جنگ سوریه و تغییر ارزش های سنتی، زنان نان آور می شوند

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، بسیاری از زنان سوری با حضور در محیط های کاری خارج از خانه در تلاشند تا با افزایش 236 درصدی قیمت مواد غذایی در سال 2020 کنار آیند.

جنگ سوریه و تغییر ارزش های سنتی، زنان نان آور می شوند

یک دهه درگیری همراه با مرگ، جراحت، معلولیت، مهاجرت و ناپدید شدن در زندان های سوریه ده ها هزار خانواده سوری را از حضور مردان درآمدزا محروم کرده و ارزش های سنتی جامعه را تغییر و آن را به سمت نقش های جنسیتی سوق داده است.

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها به نقل از الجزیره، زنان در سوریه جنگ زده نقش ها و وظایفی را ارائه کردند که پیشتر حتی آن را تجربه نکرده بودند.

مسائل شدید مالی و کافی نبودن مواد غذایی برای سیر کردن خانواده، زنان این کشور را به سمت کار خارج از خانه سوق داد

غساک العلی در هنگام شروع درگیری و جنگ سوریه در سال 2011 یک دانش آموز دبیرستانی بود. اکنون در سن 27 سالگی او نان آور 11 عضو خانواده اش به شمار می آید. موضوعی که قبل از جنگ این کشور قابل تصور نبود.

اینک زنان سوریه در حال پذیرش نقش هایی هستند که به صورت سنتی کمتر تجربه کرده و با آن نامانوس اند.

العلی دختر جوان سوری که اهل سراقب آخرین استان تحت کنترل مخالفان دولت در شمال غربی سوریه است، پس از شکستگی کمر پدرش مجبور به پیدا کردن کار شد. او در آن زمان 23 سال داشت. این دختر به عنوان بزرگترین فرد پس از پدر و مادرش باید مسئولیت زندگی را بر عهده می گرفت. وی ابتدا از کار انسان محبت آمیز شروع کرد و کمی بعد با بهبود مهارت هایش روزنامه نگاری را پیشه خود قرار داد.

این دختر سوری از طریق پیامی از ادلب گفت: زنان زیادی را می شناسم که نان آور خانواده شدند و شرایط را تغییر دادند. آنها دیگر خانه دار نیستند و به زنانی سخت کوش تبدیل شده اند.

او اضافه کرد: شرایط سختی را گذراندیم و در طول جنگ نگرش مردان نسبت به نقش زنان و نیاز آنها به کار در سوریه کاملا تغییر کرد.

کمبود غذا

براساس گزارش سازمان خیریه کر (Care) به عنوان سازمان جهانی مبارزه با فقر و گرسنگی، تنها 4 درصد از خانوارهای سوریه پیش از سال 2011 سرپرست زن داشتند. این رقم اینک به 22 درصد رسیده است.

آمار برنامه جهانی غذا (WFP) نشان می دهد که مسائل شدید مالی و غذای ناکافی بیشتر زنان را به سمت کار خارج از خانه سوق داده است. بسکمک از خانوارهای سوری در تلاشند تا با افزایش 236 درصدی قیمت مواد غذایی در سال 2020 کنار آیند. سازمان ملل می گوید 60 درصد مردم سوریه برای یافتن غذای کافی روزانه به سختی تلاش می کنند.

سازمان خیریه کر می گوید زنان به دلیل دسترسی کمتر به شغل های رسمی و مهارت های کم کاری بیشتر از گروه های دیگر تحت تاثیر گرسنگی و کمبود مواد غذایی قرار می گیرند. آنها مجبورند مسئولیت کار در خانه را نیز بر عهده گیرند. از طرفی مزایای توانمندسازی مالی زنان فراتر از رفاه مالی است.

گزارش سازمان خیریه کر می افزاید: زنانی که از لحاظ مالی توانمند هستند، تاثیرگذاری و تصمیمی@گیری بیشتری در خانواده و جوامع خود دارند.

این توانمندی خطر استثمار، آسیب پذیری و انزوای زنان را کاهش می دهد و در بلند مدت موجب تغییر هنجارهای اجتماعی و ساختارهای مالی می شود که در مجموع به نفع جامعه است.

العلی دختر جوان سوری در این باره گفت: فشار برای تامین درآمد بسیار زیاد است. من دانش آموزی بودم که از پدرم پول می گرفتم و اینک فردی هستم باید زندگی اعضای خانواده ام را تامین کنم. من از پیدا کردن کار، جابه جا شدن بین شهرها و نگرش جامعه به کارم ناامید شده ام.

این زن جوان اضافه کرد: به عنوان تنها عضو زن تیم کاری ام با چالش هایی روبرو هستم. برای کسب اجازه عبور از پست های بازرسی باید برادرم با من بیاد و با ارائه مدارک ثابت کند که برادر من است.

حضور بیشتر زنان در مشاغل می تواند به اقتصاد کمک کرده و از خانواده های آنها را در برابر شوک های مالی محافظت کند

تعداد کشته شدگان جنگ 10 ساله اخیر در سوریه هنوز مشخص نیست اما یک سازمان حقوق بشری مستقر در بریتانیا و ناظر بر جنگ سوریه تعداد کشته شدگان را بین 387 تا 593 هزار نفر تخمین زده است.

حدود 7 میلیون نفر در این جنگ داخلی آواره شده اند. حداقل 40 درصد آوارگان سه بار از خانه های خود فرار کرده اند و حدود 5.6 میلیون نفر از آوارگان با گذر از مرز به مناطق مرزی لبنان و ترکیه رفته اند.

آنهایی که در این کشور مانده اند با یک پول ملی در حال سقوط ، اثرات بحران مالی در همسایگی لبنان و تحریم های آمریکا علیه بشار اسد رئیس جمهور سوریه روبرو هستند.

روزنامه دیلی استار بیروت در این باره نوشت: ارزش لیر سوریه در برابر دلار به کمترین میزان خود رسیده و ارزش کنونی آن 99 درصد کمتر از شروع جنگ است.

الجزیره نوشت: قانون اصلاحی جدید سوریه نیز فشار بیشتر بر خانواده ها وارد می کند. دولت سوریه که خود تحت مضیقه مالی واقع شده است اعلام کرده افراد کمتر از 43 سال که خدمت سربازی را انجام نداده اند باید مبلغی حدود 8 هزار دلار آمریکا را به دولت بپردازند و در غیر این صورت اموال خود را از دست می دهند.

ادامه رونق کار زنان در خارج از خانه به اقتصاد کمک کرده و خانواده ها را از استرس و شوک های مالی محافظت می کند

با این حال خانم غالیا الرحال موسس مرکز زنانه مازایا در شمال غرب سوریه در این باره گفت که زنان هنوز کنندگان کمی در نقش های اساسی دارند و تغییرات همچنان سخت است.

وی اضافه کرد: هیچ مرکز زنانه ای برای بیان مسائل، آزار و اذیت، مسائل عمومی و پیامدهای آن برای زنان وجود ندارد و این امر توانایی تغییر مثبت را محدود می کنند.

الرحال به عنوان موسس مرکز مازایا گفت: کاهش تعداد مردان به این معنی است که زنان در حال حاضر مسئولیت حمایت از خانواده خود و رسیدگی به نیازهای آنها را برعهده دارند و احتمالا از همسر آسیب دیده خود مراقبت می کنند. از طرف دیگر جامعه همچنان بر زنان اعمال قدرت کرده و رفتارهای اجتماعی و مالی آنها را محدود می کنند.

مرکز مازایا در زمینه توانمندسازی زنان، آموزش آنها و مسایل مربوط به سلامتی زنان فعالیت می کند و مهارت های آنها در IT و سواد را افزایش می دهد.

الرحالگفت: زنان سوری که تحصیلات رسمی خود را به خاتمه نرسانده اند اکنون مشاغل دستی مانند فروش در دکه ها، بافندگی، شیرینی پزی، خیاطی و کار در زمین های کشاورزی را برگزیده اند. تحصیل کردگان نیز خواهان کارهایی در زمینه جامعه مدنی هستند یا می خواهند شخصا صاحب کسب و کار خود باشند.

او گفت: در سال های آخر آوارگی (2020- 2019) بسکمک از زنان سوری رانندگی آموختند و توانایی هماهنگی کار داخل و خارج از خانه را به دست آوردند.

جنگ جهانی اول نیز زنان بریتانیا، ایالات متحده و آلمان را به سمت کارهای کشاورزی و تولید سوق داد و این یک دوره تعین کننده به سمت برابری بیشتر با مردان به شمار می آید.

منبع: عصر ایران

به "جنگ سوریه و تغییر ارزش های سنتی، زنان نان آور می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگ سوریه و تغییر ارزش های سنتی، زنان نان آور می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید