا گفته چنانچه ایران به برجام برگردد آمریکا هم همین کار را خواهد نمود و سپس با همکاری متحدان و مشترکانش به دنبال رسیدن به توافق طولانی تر و بهتر با ایران خواهد بود.

بلینکن: دنبال توافق قوی تر و بهتر با ایران هستیم

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ فیسبوکی ها، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه ای با شبکه خبری سی ان ان که سه شنبه منتشر شده درباره سیاست جو بایدن، رئیس جمهور جدید این کشور در قبال ایران و برجام توضیحاتی ارائه کرد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی وبلاگ فیسبوکی ها بخوانید. (کلیک کنید)

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگار سی ان ان گفت: رئیس جمهور در این خصوص نظراتش را صریح مطرح نموده است. او گفت: اگر ایران به پایبندی به تعهداتش ذیل توافق هسته ای برگردد ما هم همین کار را انجام خواهیم داد و بعد با متحدان و شریکانمان برای ساختن توافقی قوی تر و طولانی تر همکاری خواهیم کرد.

بلینکن گفت مسئله ای که در حال حاضر آمریکا با آن روبرو است این است که ایران محدودیت های مندرج در این توافق را یکی پس از دیگری کنار گذاشته و در نتیجه این اقدامات به ظرفیت لازم برای فراوری مواد خام جهت دستیابی به سلاح هسته ای در مدت کوتاه، نزدیک شده است.

ادعای بلینکن در حالی مطرح شده که جمهوری اسلامی ایران بارها ادعاهای کشورهای غربی درباره کوشش برای دستیابی به سلاح هسته ای را رد نموده است. تهران تأکید نموده به دنبال مصارف صلح آمیز در برنامه هسته ای خود است.

دولت آمریکا اردیبهشت ماه سال 1397 از توافق هسته ای برجام خارج شد و تحریم های متوقف شده ذیل این توافق را احیا کرد. دولت ترامپ علاوه بر این با نقض تعهدات آمریکا تحریم های جدیدی علیه تهران اعمال کرد و برچسب های تحریمی بعضی از نهادهای قبلاً تحریم شده را تغییر داد.

ترامپ گفته بود این اقدامات می تواند جمهوری اسلامی ایران را پای میز مذاکره برای گفت وگو بر سر آنچه به ادعای او توافق بهتر خوانده شده بیاورد. او در حالی کاخ سفید را ترک کرد که در تحقق این هدف مغلوب شد.

دولت جدید آمریکا گفته میخواهد آمریکا را به این توافق بازگرداند اما این ایران است که باید نخست گام هایی را که برای کاهش تعهداتش به توافق برداشته به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تأکید نموده با توجه به آنکه آمریکا طرفی بود که با نقض تعهداتش در برجام از این توافق مورد تأیید شورای امنیت خارج شده این آمریکا است که باید به تعهداتش برگردد و تهران، بعد از راستی آزمایی گام های آمریکا در جهت کاستن از تعهداتش گام برخواهد داشت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "بلینکن: دنبال توافق قوی تر و بهتر با ایران هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلینکن: دنبال توافق قوی تر و بهتر با ایران هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید