مسائل گردش خون

به گزارش وبلاگ فیسبوکی ها، بیماری های مربوط به اسنداد جریان خون در هر قسمتی از بدن می تواند عواقب وخیمی در پی داشته باشد. تشخیص این شرایط و کوشش برای درمان آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

مسائل گردش خون

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

بیماری های مربوط به اسنداد جریان خون در هر قسمتی از بدن می تواند عواقب وخیمی در پی داشته باشد. تشخیص این شرایط و کوشش برای درمان آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

خون حامل اکسیژن است. به وسیله مجموعه ای از واکنش ها که در آن اکسیژن درگیر است انرژی فراوری می شود که برای تحریک واکنش های متابولیکی سلول ها لازم است. پس، هنگامی که خون به یک قسمت از بدن نمی رسد، شرایطی که از آن ناشی می شود نتیجه محرومیت از اکسیژن است. قلب به وسیله پمپاژ فشار لازم برای رسیدن خون به همه قسمت های بدن را حفظ می نماید. تحت شرایط عادی، رگ ها و مویرگ ها که خون به وسیله آن ها جریان پیدا می نماید کاملاً انعطاف پذیر است. هنگامی که آن ها سخت یا مسدود شوند، خون نمی تواند برای رسیدن به اندام ها جریان پیدا کند. سخت شدن یا مسدود شدن رگ های خونی به دلایل بسیاری رخ می دهد. رسوب کلسترول و چربی ، ایجاد لخته و التهاب همگی می تواند به تنگ شدن عروق خونی منجر شود.

اگر قلب نتواند به خوبی خون را پمپاژ کند هم مسائلی در گردش خون به وجود می آید. این می تواند به چندین دلیل اتفاق بیافتد ولی عمدتاً به خاطر همان عواملی که در تنگ شدن رگ های خونی درگیر است اتفاق می افتد. در اینجا به شرایطی اشاره شده است که در آن گردش خون فرد ممکن است مختل شود.

تصلب شرایین

تصلب شرایین دلیل اصلی تنگ شدن رگ های خونی است که در نهایت منجر به همه انواع مسائل در بدن می شود. تصلب شرایین فرآیند تدریجی سخت شدن رگ ها و از دست رفتن انعطاف پذیری در نتیجه رسوب کلسترول و چربی است. این رسوبات پلاک نامیده می شود. هنگامی که رسوب کردن به سطح قابل توجهی برسد، رگ ها به طور کامل یا جزئی مسدود می شود. خون نمی تواند همچون قبل از رگ ها عبور کند و اندام از ایسکمی رنج می برد. تصلب شرایین دلیل بسیاری از بیماری ها همچون انفارکتوس میوکارد ، سکته مغزی ، تنگ شدن کلیه ها و درد و گرفتگی عضلات در دست ها و پاها می باشد. نوع بیماری به رگ هایی که مسدود می شود بستگی دارد. کلسترول به طور طبیعی در بدن فراوری می شود و به وسیله مصرف مواد غذایی هم وارد بدن می شود. میزان اضافی کلسترول در بدن ذخیره می شود. همین اتفاق در خصوص چربی هم صادق است. به همین خاطر رژیم غذایی پر چرب یکی از دلایل اصلی ایجاد تصلب شرایین است. البته عوامل دیگری مانند ژنیتک هم در این میان بی تأثیر نیست.

درمان

هیچ راه آسانی برای رهایی از پلاک های آترواسکلروتیک وجود ندارد. اصلاح سبک زندگی ضرورتی مطلق برای جلوگیری از آسیب تماشا رگ هاست. در حقیقت، هیچ چیز به مقدار اصلاح سبک زندگی در این میان مؤثر نیست. به غیر از این، راه های دیگری هم برای افزایش قطر رگ های تنگ شده و بازگرداندن جریان خون به حالت طبیعی وجود دارد.

آنژیوپلاستی - در این روش یک لوله انعطاف پذیر در داخل رگ قرار داده می شود و آن را باد می نمایند تا قطر خود را افزایش دهد.

عمل جراحی بای پس - هنگامی که رگ های تأمین نماینده قلب به طور کامل مسدود می شود، آن ها با رگ هایی از قسمت دیگر بدن جایگزین می شوند. با جایگذاری رگ خونی در قلب، تأمین خون به وسیله این رگ انجام می گیرد.

اقدامات پیشگیرانه - تغییر در سبک زندگی مثل داشتن رژیم غذایی کم چرب ، کاهش مصرف الکل و ترک سیگار برای جلوگیری از ایجاد پلاک در رگ ها لازم است. از بعضی داروها مانند استاتین ها هم می توان برای کاهش کلسترول استفاده کرد ولی این دارو ها می تواند عوارض جانبی بسیاری هم با خود به همراه داشته باشد.

بیماری رینود

این بیماری دارای دو شکل است، شکل اولیه و شکل ثانویه. شکل اولیه در ارتباط با بیماری های دیگر رخ نمی دهد ولی شکل ثانویه این چنین است. در افرادی که از این بیماری رنج می برند، بعضی قسمت های بدن از جمله انگشتان ، انگشتان پاها ، دماغ ، لب ها و گوش ها تحت دمای سرد یا استرس بسیار است. این اتفاق می افتد زیرا، بعضی رگ های کوچک در این قسمت های بدن باعث کاهش جریان خون می شود که باعث می شود اندام ها بی حس شود. در طی حمله، اعضای تحت تأثیر قرار گرفته رنگ پریده می شود و سپس به رنگ آبی تغییر پیدا می نماید. هنگامی که جریان خون به آهستگی به حالت عادی بازگردانده می شود، رنگ اعضاء به رنگ قرمز تغییر پیدا می نماید که با احساس سوختگی همراه است. شیوع این بیماری در میان زنان در مقایسه با مردان بیشتر است.

درمان

به افراد مبتلا به بیماری رینود توصیه می شود که لباس های گرم بپوشند و در معرض سرما قرار نگیرند. بعلاوه به آن ها توصیه می شود که از مصرف داروهایی که باعث تنگی عروق خونی می شود اجتناب نمایند. بیشتر روش های درمانی گشاد کردن عروق خونی تنگ شده را هدف قرار می دهد. اگر علایم بیماری بسیار شدید باشد ممکن است احتیاج به جراحی باشد.

داروها

مهارنماینده های کانال سدیمی - این مهارنماینده ها باعث گشاد شدن عروق خونی می شود به طوری که گردش خون به حالت عادی باز شود. بعضی از داروهایی که در این دسته قرار می گیرد عبارت است از نیفدیپین ، نیکاردیپسین و دیلتیازم.

مهارنماینده های گیرنده آلفا - این داروها به گیرنده های آلفا-1 متصل می شود زیرا، نور اپی نفرین قادر به اتصال به آن ها نیست. این از اثر تنگ نمایندگی نور اپی نفرین در رگ های خونی جلوگیری می نماید. بعضی از داروهایی که در این دسته قرار می گیرد عبارت است از پرازوسین و دوکسازوسین.

روش های دیگر

برش اعصاب - اعصابی که رگ های خونی را تأمین می نماید بریده می شود به طوری که دیگر نمی تواند مانع تنگ شدن آن ها شود.

قطع عضو - بعضی اوقات در قسمتی از بدن که تأمین خون مسدود شده است قانقاریا ایجاد می شود. در این شرایط باید عضو قطع شود تا از انتشار آن به دیگر نقاط جلوگیری شود.

مسدود کردن اعصاب - اعصابی که رگ های خونی را تأمین می نماید به طور موقت مسدود می شود تا از تنگ شدن عروق خونی جلوگیری شود.

دیابت

دیابت یک اختلال متابولیکی پیچیده است. عدم توانایی بدن برای استفاده از گلوکز تأثیرات بسیاری بر روی بدن دارد و باعث ایجاد انواع مسائل می شود. یکی از چندین مسئله ای که از دیابت نشأت می گیرد گردش خون ضعیف است. وجود مقادیر زیاد کلسترول و گلوکز در خون و بعلاوه فشار خون بالا می تواند باعث ضخیم شدن رگ های خونی و از دست رفتن انعطاف آن ها شود. این باعث ضخیم شدن رگ های خونی و از دست رفتن انعطاف آن ها و عدم تأمین خون کافی در اندام ها خصوصاً در پاها و دست ها می شود. کاهش تأمین خون پیامد های بسیاری در پی دارد مثل ایجاد عفونت ، به تأخیر افتادن ترمیم زخم ها ، بی حسی و سردی ، مور مور شدن و مشکل در راه رفتن. اگر اقدامات لازم انجام شود، زخم هایی در پا ایجاد می شود که ممکن است تبدیل به قانقاریا شود. افراد دیابتی اغلب اضافه وزن دارند و از فشار خون بالا رنج می برند. همه این ها خطر ابتلا به مسائل قلبی را افزایش می دهد. افراد دیابتی معمولاً بعد از راه رفتن یا ورزش کردن طولانی مدت احساس درد و گرفتگی عضلات دارند.

درمان

بیشتراً برای مقابله با تصلب شرایین در بیماران دیابتی اقدامات پیشگیرانه صورت می گیرد تا گردش خون بهبود یابد. بدون این ها، مصرف هیچ دارویی برای جلوگیری از ایجاد مسائل مرتبط با گردش خون ضعیف ممکن نیست.

ترک سیگار - بسیاری از تحقیقات نشان داده است که تصلب شرایین با مصرف سیگار در ارتباط است. ترک سیگار یکی از مهم ترین اقداماتی است که افراد دیابتی برای متوقف کردن تصلب شرایین باید انجام دهند.

ورزش کردن - فعالیت فیزیکی مثل پیاده روی روزانه به بهبود گردش خون یاری بسیاری می نماید.

اقدامات پیشگیرانه دیگر عبارت است از داشتن رژیم غذایی سالم، قرار ندادن اندام ها در معرض سرما و آنالیز منظم پاها برای وجود زخم.

بیماری برگر

بیماری برگر بیماری است که دلیل ایجاد آن هنوز شناخته نشده است و ارتباط قوی با مصرف دخانیات دارد. بیماری برگر با التهاب رگ ها در اندام ها همراه است. رگ ها ملتهب و متورم می شود و جریان خون در دست ها و پاها را محدود می نماید. لخته های خونی هم تشکیل می شود و رگ های خونی را مسدود می نماید. اعتقاد بر این است که بعضی عوامل باعث می شود سیستم ایمنی بدن به عروق خونی حمله کند و باعث ایجاد التهاب شود.

درمان

بیشتر بیماران مبتلا به بیماری برگر مصرف نماینده دائمی تنباکو هستند. از آنجایی که تنباکو نقش مهمی در تکوین و پیشرفت بیماری ایفا می نماید، ترک مصرف دخانیات گام مهمی در کاهش سرعت پیشرفت بیماری به شمار میرود. ترک مصرف دخانیات نتیجه درمان را بهبود می بخشد و از تشدید بیماری جلوگیری می نماید. غیر از این، برنامه درمانی برای بیماری برگر شامل روش هایی است که سبب افزایش جریان خون در اندام ها می شود.

استرپتوکیناز - این یک آنزیم است که برای انحلال لخته های خونی به کار می رود. معین شده است که استفاده از این آنزیم در درمان بیماری برگر مفید است.

جراحی = روش های جراحی عبارت است از سمپاتکتومی که در آن اعصاب تأمین نماینده رگ های خونی بریده می شود و در خصوص قانقاریا قطع عضو صورت می گیرد.

از بعضی روش های آزمایشگاهی مانند استفاده از داروها برای تحریک رشد رگ های خونی تازه هم استفاده می شود.

لخته خون

بیماری های بسیاری وجود دارد که باعث تشکیل لخته خون در رگ ها می شود. وجود نقص در دریچه ها ، استفاده از قرص های ضد بارداری به مدت طولانی ، شرایط ژنتیکی خاص ، جراحت ، التهاب ، نقص های مادرزادی ، بعضی سرطان ها و بسیاری عوامل دیگر می تواند باعث ایجاد لخته در رگ ها شود. اگر اقدامات لازم صورت نگیرد، لخته ها می تواند خطرناک باشد.

درمان

روش درمان بستگی به این دارد که لخته در سیاهرگ تشکیل شده باشد یا در سرخرگ.

لخته های سرخرگی - آسپرین و کلوپیدوگرل هر دو از چسبیدن پلاکت ها به یکدیگر جلوگیری می نماید. این کار به جلوگیری از ایجاد لخته یاری می نماید. از هپارین و بعضی عوامل ترومبولیتیک هم برای جلوگیری از تشکیل لخته استفاده می شود.

لخته های سیاهرگی - برای جلوگیری از ایجاد لخته در سیاهرگ ها از هپارین و وارفارین استفاده می شود.

اگر چه مواردی وجود دارد که مشکل در گردش خون به دلایل ژنتیکی به وجود می آید ولی بسیاری از مسائل با تغییر در سبک زندگی مثل داشتن رژیم غذایی حاوی فیبر بالا ، ترک سیگار و کاهش مصرف الکل قابل پیشگیری است.

منبع: راسخون

به "مسائل گردش خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل گردش خون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید