10 درصد جمعیت تهران سالمند است؛ 18 درصد کودک

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، مدیرکل حوزه سلامت شهرداری تهران گفت: تعداد سالمندان کشور هشت میلیون و 231 هزار نفر و تعداد سالمندان شهر تهران یک میلیون نفر معادل 10.3 درصد جمعیت شهر تهران است.

10 درصد جمعیت تهران سالمند است؛ 18 درصد کودک

به گزارش ایرنا، زینب نصیری مدیرکل حوزه سلامت شهرداری تهران در همایش ملی زیست بوم دسترسی همگانی به اطلاعات امروز در دانشگاه علامه طباطبائی، طی سخنانی درباره چالش های افراد با نیازهای خاص در دسترسی به محیط های فیزیکی و اطلاعاتی و آنالیز بسترهای موجود، گفت: همه افراد فارغ از تفاوت های جسمانی، روانی، جنسیتی، اجتماعی و فرهنگی باید از فرصت های برابر در دسترسی به اطلاعات، امکانات و دریافت خدمات برخوردار باشند.

وی اضافه کرد: از سویی لازم است که فضاهای شهری دارای ویژگی های دموکراتیک و قابل دسترس برای تمام گروه های جمعیتی بوده و محیط امن و ایمن را برای مشارکت فعال و موثر شهروندان خود فراهم کند.

این مددکار اجتماعی ادامه داد: از سوی دیگر حق دانستن، دسترسی آزاد و همگانی به اطلاعات و توانمندسازی افراد مورد تاکید است.

نصیری تاکید نمود: فارغ از بعضی محدودیت های اطلاعاتی که در انتشار عمومی داده ها و اطلاعات توسط دولت ها در سطوح مختلف اعمال می گردد و نیازمند توجه به بسترهای خاص حقوقی، دیپلماسی و سیاستگذاری کشورهاست، به نظر می رسد توجه به مسائل افراد با نیازهای خاص در دسترس پذیری شهرها از موضوعات حائز اهمیتی است که مورد غفلت واقع می گردد.

مدیرکل سلامت شهرداری شهرداری تهران اضافه کرد: این در حالی است که الزامات قانونی مانند کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت، کنوانسیون حقوق کودک، قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت، دستورالعلمل سهل الوصول سازی ابزارهای تألیفی پیش بینی شده در بخش اصول اولیه سهل الوصول سازی، استانداردهای مصوب ستاد مناسب سازی کشور و در کلانشهری چون تهران مصوباتی چون شهر دوستدار کور، شهر دوستدار سالمند و مناسب سازی فضاهای شهری از اصلاح محیط های فیزیکی و اطلاعاتی با تاکید بر بچه ها، افراد دارای معلولیت و سالمندان پشتیبانی و حمایت می نماید.

وی در بخش دیگری از این پنل گفت: بر اساس برآورد سازمان ملل متحد، 10 درصد مردم دنیا را افراد دارای معلولیت تشکیل می دهند و در ایران آمار دقیقی از افراد دارای معلولیت وجود ندارد.

نصیری اعلام کرد: در آخرین سرشماری سال 95 برداشت جمعیتی از افراد دارای معلولیت صورت نگرفته است. این در حالی است که در ایران افراد دارای اختلال طیف اوتیسم، یادگیری و غیره به عنوان افراد دارای معلولیت طبقه بندی می شوند.

به گفته این مددکار اجتماعی، آمار افراد دارای معلولیت شهر تهران که دارای پرونده در سازمان بهزیستی هستند 106 هزار و 876 نفر است.

مدیرکل حوزه سلامت شهرداری تهران اضافه کرد: تعداد سالمندان دنیا 650 میلیون نفر، تعداد سالمندان کشور هشت میلیون و 231 هزار نفر و تعداد سالمندان شهر تهران یک میلیون نفر معادل 10.3 درصد جمعیت شهر تهران است.

وی همچنین گفت: تعداد بچه ها کشور زیر پنج سال، هشت میلیون نفر و تعداد بچه ها شهر تهران یک میلیون و 543 هزار و 97 نفر که معادل 17.8 درصد جمعیت شهر تهران است.

منبع: همشهری آنلاین

به "10 درصد جمعیت تهران سالمند است؛ 18 درصد کودک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 درصد جمعیت تهران سالمند است؛ 18 درصد کودک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید