سیستم تهویه هوشمند VRF

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، در دنیای مدرن امروزی به دلیل کاهش منابع انرژی، صرفه جویی در مصرف آن به یکی از اولویت ها و هدف های اصلی در کشورهای توسعه یافته تبدیل شده است. در هریک از ساختمان های تجاری، مسکونی، اداری و … انرژی مصرف شده و اگر خروج انرژی کنترل نگردد مقدار زیادی از آن هدر رفته و مصرف انرژی افزایش می یابد. با توجه به این که چه در زمستان و چه در تابستان از انرژی برای گرم کردن و یا سرد کردن محیط استفاده می گردد می توان گفت روش های متداول در گرم کردن و یا سرد نمودن هوا باعث مصرف انرژی بالایی در ساختمان می گردد. از طرفی نصب و راه اندازی وسایل گرمایشی مانند بخاری و امکانات سرمایشی مانند کولرهای آبی و گازی دردسرهای مخصوص به خود را دارند که در هر فصلی باید انجام گردد. برای برطرف این مسائل و فراهم نمودن آسایش و راحتی برای ساکنین ساختمان ها و اماکن مختلف، فراوری کنندگان سیستم های تهویه تصمیم به فراوری سیستم سرمایشی، گرمایشی جدیدی با عنوان VRF گرفتند.

سیستم تهویه هوشمند VRF

سیستم گرمایشی، سرمایشی هوشمند VRF

سیستم VRF مخفف عبارت Variable Refrigerant Flow است و به جریان متغیر سیال در یونیت های داخلی اشاره می نماید. این سیستم یکی از ایده آل ترین سیستم های تهویه مدرن محسوب می شود که امکان سرمایش و گرمایش به طور هم زمان برای ساختمان را فراهم می نماید. سیستم های VRFنوعی سیستم مدرن هوشمند با کاهش مصرف انرژی و راندمان بالا می باشند. نصب این سیستم ها آسان بوده و به دلیل مدیریت مصرف انرژی در هر قسمت از ساختمان به طور جداگانه به عنوان کاربردی ترین سیستم های تهویه مطبوع در نظر گرفته شده اند. آن ها نسبت به کولرهای گازی مصرف برق پایین تری دارند و عملکرد آنها در خنک نمودن هوا سریع تر از سایر سیستم هاست به نحوی که با استفاده از این سیستم ها در مدت زمان کوتاهی می توان به دمای مطلوب دست یافت.

ویژگی ها و مزایای سیستم سرمایشی گرمایشی VRF

سیستم های گرمایشی, سرمایشی VRF دارای مزایایی می باشند که آنها را از دیگر سیستم ها متمایز می نمایند. این ویژگی ها و مزایا به توضیح زیر می باشند:

  • از ویژگی های اصلی سیستم VRF می توان به هوشمند بودن آن اشاره کرد. سیستم تهویه VRF این امکان را فراهم می نماید که در هر محیطی به صورت مجزا دما را کنترل نمود و با استفاده از یک یونیت خارجی دماهای متفاوت را انتخاب کرد.
  • این سیستم مجهز به عیب یاب اتوماتیک است. به نحوی که با استفاده از Line error کل سیستم به صورت اتوماتیک آنالیز می شود و عیب های آن معین می شود.
  • سیستم تهویه وی آر اف به طور دقیق فیلتراسیون هوای ورودی و جریان هوا را کنترل می نماید و تمامی احتیاجهای سرمایشی و گرمایشی یک ساختمان را رفع می سازد.
  • این سیستم سرمایشی, گرمایشی احتیاج به اپراتور ندارد و تنها کنترل نمودن فشار گاز و سرویس کردن فصلی آن کافی می باشد.
  • گازی که به عنوان سیال مبرد در لوله های این سیستم به کار می رود دوستدار محیط زیست بوده و هیچ نوع آلودگی ایجاد نمی نماید.
  • در استفاده از این سیستم تهویه هیچ نوع محدودیت آب و هوایی و منطقه ای وجود ندارد. سیستم VRF در مناطقی که رطوبت آنها بالاست نیز بازدهی خود را از دست نمی دهد.
  • یونیت های داخلی این سیستم که به صورت مرکزی در سقف نصب می شوند به فضای زیادی احتیاج ندارند، علاوه بر آن یونیت های خارجی نیز فضای مفید ساختمان را اشغال نمی نمایند.
  • سیستم VRF وزن بسیار سبکی دارد و در اندازه های مناسب فراوری می شود. حمل و نقل این سیستم بدون احتیاج به جرثقیل صورت می گیرد و یونیت های خارجی آن به شکل واحدهای مجزا بوده که بعد از انتقال به محل مورد نظر بهم متصل می شوند.
  • یونیت های خارجی این سیستم بر روی پشت بام نصب می شوند و فضای مفید ساختمان را اشغال نمی نمایند. به همین دلیل نصب این سیستم گرمایشی، سرمایشی احتیاج به موتورخانه ندارد.
  • این سیستم تهویه به دلیل نوع فن های کندانسور و نحوه عملکرد کمپرسور سر و صدا ایجاد نکرده و بدون لرزش کار می نماید.
  • سیستم هوشمند تهویه VRF احتیاجی به تجهیزات جانبی مانند کانال هوا، لوله کشی فولادی آب، پمپ، مدار لوله کشی و … ندارد و هزینه های تجهیزات اولیه آن پایین می باشد.
  • مصرف انرژی در این سیستم های تهویه پایین و راندمان آنها بالا می باشد. این سیستم ها هوشمند هستند و دما را می توان به طور جداگانه در هر محیط تنظیم نمود. بنابراین مدیریت در استفاده از این سیستم باعث بهینه سازی مصرف انرژی می شود.

کاربرد سیستم سرمایشی، گرمایشی VRF

این سیستم های تهویه مطبوع در مکان های مختلف کاربرد داشته و در ساختمان ها با کاربری های متفاوت می توان از این سیستم ها بهره برد. بعضی از موارد کاربرد این سیستم عبارت اند از:

  • ساختمان های یک طبقه و یا چند طبقه مسکونی
  • بیمارستان ها، درمانگاه ها و کلیه مراکز درمانی
  • اماکن اداری و شرکت ها
  • هتل ها، سالن های اجتماعات و کنفرانس
  • و …

قیمت سیستم VRF

در مورد قیمت سیستم سرمایشی، گرمایشی وی آر اف می توان گفت برند سیستم و ظرفیت یونیت خارجی و نوع یونیت داخلی روی قیمت نهایی این سیستم تاثیر گذارند. اما به طور کلی می توان گفت بازه قیمتی برای یونیت داخلی حدود 450 تا 700 دلار می باشد که با توجه به ابعاد ساختمان تعداد یونیت داخلی معین می شود. قیمت یونیت خارجی نیز به ازای هر تن تبرید(3/5 کیلو وات) در حدود875 تا 1100 دلار متغیر است. قیمت هایی که در بالا ذکر شد ممکن است برای برند های گوناگون، متفاوت باشد.

سیستم VRF چیست؟

سیستم VRF مخفف عبارت Variable Refrigerant Flow است و به جریان متغیر سیال در یونیت های داخلی اشاره می نماید. این سیستم یکی از ایده آل ترین سیستم های تهویه مدرن محسوب می شود که امکان سرمایش و گرمایش به طور هم زمان برای ساختمان را فراهم می نماید.

آیا نصب سیستم VRF احتیاج به موتور خانه دارد؟

یونیت های خارجی این سیستم بر روی پشت بام نصب می شوند و فضای مفید ساختمان را اشغال نمی نمایند. به همین دلیل نصب این سیستم گرمایشی، سرمایشی احتیاج به موتورخانه ندارد.

مصرف انرژی سیستم VRF چقدر است؟

مصرف انرژی در این سیستم های تهویه پایین و راندمان آنها بالا می باشد. این سیستم ها هوشمند هستند و دما را می توان به طور جداگانه در هر محیط تنظیم نمود. بنابراین مدیریت در استفاده از این سیستم باعث بهینه سازی مصرف انرژی می شود.

قیمت سیستم VRF چقدر است؟

به طور کلی می توان گفت بازه قیمتی برای یونیت داخلی حدود 450 تا 700 دلار می باشد که با توجه به ابعاد ساختمان تعداد یونیت داخلی معین می شود. قیمت یونیت خارجی نیز به ازای هر تن تبرید(3/5 کیلو وات) در حدود875 تا 1100 دلار متغیر است

منبع: ساختمانچی

به "سیستم تهویه هوشمند VRF" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم تهویه هوشمند VRF"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید