توسعه افسردگی در بین جوانان به خاطر استفاده از تلفن همراه

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، این روزها به لطف پیشرفت تکنولوژی، افراد در سنین مختلف بیشتر وقت خود را با تلفن های همراهشان می گذرانند، این در حالی است که نتایج تحقیقات از دانشگاه هامبورگ، حاکی از این است که جوانان پس از معاشرت حضوری با دوستان احساس شادی بیشتری دارند.

توسعه افسردگی در بین جوانان به خاطر استفاده از تلفن همراه

به گزارش ایسنا، این نتیجه حاصل تقریباً چهار سال پژوهش است که به وسیله تجزیه و تحلیل تأثیر عادات اجتماعی بیش از سه هزار دانشجو به دست آمد و یافته های آن حاکی از این است که صحبت کردن چهره به چهره باعث انتقال احساس بهتری نسبت به ارسال پیامک می گردد.

محقق ارشد این پژوهش نتایج به دست آمده از این تحقیق را بسیار کاربردی می داند و می گوید: در دنیایی که افراد به طور فزاینده ای به ارتباطات رسانه ای مانند ایمیل، پیامک، پست های فیس بوک و کامنت ها تکیه می نمایند، آگاهی از اثرات این سبک از زندگی لازم است.

به گفته این محقق، این یافته ها درکی عمیق تر و دقیق تر از انواع مختلف تعاملات اجتماعی که بر رفاه و سلامت افراد در موقعیت های مختلف تأثیر می گذارند، ارائه می دهد.

محققان به رهبری لارا کرونکه از دانشگاه هامبورگ در آلمان خاطرنشان کردند که افراد پس از معاشرت حضوری با اشخاص دیگر احساس بهتری دارند.

برای آنالیز بهتر این سوال که آیا تعاملات به شکل مجازی و حضوری با هم متفاوت هستند، سه مطالعه بین سال های 2017 و 2020 در میان دانشجویان دانشگاه تگزاس در آستین انجام شد. شرکت نمایندگان بین 18 تا 24 سال انتخاب شدند که شامل 37 درصد سفیدپوست، 23 درصد آسیایی، 23 درصد اسپانیایی تبار و به 5 درصد سیاه پوست بودند و بقیه چند نژادی تلقی می شدند. تمام شرکت نمایندگان پرسشنامه ای به منظور ارزیابی ویژگی های شخصیتی و اینکه تا چه حد برون گرا یا درون گرا هستند، تکمیل کردند. در دو مطالعه، شرکت نمایندگان بعلاوه نظرسنجی هایی را به منظور سنجش اندازه احساس محتوا، استرس و تنهایی تکمیل کردند. از گروه سوم به طور مشابه پرسیده شد که چقدر احساس عصبانیت، نگرانی، شادی یا غمگین شدن دارند. نظرسنجی ها بعلاوه به نحوه تعامل اجتماعی شرکت نمایندگان اشاره داشت.

در مجموع، بیش از 139 هزار نظرسنجی تکمیل شد که حدود 88 هزارتعامل اجتماعی را پوشش می داد. محققان بعلاوه از شرکت نمایندگان خواستند تا نوع فردی را که در هر مقطع زمانی با آن درگیر هستند، از دوستان و همکلاسی ها گرفته تا غریبه ها، معین نمایند.

نتایج این آنالیز نشان داد دانشجویان پس از تعامل با دیگران به صورت حضوری یا به وسیله ترکیبی از حضوری و مجازی، در مقایسه با آنها که تنها به تعامل مجازی به وسیله رایانه یا تلفن همراه اکتفا نموده اند، احساس شادی بیشتری داشتند. این تیم تاکید نمود، با این حال، تعامل صرفا به صورت مجازی بهتر از عدم تعامل است.

این محققان بعلاوه دریافتند که معاشرت با دوستان صمیمی نسبت به تعامل با خانواده یا اشخاصی که فرد به خوبی نمی شناسد، احساس رفاه کلی بیشتری به همراه دارد و کسانی که به سطوح بالایی از روان رنجوری گرایش داشتند، احتمالاً بیشترین سود را از تعاملات حضوری می برند.

محققان این پژوهش، مزایای ارتباط چهره به چهره را به ویژه برای افرادی که بیشتر به اضطرب، افسردگی و یا تنهایی تمایل دارند، مهم تر عنوان کردند و گفتند که تحقیقات قویاً نشان می دهد که افسردگی و نارضایتی عمومی از زندگی در بین افراد زیر 30 سال با توسعه تلفن های هوشمند افزایش یافته است.

مطالعه تازه اخیراً به صورت آنلاین در مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی منتشر شده است.

منبع: فرارو

به "توسعه افسردگی در بین جوانان به خاطر استفاده از تلفن همراه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه افسردگی در بین جوانان به خاطر استفاده از تلفن همراه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید