سوغات شاخص چهارمحال و بختیاری

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، خبرنگاران/چهارمحال و بختیاری ایران دارای اقوام و درنتیجه فرهنگ های گوناگونی است که این موضوع نیز تنوع غذایی بالایی در این کشور به همراه داشته است هر استانی دارای نوع خاصی غذا، شیرینی، انوع آش، محصولات کشاورزی و... است که تجربه طعم آن ها برای گردشگران و مسافران بسیار دلنشین است.

سوغات شاخص چهارمحال و بختیاری

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، سفر رفتن یکی از عادات خوب بشر است چرا که از طریق آن می توان با آداب و رسوم، فرهنگ، نوع پوشش، غذا و شیرینی های موجود در سایر منطقه ها آشنا شد، خرید سوغاتی نیز یکی از آداب سفر است ایرنیان همیشه علاقه خاصی به آن دارند و در مسافرت ها علاوه بر خود برای دوستان و نزدیکان نیز اقدام به خرید سوغاتی می نمایند چهارمحال و بختیاری دارای سوغاتی های فروان در حوزه های گوناگون است.

سوغات شهرکرد:

از مهم ترین سوغات محلی این شهرستان می توان به انواع لباس نمدی، انواع نبات و پولکی، عسل و گیاهان دارویی اشاه کرد.

سوغات اردل:

انواع لبنیات، قالی های محلی قیصری و دشتکی و صنایع دستی عشایری از مهم ترین سوغات این شهرستان محسوب می شوند.

سوغات بروجن:

گز بلداجی، انواع لبنیات، انواع گلیم، گبه و قالی جزو سوغات این شهرستان هستند.

بعلاوه گردو و بادام موجود در شهرستان سامان، داروهای گیاهی، عسل و البسه محلی موجود در شهرستان فارسان، گیاهان و سبزیجات طبیعی، لبنیات، عسل طبیعی و گیاهان دارویی موجود در شهرستان کوهرنگ و برنج محلی شهرستان لردگان از دیگر سوغات چهارمحال و بختیاری است که گردشگران می توانند از این استان تهیه نمایند.

معرفی شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد ایران

فریده احمدی در گفت وگو با وبلاگ فیسبوکی ها درخصوص سوغات چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: یکی از سوغات بسیار شاخص این استان گز بلداجی است بعلاوه با توجه به اینکه این استان از ابتدا برمبنای دامداری و کشاورزی قرار داشت مواردی مانند کشک و قارا که از فراوریات محلی استان محسوب می شوند نیز نمونه های دیگری از سوغات این منطقه هستند بعلاوه گردو و بادام این استان نیز از کیفیت بالایی برخودار است و از سوغات این منطقه محسوب می شوند.

کارشناس ثبت میراث ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری، اضافه نمود: این استان دارای صنایع دستی فراوانی است که می توانند سوغات بسیار ارزشمندی برای گردشگران و مسافران باشند برای مثال قالی و به ویژه قالی چالشتر بعلاوه گلیم که به ثبت ملی نیز رسیده اند از سوغات ویژه این استان محسوب می شوند.

وی ادامه داد: کرفس کوهی یا کلوس یکی دیگر از سوغات منحصربفرد چهارمحال و بختیاری محسوب می گردد که ثبت ملی نیز شده است و رویشگاه آن تنها مختص منطقه ای خاص شامل این استان است البته کلوس در این استان نیز در حال نابودی است و درحال حاضر رویش آن تنها به منطقه سرآقاسید محدود شده است البته این استان گیاهان دارویی دیگری مانند آویشن، پرموسیر، قارچ کوهی و... دارد که می توانند سوغاتی بسیار مفید برای مسافران باشند.

احمدی بیان کرد: در تاریخ 23 تیر 1397 گز بلداجی با شماره ثبتی 1584 در آثار ملی ایران به ثبت رسید بعلاوه سعی می گردد با برنامه ریزی های گوناگون مانند شرکت در جشنواره های مختلف معرفی گز بلداجی به خوبی انجام گردد، کاکولی نیز یکی دیگر از سوغات محلی چهارمحال و بختیاری است.

کارشناس ثبت میراث ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری اضافه نمود: از فعالان حوزه صنایع دستی حمایت های بسیاری انجام می گردد و تسهیلاتی برای این افراد در نظر گرفته شده و امکان حضور در جشنواره های گوناگون برای آن ها فراهم می گردد بعلاوه در سال گذشته نمایشگاهی در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری برگزار گردید و هرهفته یکی از هنرجوهای استان محصولات خود را در معرض دید قرار می دهند و می توانند اقدام به فروش ان محصولات نمایند برای مثال در هفته های مختلف صنایعی مانند گلیم، البسه محلی، قفل محلی و... در این نمایشگاه عرضه شد.

وی با بیان اینکه شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد معرفی شده است، اعلام کرد: نمد فراوریی این استان نیز یکی از سوغات های زیبای آن است بعلاوه سعی شده است بعضی صنایع دستی استان مانند قفل سنتی موجود در این استان به حالت های قابل استفاده مانند گردنبد فراوری گردد که در این صورت برای گردشگران از جذابیت بیشتری برخوردار است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سوغات شاخص چهارمحال و بختیاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات شاخص چهارمحال و بختیاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید